nodo-domotica.nl

Doorzetten van variabelen

Met de Nodo commando's en dee Eventlist kun je vrijwel elke domotica wens realiseren. De Nodo beschikt hiervoor over een eigen script-taal waarmee u uw domotica wensen kunt realiseren. Plaats hier uw vragen en tips die hier op betrekking hebben.

Doorzetten van variabelen

Berichtdoor Petervd » 12 aug 2012, 10:49

Hallo,

Voor het verzamelen van meetgegevens heb ik een tweede nodo toegevoegd, echter ik loop tegen het probleem aan dat ik niet goed snap hoe ik de waardes die ik verzamel in nodo 2 overgezet krijg naar nodo 1 (centrale nodo).

Situatie:

Nodo 1 (centrale nodo, draait al een paar maanden prima, Mega rev3 + ethernet)

Nodo 2 verzameld gegevens en slaat deze op in de uservariables.

Gewenst, indien 1 van de variable veranderd dat deze direct worden doorgezet naar Nodo1, nu zie ik wel dat nodo 2 werkt (
Direction=Internal, Source=Variables, Unit=2, Event=(Variable 4,27)

maar ik heb niet zo 1,2,3 door hoe ik dat simpel naar nodo 1 krijg.


Andere vraag is kan ik het ook "pollend" maken (bv door vanuit nodo1 een userevent te sturen naar nodo2)?


Heeft iemand suggesties?


met vriendelijke groet,

Peter
Petervd
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 01 dec 2011, 16:25

Re: Doorzetten van variabelen

Berichtdoor mvdbro » 12 aug 2012, 10:56

Is die 2e Nodo toevallig een V1.2.1 (Nodo Due / Nodo Small / ..). Dat wordt volgens mij nog niet ondersteund omdat de variabelen een ander formaat hebben gekregen.
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Doorzetten van variabelen

Berichtdoor Petervd » 12 aug 2012, 11:08

Ja, de tweede is de "oude" versie zodat ik geen last heb van alle ethernet code die voor de tweede nodo niet nodig is. De bedoeling is ook eigenlijk om voor nodo 2 (wat nu ook een Mega is) een Uno in te zetten, die is net wat kleiner, al merk ik dat hij een flink stuk trager is dan de mega.

Maar als ik het goed begrijp werkt dit niet tussen deze versies?

Andere oplossingen misschien?


Peter
Petervd
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 01 dec 2011, 16:25

Re: Doorzetten van variabelen

Berichtdoor mvdbro » 12 aug 2012, 11:27

Ik zou zo snel geen andere oplossing weten. De variabelen bij de oude versie zijn 8 bits en gaan van 0-255, bij de nieuwe zijn dit 16 bits variabelen die op een 'custom' manier worden gebruikt om een soort van floating point te realiseren zonder de overhead van echte floating point vars.

Ik denk dat je het beste even geduld kan uitoefenen tot de nieuwe versie geschikt is gemaakt voor de Atmel 328P (Arduino Duemilanova/Uno chip)

Overigens lijkt het mij vreemd dat de Uno trager is. Beide chips zijn 16MHz. Alleen heeft de Atmel 2560 meer geheugen en IO pinnen.

gr
Martinus
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Doorzetten van variabelen

Berichtdoor Petervd » 12 aug 2012, 11:32

Misschien moet ik toch nog wat ophelderen:

Ik ben al om het "probleem" van de te kleine variabele heen, ben alleen op zoek naar een manier waarop ik deze via RF kan doorzetten naar de centrale Nodo. (des noods door ze om te zetten naar een userevent of zo, alleen wil ik het liefst geen code veranderen ivm compatibiliteit).

Peter
Petervd
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 01 dec 2011, 16:25

Re: Doorzetten van variabelen

Berichtdoor mvdbro » 12 aug 2012, 11:48

Ik had denk ik hetzelfde probleem en wilde niet wachten. Ik heb V1.2.1 dus behoorlijk verbouwd om mijn 1.2.1 slave te laten communiceren met de R407 versie van de Mega.

Voorbeeld:
Nodo_2_RawSignal(AnalogInt2event(humidity*100 , Par2, CMD_VARIABLE_SET_NEW));
RawSendRF();

en daarbij wat routines overgezet van de R407 versie naar de 1.2.1. versie. Ik stuur het hardcoded naar Unit 1 (Mega) en het werkt in elk geval al maanden op deze manier.

Volgens mij is er voorlopig geen andere optie. Je zou denken aan 'divert' of 'sendto' maar dat werkt volgens mij allemaal (nog) niet. Als iemand het wel weet hoor ik het graag, kan ik al mijn custom spul overboord gooien...

gr
Martinus
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06


Keer terug naar Nodo scripts

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron