nodo-domotica.nl

Krijg Nodo small niet aan de praat

Voor hulp om je Nodo aan de praat te krijgen

Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor hadriaanse » 30 jan 2014, 00:28

Ik heb een Arduino Uno voorzien van transmitter en receiver en voorzien van de Nodo 3.6 software. Dit is nu een Nodo Small. Als ik de nodo op start, dan komt via de seriele lijn keurig de melding dat het unit 15 is. Verder is de seriele lijn stil. Nu kan ik op geen enkele manier met deze satelliet communiceren. De Mega die ik heb (unit 1) meldt niet de aanwezigheid van de Small. Beide hebben Home=1.
Ik heb de electronica nagekeken en dat lijkt allemaal goed te zitten.
Dus nu ben ik door mijn fantasie heen. Is er een manier om toch wat meer van de Small te weten te komen. Is er een manier om wat informatie via de seriele lijn te krijgen ??

Tips ??

Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor pl0ink » 30 jan 2014, 06:02

De seriële interface van een Small geeft alleen maar een melding bij het opstarten, je kunt daar geen commando's op geven. Je kunt een Nodo-Small uitsluitend programmeren via de Mega.

Het programmeren van de Small doe je via het SendTo commando vanaf de Mega. De Mega communiceert dan via RF (draadloos) of I2C (kabeltje) met de Small.
Zie : http://www.nodo-domotica.nl/index.php/SendTo

Je zou in de eventlist van de Mega wel een boot melding van de Small voorbij moeten zien komen als de Small opstart, als de Nodo's elkaar niet "zien" werkt SendTo natuurlijk ook niet.

Gr Rene
pl0ink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 30 sep 2013, 21:48

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor hadriaanse » 30 jan 2014, 22:29

Tja, daar zit precies de kern van mijn probleem.
Het kan zijn dat de zender en/of ontvanger stuk is. Misschien dan twee concrete vragen die iedere situatie uitsluit:
- stel dat de ontvanger van de Small stuk is, geeft de Mega dan toch een bericht als de Small opstart en iets uitzend ?? Of moeten er over en weer berichten uitgewisseld worden voor de Mega meldt dat hij de Small heeft zien booten ?
- heeft iemand een klein programmaatje dat via de seriële lijn meldt wat er door de ontvanger ontvangen wordt ?

Antwoorden hierop kunnen wellicht uitsluitsel geven wat er stuk is (zonder gebruik te maken van osciloscoop).

Iemand antwoord hierop ??

Alvast bedankt,
Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor PieterS » 30 jan 2014, 23:35

Je schrijft niets over onderlinge afstand.
Misschien word je wijzer door afstand tussen je mega-nodo en small eens te verkleinen
Leg de small eens naast de mega-nodo tijdens het booten.

Bij mij gaat transmissiesnelheid daarmee bij inschieten van eventlist naar small flink omhoog. ;)
PieterS
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 21 dec 2011, 22:11

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor hadriaanse » 31 jan 2014, 00:31

De afstand is klein. Minder dan 30 cm mag je toch klein noemen :)
Het is in de constructiefase, vandaar dat alles nu nog bij elkaar staat.
Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor pl0ink » 31 jan 2014, 00:57

Waarschijnlijk overbodige vraag, maar ik neem aan dat je op de Small ook een antenne op de transmitter en receiver hebt aangesloten?

Om te kijken of de receiver het in ieder geval doet kun je de RFSniffer van Marinus gebruiken

https://dl.dropboxusercontent.com/u/588 ... 01.0.7.zip

Deze gewoon op de Small uploaden, via de terminal kun je hem instellen en zie je de ontvangen signalen. Bv als je wat KAKU spul hebt liggen kun je daar snel mee testen. Anders zou je events van de Mega voorbij moeten zien komen, bv als deze boot.

Een te kleine afstand tussen nodo's kan soms ook tot slechte ontvangst leiden, tussen 50cm to 1m moet prima werken.
Wat voor receiver en transmitter gebruik je?
pl0ink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 30 sep 2013, 21:48

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor hadriaanse » 01 feb 2014, 00:41

Dat gaf de goede richting. De RFSniffer liet zien dat mij Small berichten ontving. Dus het probleem moest in de zender zitten. Verbindingen, etc gechecked. Uiteindelijk zender vervangen. Opgelost !!! Small werkt.

Dank voor de suggesties en de RFSniffer.

Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor hadriaanse » 01 feb 2014, 12:42

Nog een kleine aanvulling: na bestudering van de "kapotte" zender is gebleken dat het een 12 volt variant was. :?
Nou ja, het is helder waar het aan lag.

Hans
hadriaanse
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 17 jan 2012, 14:47

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor pl0ink » 01 feb 2014, 21:58

Mooi dat het werkt en verklaarbaar is.
Het zijn altijd van die kleine lullige dingetjes als je het eenmaal hebt gevonden :D
pl0ink
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 30 sep 2013, 21:48

Re: Krijg Nodo small niet aan de praat

Berichtdoor Paul » 05 feb 2014, 08:54

Nodo's kun je ook via i2c aan elkaar knopen.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33


Keer terug naar Nodo aan de praat krijgen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron