nodo-domotica.nl

RTC en Macro werkt niet

Hier alles over de Software in de Nodo

RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor JeeGee » 17 okt 2011, 21:26

Nu ik mijn KAKU kan schakelen met de beheertool dacht ik een macro toe te voegen.
Dit op een bepaald tijdstip toegevoegd, zowel met beheertool als met eventghost.
Echter gebeurt er op het betreffende tijdstip niets, mijn lamp gaat dus niet uit.
Staat netjes in de eventlist.

O ja, als ik met de beheertool de tijd wil ophalen uit de nodo, krijg ik een foutmelding:
Uitgelezen waarden incorrect
RTC mogelijk niet verbonden of nog niet eerder ingesteld.
Controleer evt de aansluiting.

Nou de tijd heb ik nu meerder malen ingesteld, maar het werkt toch niet.
Net nog even een sound event ingesteld, ook die start niet op het gewenste tijdstip.

Doe ik iets fout?
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor martint » 21 okt 2011, 00:28

vraagje?

Heb je de batterij t.b.v. de RTC misschien ook verkeerd om in de houder geplaatst?

Mvgr,
Martin
martint
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 21 okt 2011, 00:26
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re: RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor JeeGee » 21 okt 2011, 08:45

Helaas niet. Zit er goed in. Moet wel zeggen dat de nodo bij mij op een mega250 zit.
Welicht zijn daar issues mee. Zou eigenlijk iets met de serial monitor moeten doen om te kijken
of de tijd wel daadwerkelijk ingesteld is. Maar weet even niet hoe ik dat moet doen.
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor JeeGee » 25 okt 2011, 20:32

Wie kan met de nieuwe 1.1 shield RTC testen ?
Ik ben nu vele uren verder en heb 0,0 communicatie met de klokchip.
Andere code geprobeerd, maar niets werkt tijd, blijft ingesteld op 0.0.

Wellicht ligt het aan mijn megaboard? Hoe kan ik betreffende in/uitgangen dan testen?
Iets toch nog niet goed op dit nodo 1.1 board?
Batterij leeg? Of maakt dat niet uit als nodo op usb zit?

Ik weet het intussen echt niet meer.....
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor softwareregi » 25 okt 2011, 21:21

De nodo shields zijn in principe gemaakt voor de Arduino Uno of Duemilanove en niet voor de Mega.
De poort bezetting bij de Mega is niet helemaal identiek aan de Uno of Duemilanove.
De I2C communicatie, die nodig is voor de RTC, worden bij de Uno of Duemilanove verzorgd door analoog 4 4n 5 (SDA en SCL), bij de MEGA wordt deze communicatie verzorgd door digitaal 20 en 21.

Als je een nodo shield zo op een MEGA zet zal de RTC NIET gaan werken.

Momenteel wordt er gewerkt aan een bridge, die op de MEGA gezet kan worden en waarop je dan weer de nodo shield v1 kan zetten en eventueel een ethernetshield.

Daarnaast is er een begin gemaakt met een nodoshield met ethernet geintergreerd, die speciaal voor deMEGA ontworpen wordt.
Gr. John
softwareregi
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:05

Re: RTC en Macro werkt niet

Berichtdoor JeeGee » 25 okt 2011, 21:29

Heey thanks voor dit antwoord. verklaart een heleboel.

Ik heb morgen even een uno ter beschikking, kan ik in ieder geval testen of de RTC op de shield het in ieder geval doet.

Ik ben in mailwisseling met Paul hierover geweest (wat is die gast behulpzaam zeg, echt top). En ben ook op de hoogte van de ethernet. Wil straks wel wat gaan testen.

Tot die tijd....kan ik de pinnen 4 en 5 van de nodo dan simpelweg verbinden met 20 en 21?
Of kan dat niet omdat het digitaal is? Of heb je een andere workaround voor mij?

edit: grr het staat notabene gewoon op de mega op de print. 20 sda en 21 scl. Op de arduino website staat ook nog dat je bij de mega de wire library moet gebruiken. Wordt bij de uno + nodo ook hiervoor gebruikt? Dan zou ik toch gewoon 2 draadjes kunnen leggen naar 20 en 21? En uiteraard de code van Paul aanpassen naar die pinnummers.
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58


Keer terug naar Nodo Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron