hoe nu verder......

Experimentele Nodo software en alles wat niet onder een plug-in valt.
Forumregels
LET OP: DIT IS HET EXPERIMENTELE GEDEELTE
BETREDEN OP EIGEN RISICO :lol:

hoe nu verder......

Berichtdoor Voyager » 08 apr 2015, 13:05

In het kader van de verschillende ontwikkelingen en de vragen die daarover gepost zijn leek het me aardig een thread aan te slingeren over wat de toekomst zou moeten brengen in de ogen van gebruikers.

Om te beginnen is de basis gedachte achter huis automatisering vrij simpel.
Het zichtbaar maken van meetgegevens en het besturen van apparaten.
Dat laatste dan uiteraard zoveel mogelijk "slim en automatisch".

Wat je nodig hebt om te kunnen meten en schakelen hangt uiteindelijk af van de situatie maar het gaat toch voor een groot deel om zaken die al uitgevonden zijn. Daarvoor pak je een sensor die meet en de gegevens doorgeeft aan een centraal punt.
De sensor kan een Nodo small zijn, maar voor sommige zaken is een commerciële sensor soms goedkoper of werkt beter (laag stroom verbruik enz.)
Hetzelfde geld voor schakelen, alhoewel je daar vaak nog sneller naar een commercieel product grijpt (oa in het kader van risico's eigengemaakt spul op 230 volt aansluiten, compact genoeg om in wand doosjes weg te werken enz.)
Het centrale punt is in mijn ogen een krachtig maar zuinig device. Die houdt de meet gegevens en schakelaar standen bij, runt een web server voor externe toegang enz. Dan kom je al vrij snel bij een Raspberry Pi achtige oplossing of, indien al aanwezig, alles mee laten draaien op een NAS.
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van het draaien van domotica via een externe server. Ook een Arduino als centraal punt laten werken is in mijn ogen een slecht plan. De Atmega chip is simpel weg niet krachtig genoeg om de zwaardere beveiligingsalgoritmes uit te voeren en kan daardoor op den duur (nu..?) niet meer meekomen kwa beveiliging. Vind je dat geen probleem omdat je het alleen lokaal laat werken dan is het geen probleem maar dan moet die restrictie wel duidelijk zijn.

Wat:
Het meest voorkomende is denk ik het meten van zaken als temperatuur, luchtvochtigheid, licht, luchtdruk enz.
Het meten van de meterkast zaken (gas/licht)
Het schakelen en dimmen van licht & stroom
Het aansturen van de CV

Data verzenden:

Dat sensoren/schakelaars gegevens door moeten geven is duidelijk, de manier waarop is een ander punt. 433 mhz werkt op zich prima, de band is echter wel druk. Kan in druk bevolkte gebieden wat problemen geven, 868 mhz is iets rustiger, dan is er nog 2.4 ghz custom protocol (NRF), Wifi, Bleutooth en wat ik nog vergeten mag zijn.. allemaal mogelijkheden.
Zelf had ik ZWave, het leek zo mooi. Maar uiteindelijk had ik er veel meer problemen mee dan nu met Kaku via 433 mhz.
Ja, Kaku mist wel eens een enkele keer. Maar dat kan je ook weer ondervangen dmv slim scripten.
Het mooiste lijkt me een oplossing met een combinatie van 433 en 868 mhz en 2.4 ghz. De manier waarop data naar de centrale unit gaat kan voor alle 3 gelijk zijn.

Sensoren en Schakelaars:
Op maat mbv Nodo's en daarnaast standaard commerciele sensoren en schakelaars.

Centrale unit:
Kaku centrale: serieus?
Homewizard: naar mijn mening veel te beperkt in wat je kan aansluiten. wel een lage drempel en goede WAF (Wife Acceptance Factor) want vergeet niet.. anderen in huis moeten het ook kunnen gebruiken ;)
Andere commerciële centrales, heb zelf nog een Mios Vera draaien, hebben allemaal hun voor en nadeel. Meestal is het nadeel dat het duur is en weinig compatible.
Mijn voorkeur gaat uit naar Domoticz op een Raspberry Pi. De software is gebruiksvriendelijk en toch kan je flink uitbreiden en knutselen. Of je nou zwave wil of lua scripting het is allemaal aanwezig. De Pi is goedkoop in aanschaf en gebruik en krachtig genoeg om als "full-blown" media center te functioneren dus zeker geschikt als centrale unit en uiteraard moet de Nodo RFLink dan als gateway erbij hangen.

Verbeterpunten:
Wat naar mijn mening nog moet verbeteren is een stukje synchronisatie en duidelijkheid mbt Nodo en de verschillende smaken.

btw, bovenstaande is slechts mijn mening.
Aan mijn kant is nog het nodige te doen, zoals het loggen van de meterkast data, loggen en meten van de opbrengst van heat pipes, een water flow meter zien te maken in een 50mm PVC drukpijp (zwembad), opentherm sturen.. voldoende dus..
Voyager
 
Berichten: 180
Geregistreerd: 23 okt 2014, 14:26

Keer terug naar Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron