nodo-domotica.nl

Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Hier kun je discussieren over hoe je je Nodo inzet voor taken in en rondom je woning of waar dan ook. Leuke tips, deel ze dan hier.

Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor goofman » 23 jan 2013, 16:27

an niemand mij helpen ?
Ik heb wat zitten experimenteren, en kan wel de status van nodo opvragen;
http://<nodoip>/?&file=status.
Ik krijg nu de listing van de file op de SD-card.
Is het ook mogelijk om bijv. de huidige waarde van input (bijv temperatuur) weer te geven ?

Graag jullie reactie......... :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

na een paar weken wat spelen en experimenteren ben ik gisteren begonnen met een eenvoudige Android app. Ik wil graag een dashboard maken met knoppen voor het schakelen en een paar meetgegevens weergeven. Het schakelen lukt met een GET commando. Kan iemand mij vertellen hoe ik bijv de actuele status van een schakelaar via ethernet op kan vragen (POST commando?)

Ik sta nog iedere keer versteld hoe gaaf deze Nodo is , respect !!!!
goofman
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 dec 2012, 19:47

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor bryan241 » 23 jan 2013, 20:29

Heb je al in de wiki gekeken?

http://www.nodo-domotica.nl/index.php/HTTP-Protocol

Ze doen zo hun best om de wiki up to date te maken/houden...
bryan241
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 07 jan 2012, 14:14

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor goofman » 23 jan 2013, 20:41

Wiki heb ik al gelezen, kon niet de gewenste info vinden :(

een event versturen is geen probleem en de file op de sd-card lezen ook niet.
Ik ben op zoek naar een manier om de actuele waarde van een ingang of tempsensor uit te lezen.
Dit is (op dit moment ?) volgens mij niet mogelijk.
Zou erg fijn zijn als dit kan, kan dan verder met mijn eerste android app.......
goofman
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 dec 2012, 19:47

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor Pyramid » 23 jan 2013, 22:03

Hoi goofman,

Ook ik zit hier mee te experimenteren. Als je een "kale" http bladzijde naar de nodo stuurt, krijg je een antwoord terug, dus:
http://192.168.2.200 geeft:

Content-Type: text/html Server: Nodo/11 Date: Date=2013-01-23 (Wed), Time=21:44

Ik dacht, daar moet wat mee te doen zijn.
De code van de nodo heb ik enigzins aangepast, zie mijn volgende stukje tekst, en nu geeft de nodo als antwoord:

Content-Type: text/html Deur dicht Server: Nodo/11 Date: Date=2013-01-23 (Wed), Time=21:44

en natuurlijk

Content-Type: text/html Deur open Server: Nodo/11 Date: Date=2013-01-23 (Wed), Time=21:44

Het is niet zo heel erg moeilijk om de variabele die je wilt uitlezen toe te wijzen aan de tekst.
In mijn geval is het een deur waarvan ik weten wil of die open staat, mett een microswitch hierop als sensor. In je Android app zul je dus moeten filteren op de tekst die terugkomt.

Nu het aangepaste stukje code van de nodo nog even zoeken:
In de "communication" tab het volgende stukje toevoegen na

}
}
}
IPClient.println(F("Content-Type: text/html"));
:

y=analogRead(PIN_WIRED_IN_1); //JT deze regel toegevoegd om status van wiredinport in HTTP weer te geven
{
if(y>=500) //JT deze regel toegevoegd om status van wiredinport in HTTP weer te geven
IPClient.println("Deur open"); //JT deze regel toegevoegd om status van wiredinport in HTTP weer te geven
else //JT deze regel toegevoegd om status van wiredinport in HTTP weer te geven
IPClient.println("Deur dicht");
}


Het aanpassen van de code zal ongetwijfeld vloeken in de kerk zijn, maar het werkt wel!

Graag zou ik met je mee willen denk over het opzetten van die Android app. Was zelf al begonnen met een opzet van OpenRemote op een RaspBerry Pi computertje, maar krijg het niet goed aan de praat.

John
Pyramid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jul 2012, 13:54

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor bryan241 » 23 jan 2013, 22:59

Het had zo makkelijk moeten zijn...

Ik heb het even voor je getest, maar het is niet zo eenvoudig als je zou willen.

http://nodo-ip/?event=Status%20WiredAnalog,1 vraagt de status op van poort 1,
maar de nodo verstuurt de status niet naar de webpagina. Om dit mogelijk te maken moet je de beveiligde modus gebruiken en een host opgeven.
daarna nog een settingssave en daarna een reboot.
Dan gaat de nodo communiceren met jouw opgegeven ip, maar wel in beveiligde modus.

Dit kan volgens mij alleen als je geen webpagina gebruikt om de nodo te beheren.

Misschien is het makkelijker als je een plugin maakt die de communicatie met een android app regelt. Maar hoe ga je dat regelen met de beveiliging?
bryan241
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 07 jan 2012, 14:14

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor goofman » 26 jan 2013, 12:43

Bedankt voor de reacties,
heb weer eventjes tijd om wat te experimenteren.

Op dit moment is het niet duidelijk wat ik te zien krijg als ik in bijv. mozilla alleen het ip van de nodo opgeef. Ik krijg een lege pagina te zien. Is dit normaal ?

Zit eraan te denken om een status website te maken en deze via een parser op mijn android te laten filteren. Heb dan snel iets bruikbaars en daarna kunnen we kijken welke wensen we nog meer hebben.....
De vraag is dus hoe kan ik deze pagina zichtbaar in een browser krijgen.
goofman
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 dec 2012, 19:47

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor manjh » 26 jan 2013, 13:21

Als je code wilt wijzigen, maak dan zelf een user plugin. Dan zit je niet bij elke nieuwe releass opnieuw te programmeren...
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Actuele waardes uitlezen via TCP/IP

Berichtdoor goofman » 02 feb 2013, 17:05

Is er iemand die mij misschien kan helpen.
Krijg het niet voor elkaar om tekst in mijn browser afkomstig van de nodo te krijgen.

Ik heb het stukje code van Pyramid toegevoegd, zonder resultaat :x

Communicatie is wel in orde, kan event versturen en krijg geen time-out bij een lege pagina.

Wat betreft de userpluggin, dit is duidelijk moet alleen nog uitvogelen hoe dit in zijn werk gaat.
Ik hoef me dus niet te vervelen.



Alvast bedankt !
goofman
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 09 dec 2012, 19:47


Keer terug naar Nodo toepassingen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron