nodo-domotica.nl

Onbetrouwbare lezingen slimme meter

Voor hulp om je Nodo aan de praat te krijgen

Onbetrouwbare lezingen slimme meter

Berichtdoor Sjoerdp » 27 jul 2015, 12:57

Vorig jaar heb ik geprobeerd om de slimme meter met een Nodo uit te lezen. Ik kreeg toen erg onbetrouwbare resultaten. Nu heb ik een losse Nodo (Arduino Uno met Nodo shield) gebruikt en laat deze Nodo de waardes doorsturen naar een centrale Nodo en deze centrale Nodo stuurt ze weer naar het Web. Maar weer krijg ik onbetrouwbare metingen.

Het merendeel van de keren (ik lees het actuele verbruik elke minuut uit, rest eenmaal per dag) gaan de metingen goed. Er komt dan bijvoorbeeld een waarde 0.12 uit, wat betekent dat er 120W verbruikt wordt. Maar enkele keren per uur kloppen de waardes niet. Dan is het bijvoorbeeld 12 in plaats van 0.12 of is het 0. Aangezien deze metingen ook de WebApp in gaan, zijn vooral de hoge uitschieters erg hinderlijk en zorgen ervoor dat de rest niet meer zichtbaar is.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Of ideeën waar dit aan kan liggen? Of misschien error correctie die in de Plugin moet worden toegevoegd?

Ik heb een ISKRA ME382, dus type 1 bij het compileren van de plugin. En aangezien het de meeste keren goed gaat, neem ik aan dat mijn hardware aansluitingen (inclusief de 7414 IC) goed zijn. Verder gebruik ik maar een kort telefoonsnoertje, dus daar zal niet veel storing in zitten. Bovendien snap ik niet waarom daardoor de getallen wel kloppen, maar een factor 100 hoger zijn. Ik heb nog geen onverklaarbare getallen gezien.
Sjoerdp
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 01 okt 2011, 17:20

Re: Onbetrouwbare lezingen slimme meter

Berichtdoor rwijbenga » 29 jul 2015, 20:07

Daar zullen de heren na de vakantie ongetwijfeld wel een antwoord op hebben... :D
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58


Keer terug naar Nodo aan de praat krijgen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron