nodo-domotica.nl

event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Hier alles over de Software in de Nodo

event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor jerver » 21 sep 2011, 16:44

Hoi Nodo-ers,

Ik wil graag een TLC5940NT Leddriver IC aan mijn Nodo koppelen, deze is weer gekoppeld mbv fets aan 4 rgb ledstrips. Doel is dan om met behulp van Eventghost en KAKU zenders deze ledstrips te schakelen. Hardwarematig heb ik nu alles draaiend, echter in de software lukt het me niet om events te maken die de TLC ic aansturen. Ben bezig geweest met de CMD_USEREVENT hiervoor te misbruiken maar nog niet succesvol.

Wat geweldig zou zijn is een voorgedefinieerd event in de Nodo waaronder ik eigen code kan hangen. Via de eventlist kan ik dit dan koppelen aan standaard Nodo events. Denk aan software haakjes of plugins.

Dus bijvoorbeeld: CMD_USERDEF par1 par2
In de code staat dan voorgedefineerd:
CMD_USERDEF
// user code hier

2 Vragen:
- Is dit geen goed idee voor een toekomstige Nodo versie?
- Heeft iemand tips ervaringen om zoiets in de huidige code voor elkaar te krijgen?

Alvast dank,
Jeroen
jerver
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 sep 2011, 16:24

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor Paul » 22 sep 2011, 15:51

Ik begrijp het probleem niet zo, waarschijnlijk omdat ik niet precies weet je wilt. juist met userevents en de eventlist ben je is staat om je eigen commando's te maken.met wat meer achtergrond kan ik je mogelijk verder helpen.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor jerver » 22 sep 2011, 19:43

Hi Paul,

Zal iets minder vaag proberen te zijn. Wat ik wil is functionaliteit aan de Nodo toevoegen. Dus eigen code maken die ik kan toevoegen aan de Nodo. Nu kan ik dat in de bestaande code "hacken", maar dat is lastig bij updates van de Nodo software.

Daarnaast moet er ook een bestaand event zijn waarmee je dan op de Nodo eigen routines kan aanroepen. Nu kan ik het mis hebben maar dit lukt volgens mij niet met een Userevent en de eventlist.

Mijn suggestie is dus een soort plugin systeem met routines die door generieke commando's aangeroepen kunnen worden.

Voorbeeld:
- je wil direct uit de Nodo een temperatuur meten
- vervolgens maak je code die de waarde op een wired ingang naar een temperatuur omrekent.
- Als je dan de code aan een bestaand haakje in Nodo software hangt dan kun je die aanroepen met een commando die de code achter dat haakje uitvoert.
- Deze plugin code kan je vervolgens in de community beschikbaar stellen (etc...ect...)

Hoop dat dit wat duidelijker is. Ben benieuwd of jullie hier wat in zien. Uiteraard wil ik er graag bij helpen.
jerver
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 sep 2011, 16:24

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor Paul » 27 sep 2011, 19:38

UserEvents kun je uitstekend inzetten voor eigen commando' s. Daar kan ik je wel mee op weg helpen.
Je kunt met EventlistWrite het volgende opzetten:

1: UserEvent 1,0 ; Doe Actie 1
2: UserEvent 1,0; Doe nog een actie
3: UserEvent 1,0; Doe zoveel acties als je wilt
4: UserEvent 2,0; etcetc..

Als je vervolgens een UserEvent naar de Nodo stuurt, worden alle acties keuri uitgevoerd,

Met de commano' s, userevents, variabelen en timers kun je echt vrijwel elk klusje klaren. Wil je echt meer, knoop dan je Nodo (of een tweede exemplaar) aan je PC en regel de rest vanuit de plugin.

Wat betreft temparatuur meten en daar in een eigen berekening op loslaten wordt je ook al geholpen: hiervoor biedt de EG-plugin voorzieningen. (Dan moet je dus geen gebruik maken van de Serial.plugin maar de Nodo plugin)
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor jerver » 29 sep 2011, 12:04

Hoi Paul,

Dank voor je antwoord en uitleg over user events. Ben hier zeker wat mee geholpen, maar dit was niet wat ik eigenlijk bedoelde. Zal het nu met jou termen proberen te verduidelijken.

Wat mij heel mooi lijkt is het kunnen toevoegen van eigen acties in de Nodo om bijvoorbeeld een uitgang specifiek te besturen.

Bijvoorbeeld:
- ik koppel een i2c port extender aan de Nodo.
- om deze aan te kunnen sturen moet ik in de Nodo firmware een aanpassing doen, een aantal procedures schrijven.
- aan deze procedures wil ik dan generieke Nodo acties kunnen koppelen, zodat ik met de Eventlist deze weer kan aanroepen.

Dus actie1 voert dan in de Nodo software een stuk code uit die een uitgang op de port extender op High zet.

Op zich kan ik dit in de software maken, maar dat is geen mooie oplossing als er nieuwe updates zijn, of om het te delen. Als de Nodo software hier een plugin systeempje voor heeft maakt dat het een stuk envoudiger. Ik hoor wel of je hier wat in ziet. Thx!
jerver
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 sep 2011, 16:24

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor Paul » 29 sep 2011, 20:30

Ik heb hem. Op zich niet moeilijk, maar ik zie nog wel wat hobbels. Het wijkt eigenlijk af van he concept dat de gebruiker de code niet aan hoeft te passen en natuurlijk moet de interne werking van de Nodo niet verstoord worden. Ik zal mijn gedachten er over laten gaan.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor jerver » 30 sep 2011, 21:04

Hi Paul,

Begrijp inderdaad dat er wat hobbels zijn. Uiteraard moet het de standaard werking van de Nodo niet in de weg zitten. Wel denk ik dat het juist goed bij het concept aansluit. Op deze manier is het systeem functioneel uit te breiden en plugins kunnen vervolgens gedeeld worden met de community. Vervolgens kunnen kunnen ook andere deze toepassen zonder een regel te coderen. Goed te horen dat je het in overweging neemt. Laat maar even weten als je er wat in ziet. Ik wil graag hierbij helpen.

groet,
Jeroen
jerver
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 sep 2011, 16:24

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor Paul » 08 okt 2011, 16:11

Plugin mogelijkheid komt met de volgende release.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: event dat user defined code aanroept (soort plugin))

Berichtdoor jerver » 15 okt 2011, 17:34

goed nieuws. Dank je Paul.
jerver
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 sep 2011, 16:24


Keer terug naar Nodo Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron