nodo-domotica.nl

Driver voor FTDI niet gevonden

Voor hulp om je Nodo aan de praat te krijgen

Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor hadriaanse » 10 jan 2015, 00:15

Zeer recent een Nodo small gekocht en de bijbehorende FTDI breakout kabel. De verassing was al dat de FTDi breakout voorzien was van een male header en niet van een female header zoals op de foto. Gelukkig heeft Remco snel een female header verstuurd. Die heb ik op de Nodo small gesoldeerd ipv de normale male header. Dat probleem opgelost.

Echter als ik de FTDI aansluit op mijn pc kan hij de drivers niet vinden. Drivers gedownload van de site http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm en geinstalleerd.
Maar helaas hij kan de drivers nog niet vinden. Drivers los gedownload en handmatig opgezocht, dan zijn het nog steeds niet de goede drivers.

Nog wat aanvullingen: VendorId is 0x0403, DeviceId is 0x0000. Ik denk maar krijg er de vinger niet helemaal achter dat hier het probleem zit, de drivers herkennen DeviceId 0x0000 niet.

Opdruk op Chip is 1402-C CN480661 FT232RL

Iemand ervaring of tips ??

Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor hadriaanse » 11 jan 2015, 21:05

Ik ben verder gekomen met mijn onderzoek.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is gezocht naar een oudere versie van de drivers die alleen in zip-bestand geleverd worden. Die staan op de ftdi site (www.ftdichip.com) onder de versie die niet langer meer ondersteund worden. Die zip heb ik uitgepakt naar een directory. Daar staan 2 .inf-bestanden in: ftdibus.inf en ftdiport.inf
In ieder van deze bestanden heb ik een paar regels toegevoegd door te zoeken naar 6001 (dat is een product ID van een ondersteunde chip. Die regel heb ik telkens gecopieerd en daarin de 6001 vervangen naar 0000. Voorbeeld uit ftdibus,inf:
%USB\VID_0403&PID_0000.DeviceDesc%=FtdiBus.NT,USB\VID_0403&PID_0000
%USB\VID_0403&PID_6001.DeviceDesc%=FtdiBus.NT,USB\VID_0403&PID_6001

Als je dan in de device manager het onbekende device aanklikt en aangeeft dat je opnieuw wil installeren, geef je aan dat je zelf wil browsen naar de driver. Ga dan naar de map met de aangepaste drivers. Selecteer die en klik door. Dan komt er een waarschuwing dat het een onbekende leverancier is, negeren en doorgaan.
Tadaaa het werkt.

Op deze manier ook de ftdi breakout in andere USB poorten gestoken en handmatig deze driver opgezocht zodat het ding voortaan werkt op alle USB poorten.

Veel gedoe.

@Nodo-shop: willen jullie eens deze nieuwe variant van de ftdi breakout kabel testen. Ik ben benieuwd of ik een maandag-ochtend model heb. Als dat niet zo is, dan adviseer ik jullie een andere variant in je winkel op te nemen want dit wil je je klanten niet aandoen ;) .

Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor rwijbenga » 11 jan 2015, 21:42

Ik zal eens even aan het testen gaan, maar tot nu toe werkt de nieuwe gewoon direct op elke PC die ik probeer.... 5 stuks tot nu toe

Er is wel wat gedoe geweest met FTDI driver die via Windows update binnen kwamen.
Maar ik ga dus nog even wat verder testen op meer computers.

Wordt vervolgd.... Zo merk je maar weer dat de Chinese leveranciers vaak de boel omgooien. :evil:
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor hadriaanse » 11 jan 2015, 22:20

Ik ben benieuwd wat je ziet met USBview. (Te vinden op http://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm).
Daarmee zag ik dat het product ID 0x0000 is. Terwijl die niet voorkomt in de .inf bestanden bij de drivers. Is ook een vreemd getal.
Bij mij was ook de connector male ipv female, dus de Chinese inzichten veranderen nog wel eens :)
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor rwijbenga » 12 jan 2015, 18:49

Na wat speurwerk was het dus de befaamde update van FTDI die kloon chips om zeep helpt door de VID op 0000 te zetten.

http://www.zdnet.com/article/ftdi-admit ... nt-update/

Probleem is al uit Windows update gehaald maar als je driver gebruikt van FTDI met versie nummer 2.11 of 2.12 dan kan je deze problemen krijgen... :roll:

Normaal bij dus voor het eerst aansluiten van de FTDI pakt die via Windows update een werkende driver en is er niks aan de hand.

Ik zal de 2.10 versie ook even in de shop erbij zetten, verder is er met google veel informatie te vinden over dit probleem. Ook Arduino bordjes kunnen het probleem hebben.
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor hadriaanse » 15 jan 2015, 13:12

In de handleiding wordt ook verwezen naar de FTDI site. Dat zou ik dan ook weghalen.
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Driver voor FTDI niet gevonden

Berichtdoor rwijbenga » 17 jan 2015, 22:27

Dat is een goeie ! Zet het op de to-do lijst...
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58


Keer terug naar Nodo aan de praat krijgen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron