nodo-domotica.nl

slechte ontvangst en zend bereik

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor erik » 02 jan 2015, 18:51

Fijn dat jullie zo meedenken en nog volop verder ontwikkelen.
Geeft vertrouwen in de toekomst!
Ik ga graag op je omruil voorstel in, maar dat zal enige tijd duren omdat we tot april aan het overwinteren zijn op Fuerteventura (canarische eilanden).
(Ik heb vanmiddag in de enige elektronica winkel van het eiland €4,50 betaald voor een coax SMA plugje!)
erik
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:04

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor michels911 » 10 jan 2015, 23:23

Ik ben van een draadje naar een magneetvoet gegaan maar heb nu een goedkope dipool gevonden die wat mij betreft aanmerkelijk beter werkt. Zendbereik naar zolder is beter en ontvangst gevoeliger. Je kan hem tevens 'iets' richten. Bijv omhoog.
www.picco.nl/catalog/product_info.php/products_id/7394
michels911
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 feb 2014, 20:55

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor Voyager » 11 jan 2015, 00:09

Ziet er keurig uit die dipool, zeker samen met je bericht dat het goed werkt. moest ik maar eens bestellen..
Voyager
 
Berichten: 180
Geregistreerd: 23 okt 2014, 14:26

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor rwijbenga » 11 jan 2015, 21:27

We hebben ook een stel dipole antenne's besteld, daar gaan we ook even wat mee testen. En die komen ook in de shop dan. :D

Deze soort antenne's zijn wel bedoeld om te richten, dan werken ze inderdaad beter dan een antenne die rondstraalt.

Eventueel kan je het nog gerichter en sterker maken met een Yagi antenne.
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor michels911 » 11 jan 2015, 22:43

Hi,
Kwa stralingspatroon lijkt de dipole volgens mij gewoon op een standaard 1/4 golf spriet zoals het draadje of het magneetvoetje. Daar is de onderste helft in feite weggewerkt in de groundplane. Ze stralen dus ook rondom 'de spriet' in het horizontale vlak. Hij is wat eenvoudiger omhoog te richten door het kantelen van dat 'vlak' en ze hebben iets meer gain.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. Ik zie ineens dat ik geen transmissie van het weerstation meer mis en dat mijn kaku's op zolder en keuken geen schakelmoment meer missen.
Ik ga nu eens kijken of ik ze ook aan kaku kan maken voor de echt lastige plekken nog verder weg.




.
michels911
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 feb 2014, 20:55

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor erik » 12 jan 2015, 11:12

Zojuist mijn magneet antenne ontvangen.wat is de optimale en/of minimale afmeting van de grondvlak ?
erik
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 12 dec 2014, 18:04

Re: slechte ontvangst en zend bereik

Berichtdoor michels911 » 12 jan 2015, 14:05

Idealiter ook minimaal een 1/4 golf rondom.
het wordt ook wel eens opgelost met wat sprietjes, google groundplane.
michels911
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 feb 2014, 20:55

Vorige

Keer terug naar Nodo Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron