nodo-domotica.nl

Mini nodo als sensor nodo

Hier alles over de Software in de Nodo

Mini nodo als sensor nodo

Berichtdoor rtenklooster » 23 sep 2012, 14:20

Hoi,

Ik heb een printje gesoldeerd met een atmega 328, een voeding en een RF zender en ontvanger.
Dit werkt uitstekend. Ik kan hem programmeren met usb en hij communiceert prima met mijn mega / ethernet / nodo hoofd nodo.

Wat ik nu wil is eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb wat DS18(b/s)20 sensoren.
Hoe kan ik nu de waarde van deze sensoren het beste opvragen.
Ik zit zelf aan het volgende te denken:

Userplugin met nodige code om dallas sensoren uit te lezen incl. onewire libary.
-> Vanuit de nodo stuur je: sendto x; userplugin 1,1; (1 = sensornummer bijv. )
-> Respons moet een variable zijn met de betreffende waarde

Of, een hele gestripte versie voor de mini, zonder IR / clock / KAKU etc. Die puur en alleen maar een RF variabele verstuurd op milis. gebaseerde tijdsintervallen.

Kijk, de hele nodo code is erg uitgebreid met alles er op en er aan. Maar wat ik wil is puur een decimale variabele versturen.

Is er een compleet gestripte code beschikbaar, of kan iemand dit misschien maken die puur zoiets kan van: sendRF (1, 20.5); waarbij hij gewoon op de mega langskomt zodat je dan er wat mee kunt doen?

Zo kun je op eenvoudige manier een temperatuur zender maken e.d. om bijvoorbeeld mijn cv aan te sturen. Ik heb nu al een printje gesoldeerd die twee relays aanstuurd via RF. Hiermee kan ik mijn orginele cv thermostaat uitschakelen en de ketel vervolgens inschakelen.

Als iemand me wat op gang zou kunnen helpen zou dit super zijn. Ik weet gewoon zo 1-2-3 niet waar ik zou moeten beginnen. ( het sendvariable werkt volgens mij niet met decimale getallen maar met -102 tm + 102?
rtenklooster
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 04 aug 2012, 12:10
Woonplaats: Aduard

Re: Mini nodo als sensor nodo

Berichtdoor rwijbenga » 23 sep 2012, 15:45

We gaan een uitgeklede nodo software versie maken speciaal voor dit soort oplossingen. :) Dat staat ook al in de roadmap. Maar we willen dus eerst de mega release helemaal klaar hebben. Dus het zal nog even duren.

Ook op het hardware gebied komt er dus een mini nodo die super klein moet worden en dus puur bedoelt als sensor input en output.

Voor de rest kan ik je niet op weg helpen, maar dacht dat het wel even zinvol was om te vermelden wat er nog in de pijpleiding zit.....
rwijbenga
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 28 aug 2011, 14:58

Re: Mini nodo als sensor nodo

Berichtdoor rtenklooster » 23 sep 2012, 15:58

Kijk aan, dat klinkt goed!

Echt geweldig om de reactie te zijn van visite, als ik met mijn ipad mijn keukenverlichting dim en de schemerlamp aanzet, zap op de tv etc etc.

Ze zijn ook onder de indruk van een emailtje die ik krijg als er op de deurbel ( draadloze aldi via rawsignalsave) gaat.

Zie al hele toepassingen, zoals meten hoe vochtig mijn bonsaii boompje is, en dan waarschuwen als hij te droog is en het drinkflesje van de konijnen, een zelfgemaakt alarm systeem en twee cv zones maken in huis, zodat je het boven sneller warmer hebt als je aan 't studeren bent. kan simpel dmv. twee weg klep uit oude cv ketel.

Tot voor nodo had ik hier per stuk een ethernet kabel + shield voor nodig. Nu werkt alles draadloos. Is echt geweldig!

Ga vooral zo door met het fantastische werk!
rtenklooster
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 04 aug 2012, 12:10
Woonplaats: Aduard

Re: Mini nodo als sensor nodo

Berichtdoor mvdbro » 24 sep 2012, 15:50

Ik zou voorlopig gewoon een eigen userplugin maken met daarin de benodigde code voor de Dallas sensoren. Ontwikkelen en testen op de Mega. Als alles werkt, de userplugin overzetten naar de Nodo Mini software op een Atmel 328. Het is alleen de vraag of dat erin past op de Mini versie. Zolang het maar om 1 extra functie gaat zal dat nog wel lukken. Ik weet niet hoeveel ruimte de one-wire library claimt.

Als het niet past, heb je al wel het meeste werk gedaan en wacht je gewoon op een uitgeklede versie...
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06


Keer terug naar Nodo Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron