nodo-domotica.nl

TCP/IP connection

Voor hulp om je Nodo aan de praat te krijgen

Re: TCP/IP connection

Berichtdoor manjh » 14 mei 2014, 20:31

In mijn Zyxel werkt het zo: log aan als admin, ga naar Network Settings, Home Networking, tabje Static DHCP.
Zoek de Nodo op in de lijst, verander het IP adres, en vink het vakje "Reserve" aan. Daarna klik je op Apply.
De eerstvolgende keer dat de Nodo een IP adres vraagt zal hij het door jou gekozen aders krijgen.
Hans
manjh

Berichtdoor sjopun » 14 mei 2014, 21:25

manjh schreef:In mijn Zyxel werkt het zo: log aan als admin, ga naar Network Settings, Home Networking, tabje Static DHCP.
Zoek de Nodo op in de lijst, verander het IP adres, en vink het vakje "Reserve" aan. Daarna klik je op Apply.
De eerstvolgende keer dat de Nodo een IP adres vraagt zal hij het door jou gekozen aders krijgen.

Manjh, fijn dat je even meedenkt.
Wat ik al schreef, ik ben "gezegend" met een Online modem. Daar kan ik wel een poort toewijzen aan een ip-adres, maar blijkbaar geeft het ding soms toch een ander ip-adres aan Nodo. Hieronder zie je wat ik krijg na een reset van Nodo.
Code: Selecteer alles
Nodo Domotica controller (c) Copyright 2014 P.K.Tonkes.
Licensed under GNU General Public License.
Nodo-Mega V3.7, Product=SWACNC-MEGA-R744, Home=1, ThisUnit=1, ID=WVRV8077
Date=14-05-2014 (Wed); Time=22:00 DaylightSaving
IP=192.168.0.23, PortOutput=80, PortInput=6636
Host=www.nodo-domotica.nl, HostIP=185.10.51.106

En als ik probeer Nodo zo gek te krijgen met ip=192.168.0.123 dan is er geen verbinding meer mee te maken. Ik vermoed dat de rest, zoals gateway, dns etc. niet meer ingevuld worden. In de documentatie staat ook als ip=0.0.0.0 dan via dhcp de netwerkgegevens gevraagd worden.
In een eerdere versie (3.6?) kon je ook dns en gateway invullen en werkte het wel.
Het zou mooi zijn als je met alleen het ip adres invullen de rest door dhcp ingevuld werd, maar ja je kunt niet alles hebben...
Ook nog maar eens in de code snuffelen, misschien kan ik daar iets "vastzetten".

Update: Er schiet me nog wat in het hoofd :idea:
Ik heb de dhcp range beperkt tussen 10 en 100. En ik probeer de Nodo een adres te geven boven de 200. Dat zou het mee te maken kunnen hebben. Ik ga weer proberen met een adres tussen 10 en 100.

Update2: Jammer, werkt niet :cry:
sjopun

Berichtdoor manjh » 15 mei 2014, 09:24

"Online modem"? Is dat het merk?
Hans
manjh

Berichtdoor kabouter » 15 mei 2014, 13:09

Hallo Sjopun,
wat ik gegoogeld ( huawei hg655d ip reservering )heb is onderstaand....
De Huawei kan geen ip adressen binden aan MAC adressen.
Dus wat jullie willen is niet mogelijk.
Misschien dat een toekomstige firmwareupdate dit wel mogelijk maakt
.
port mapping doet ie wel ( maar hier heb je in dit geval niets aan.)

wat je nog wel zou kunnen doen is door een vaste ipadres boven of onder de dhcp uit te geven, dan kan je ook géén ip conflict krijgen.
kabouter

Berichtdoor markuser » 16 mei 2014, 08:39

Wellicht een idee om een router, eventueel met ddwrt software achter het modem te hangen.
De router functie moet dan wel uitgeschakeld worden van het modem.
Mvg, Mark

4 Unit's met ethernet. Nodo-Mega V3.7, Product=SWACNC-MEGA-R744
Devices: Diverse Kaku's, DS18b20, DHT11, LCD, WS3500, CNY70, BPW40, LDR, Watersensor, Slimme meter kaifa MA304, RFLink, Raspberry PI, Domoticz Eigenbouw behuizing
Gebruikers-avatar
markuser

Berichtdoor sjopun » 19 mei 2014, 21:25

markuser schreef:Wellicht een idee om een router, eventueel met ddwrt software achter het modem te hangen.
De router functie moet dan wel uitgeschakeld worden van het modem.

Wat betreft de router heb ik in het verleden een wat halfslachtige verbinding gemaakt. DMZ naar de LinkSys maar de DHCP server op de Huawei router aan. Het probleem wat ik eerst had met de wifi van de Huwai heb ik er mee opgelost door op de LinkSys de wifi in te schakelen en op de Huawei uit.
Dan nu inderdaad maar doen wat jij voorstelt. De LinkSys updaten met ddwrt en die alles laten doen. Maar nu eerst vakantie, dan maar weer eens knutselen. Het spul werkt nu weer en nu maar hopen dat het adres van de Nodo in mijn vakantie hetzelfde blijft ;)
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
sjopun

Berichtdoor Jan21 » 24 mei 2014, 16:07

henkdejonge schreef:Nog even een update:

Vannacht over na liggen denken en ineens viel het kwartje... Het probleem dat het niet op de lokale webapp wilde werken kwam voort uit het fenomeen dat ik mijn modem moest resetten. Hierdoor kreeg mijn raspberry PI een ander IP adres... En dit kwam niet meer overeen met de harde IP adressen die je in de diverse *.PHP bestandjes moet invoeren om uiteindelijk een connectie te kunnen maken met je Nodo... Zaken aangepast è voila weer communicatie.

Grtz,

Henk.

Blijf het wel vreemd vinden dat de Nodo dan weigert een IP adres te vragen via DHCP...!

Werk nu met V3.6.9 R740.

Henk.

Weet jij nog welke bestanden heb je aangepast?
Ik heb sinds vandaag met een niewe moden hetzelfde probleem.

Input=System; Unit=1; Event=Message 6,0: Unable to establish TCP/IP connection.
Output=RF; Unit=0; Event=Message 6,0: Unable to establish TCP/IP connection.

groeten Jan
NES mega R744 + Weerstation WS 3500
Jan21

Vorige

Keer terug naar Nodo aan de praat krijgen