nodo-domotica.nl

Meer Wired Out poorten

Hier alles over de Software in de Nodo

Meer Wired Out poorten

Berichtdoor Pyramid » 29 jul 2012, 00:16

Is het problematisch als in de Nodo sketch het aantal wired poorten wordt verhoogd naar het maximum aantal dat de Meg 2560 aan kan :?:
Ik wil graag een groot(ahum) aantal rolluiken (7 stuks) dmv een relais kaart bedienen.
Voor elk rolluik heb ik twee relais nodig, dus in ieder geval al 14 bestuurde poorten.
Daarnaast nog wat andere zaken waarvoor ik een digitaal bestuurde uitgang nodig heb....
Pyramid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jul 2012, 13:54

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor manjh » 30 jul 2012, 12:55

In de Nodo Tre release bieden we acht wiredout poorten.
Wat je zou kunnen doen, is een poort gebruiken als schakelaar tussen twee banken relais.
Bijvoorbeeld op deze manier:
1. je maakt twee rijen relais, waarvan je de ene kant van de spoel aansluit op een van de acht wiredout poorten (wel even "veilig" doen). Dat doe je voor beide rijen, dus op elke poort van de Nodo sluit je twee relais aan.
2. de andere kant van de spoelen van die relais verbind je met elkaar door, en sluit je aan op het laatste relais: dat relais schakelt massa van de ene naar de andere bank.

Wil je een rolluik van de eerste relaisbank besturen, dan laat je het losse relais in rust, en stuur je de poort aan.
Wil je een rolluik van de tweede bank besturen, dan bekrachtig je het losse relais en schakelt daarmee om naar de tweede bank.

Het is een beetje tricky, maar het is mogelijk.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor Pyramid » 31 jul 2012, 20:12

Ok Hans, dat is inderdaad een oplossing in de vorm van hardware.
Weet jij wat de reden is van het niet gebruiken van het maximale aantal digitale outputs?
John
Pyramid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jul 2012, 13:54

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor softwareregi » 31 jul 2012, 23:37

Hardwarematig heeft het te maken met ruimte gebrek en het gebruik van de uln2003 beveiliging (7 poorten).

Of het softwarematig een probleem is zou je het beste aan Paul kunnen vragen, maar die is net op vakantie gegaan.

Je zou het gewoon eens kunnen proberen met een userplugin.

Gr. John
Gr. John
softwareregi
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:05

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor manjh » 01 aug 2012, 10:48

Dit is puur een kwestie van grenzen trekken. De ene gebruiker wil meer timers, de ander meer variabelen, en jij nu dus meer wired poorten.
We hebben de wired poorten al verdubbeld in aantal. Ik kan niet overzien wat het qua software kost om dat nog te verhogen.
In de plugin geef ik je weinig kans. Vergeet niet dat het niet alleen gaat om de poorten, maar ook alle gerelateerde commando's, zoals WiredThreshold, SmittTrigger, enzovoort. De parameters daarvan worden gechecked tegen de maximale poorten, en dat zit allemaal in de Nodo basis code.

Laten we wachten tot na de vakantie, dan zal ik het met Paul overleggen.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor manjh » 01 aug 2012, 10:56

Ik heb er een issue voor aangemaakt (#480), na de vakantie komt dit ter sprake.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor Pyramid » 01 aug 2012, 19:57

Dank jullie wel. We wachten dus gewoon even af.
Pyramid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jul 2012, 13:54

Re: Meer Wired Out poorten

Berichtdoor Pyramid » 03 aug 2012, 00:07

Ben zo eigenwijs geweest om zelf de code aan te passen. Dat viel eigenlijk best wel mee.
Wel een aparte variabele gemaakt om het aantal analoge wiredin port op 8 te houden en het aantal wiredout ports op 16. Zoals je ziet werkt het al, ook met de userevents.
Op een klein dingetje na lijkt het me een aanrader.
(het kleine dingetje is de weergave van de wiredout ports na het commando Status All. Er worden dan maar 8 output poorten weergegeven in plaats van 16.)
Wil nog graag 2 fotootjes plaatsen, maar weet niet hoe dit te uploaden.
Pyramid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jul 2012, 13:54


Keer terug naar Nodo Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron