nodo-domotica.nl

ASUN-650 en Velux elektrisch rolluik

Alles over de Klik aan Klik Uit spullen.

Re: ASUN-650 en Velux elektrisch rolluik

Berichtdoor Naitsirhc » 09 jan 2016, 10:42

Kan het zijn dat je rails niet precies parallel lopen. Het rolluik zal dan wel omlaag gaan totdat het punt bereikt wordt, dat de rails te dicht bij elkaar staan. Daar gaat het rolluik scheef staan....
Naitsirhc

Berichtdoor ch2014 » 09 jan 2016, 11:03

Naitsirhc schreef:Kan het zijn dat je rails niet precies parallel lopen. Het rolluik zal dan wel omlaag gaan totdat het punt bereikt wordt, dat de rails te dicht bij elkaar staan. Daar gaat het rolluik scheef staan....

Jah dat kan misschien, als ik dan van boven bv 50cm meet en vanonder 51 cm weet je dat het scheef loopt neem ik aan. dat bedoel je toch?

Maar ik heb het idee zelf dat het dakraam ietsjes scheef geplaatst is. Omdat de velux echt besteld is op dakraam, dus neem aan dat Velux exacte maten heeft
ch2014

Berichtdoor Naitsirhc » 13 jan 2016, 20:53

Ik bedoel meer dat je aan de bovenkant meer meet als aan de onderkant....

vwb het rolluik van Velux, kan ik niets over zeggen....
Ik weet wel, dat als een origineel onderdeel niet goed gemonteerd is, deze ook niet past :-)
Naitsirhc

Berichtdoor ch2014 » 14 jan 2016, 08:55

Naitsirhc schreef:Ik bedoel meer dat je aan de bovenkant meer meet als aan de onderkant....

vwb het rolluik van Velux, kan ik niets over zeggen....
Ik weet wel, dat als een origineel onderdeel niet goed gemonteerd is, deze ook niet past :-)

oke, ik ga eens meten als het droog weer is. Dakraam is geplaatst door een familielid 30 jaar terug..... Maar als ik van buiten naar rolluik kijkt zit hij duidelijk ietsjes scheef. Is niet heel erg opvallend....

Stel ik krijg het weer goed, hoe gaat het dan met de motor? moet je die inleren? of zou die gewoon die laatste 2cm (gat) automatisch sluiten
ch2014

Berichtdoor Naitsirhc » 17 jan 2016, 11:06

Dat weet ik niet,

Ik ste voor dat je eerst gaat kijken of de rails precies pararlel lopen (het is niet erg als de rails een heeeel klein beetje uit elkaar staan --> let op: uit elkaar betekent dat afstand onder groter is dan boven)
Als dit gereed hebt, dan zou ik gewoon testen. Mijn ervaring met de rolluiken is, dat de motor gewoon een aantal minuten bekrachtigd word en dan moet het rolluik beneden zijn (volgens mij is mijn rollluik eerder afgerold, dan dat de asun uitschakeld.

Succes
Naitsirhc

Berichtdoor ch2014 » 17 jan 2016, 11:09

Naitsirhc schreef:Dat weet ik niet,

Ik ste voor dat je eerst gaat kijken of de rails precies pararlel lopen (het is niet erg als de rails een heeeel klein beetje uit elkaar staan --> let op: uit elkaar betekent dat afstand onder groter is dan boven)
Als dit gereed hebt, dan zou ik gewoon testen. Mijn ervaring met de rolluiken is, dat de motor gewoon een aantal minuten bekrachtigd word en dan moet het rolluik beneden zijn (volgens mij is mijn rollluik eerder afgerold, dan dat de asun uitschakeld.

Succes

Duidelijk verhaal! Maar stel dat het rolluik op het dakraam een heel klein beetje scheef staat, moet het toch eigenlijk niet uitmaken? dus wel parallel en het dakraam klein beetje scheef. Je merkt op het einde dat de motor het moeilijk heeft, automatisch zegt die van ik ga niet verder.
ch2014

Berichtdoor kabouter » 17 jan 2016, 22:25

ch2014 schreef:Duidelijk verhaal! Maar stel dat het rolluik op het dakraam een heel klein beetje scheef staat, moet het toch eigenlijk niet uitmaken? dus wel parallel en het dakraam klein beetje scheef. Je merkt op het einde dat de motor het moeilijk heeft, automatisch zegt die van ik ga niet verder.

Over het algemeen hebben alle elektrische rolluiken en/of luifels een buismotor er in zitten.
Deze hebben ten alle tijde een eindschakelaar erop zitten, en deze zijn meestal ook regelbaar omdat men eigenlijk nooit precies weet wat de instelling zal worden.
dit kan je controleren door het onderste kapje eraf te schroeven en dan zal je de eindschakel draaiknoppen of drukknoppen wel kunnen zien.
MAAR als de eindschakelaar niet gehaald wordt bestaat er wel een kans dat deze buismotor doorbrand behalve er een thermische beveiliging op zit, die na afkoeling weer hersteld.
Dat de rolluik wat scheef zit kan niet zo'n kwaad maar der kans bestaat wel dat de siliconen geleiders hierdoor sneller slijten.
met andere woorden is het altijd beter om het zo soepel mogelijk te laten lopen.
kabouter

Berichtdoor ch2014 » 18 jan 2016, 05:55

kabouter schreef:
ch2014 schreef:Duidelijk verhaal! Maar stel dat het rolluik op het dakraam een heel klein beetje scheef staat, moet het toch eigenlijk niet uitmaken? dus wel parallel en het dakraam klein beetje scheef. Je merkt op het einde dat de motor het moeilijk heeft, automatisch zegt die van ik ga niet verder.

Over het algemeen hebben alle elektrische rolluiken en/of luifels een buismotor er in zitten.
Deze hebben ten alle tijde een eindschakelaar erop zitten, en deze zijn meestal ook regelbaar omdat men eigenlijk nooit precies weet wat de instelling zal worden.
dit kan je controleren door het onderste kapje eraf te schroeven en dan zal je de eindschakel draaiknoppen of drukknoppen wel kunnen zien.
MAAR als de eindschakelaar niet gehaald wordt bestaat er wel een kans dat deze buismotor doorbrand behalve er een thermische beveiliging op zit, die na afkoeling weer hersteld.
Dat de rolluik wat scheef zit kan niet zo'n kwaad maar der kans bestaat wel dat de siliconen geleiders hierdoor sneller slijten.
met andere woorden is het altijd beter om het zo soepel mogelijk te laten lopen.

deze is niet instelbaar, is omdat het van velux is. Een somfy, brel motor kan je altijd afstellen. Velux wil alles in eigen beheer houden en de benodigde accessoires tegen een dikke prijs verkopen "anders werkt het rolluik niet" Gelukkig wordt het rolluik na "vastlopen" direct afgeschakeld, en na 40 sec. gaat de stroom eraf. Ik hoop vandaag eens een kijkje te kunnen nemen!
ch2014

Berichtdoor Naitsirhc » 20 jan 2016, 20:54

Duidelijk verhaal! Maar stel dat het rolluik op het dakraam een heel klein beetje scheef staat, moet het toch eigenlijk niet uitmaken? dus wel parallel en het dakraam klein beetje scheef. Je merkt op het einde dat de motor het moeilijk heeft, automatisch zegt die van ik ga niet verder.

Als het raam een beetje scheef staat zal het niet uitmaken. Tenzij het erg scheef staat natuurlijk.
Het belangrijkste is, dat de rails evenwijdig lopen (of iets uit elkaar)

Succes
Naitsirhc

Berichtdoor ch2014 » 21 jan 2016, 08:31

78cm tussen de rails vanboven
80cm tussen de rails vanonder

zojuist gemeten! dus moet het nu vanonder naar 78cm?
volgens mij kan je die profielen niet opschuiven, maar goed kan ik ook verkeerd hebben hoor.
ch2014

VorigeVolgende

Keer terug naar Klik-Aan-Klik-Uit