OpenTherm Plugin ??

Experimentele Plug-ins
Forumregels
LET OP: DIT IS HET EXPERIMENTELE GEDEELTE
BETREDEN OP EIGEN RISICO :lol:

Re: OpenTherm Plugin ??

Berichtdoor rtenklooster » 18 jan 2015, 23:13

h143 schreef:werkt dit nu ook op een oudere ketel?
ik heb nog een ketel die werkt met aan/uit thermostaat.
wat ik graag zou willen is dat ik de ketel met zowel de thermostaat als met de nodo kan bedienen
en ook dat wanneer ik met de nodo de temperatuur op 22 graden zet dat ik dit ook op de thermostaat kan aflezen
en andersom dat ik de ingestelde temperatuur met de nodo kan uitlezen.

Aan uit ketels kan je simpel zelf bedienen middels een slave + relays.
Heb een paar jaar geleden een dergelijke opstelling gehad, twee relays, één schakel en één savemode relays.
Mocht de slave storing hebben dan werkt altijd je aan uit thermostaat nog.

De temperauur op deze aan uit thermostaat krijgen gaat je (in géén geval) waarschijnlijk niet lukken. Gezien (deze) de meeste hier niet op zijn voorbereid. De aan uit thermostaten die ik heb gezien hebben geen tele ingang, maar wie weet zijn ze er. Hoe dan ook hoef je er denk ik niet op te rekenen dat dit vanuit het nodo team wordt ondersteund. Dit alleen al vanwege de willekeur aan thermostaten met eigen protocollen / talen. Als je dit graag wilt, onderzoek je thermostaat en ga zelf aan de slag.
rtenklooster

Berichtdoor mvdbro » 19 jan 2015, 16:48

rtenklooster schreef:
rwijbenga schreef:Het protoype werkt! :lol:

We kunnen nu de plugin verder gaan uitwerken...

Van het printje komen er binnenkort een aantal beschikbaar, dus hou het forum even in de gaten.

Goed bezig :) Ben benieuwd hoe jullie het aan gaan pakken.

Daar ben ik ook benieuwd naar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

We hebben nog geen ervaring met dit geheel, maar de nieuwe webapp zal de mogelijkheid gaan krijgen om de gewenste temperatuur in te stellen. Dat zal dan op basis van Nodo variabelen gaan. We hebben in elk geval een plugin nodig om de waarde van deze variabele om te zetten naar het seriele commando richting de otgw:

TC=<var waarde>

We gaan er dan vanuit dat de Nodo de gehele regie neemt voor wat betreft schakelmomenten en gewenste setpoints en dat de bestaande thermostaat die gewenste temperatuur uiteindelijk voor je regelt. We gaan dus niet voor de standalone oplossing van de otgw.

Zo simpel kan het in den beginne toch zijn? Ongetwijfeld kan er veel meer, maar je moet ergens beginnen...
mvdbro

Berichtdoor rtenklooster » 19 jan 2015, 17:47

mvdbro schreef:We gaan er dan vanuit dat de Nodo de gehele regie neemt voor wat betreft schakelmomenten en gewenste setpoints en dat de bestaande thermostaat die gewenste temperatuur uiteindelijk voor je regelt. We gaan dus niet voor de standalone oplossing van de otgw.

Zo simpel kan het in den beginne toch zijn? Ongetwijfeld kan er veel meer, maar je moet ergens beginnen...

Lijkt me goed. Misschien dat de heren van de webapp hier een nette gui / eventlist generator aan kunnen geven. Kan gewoon naar de eventlist worden geschreven maar iets van:
time _____ '
Setpoint _____
Heb ik ooit een heel simpel sriptje voor geschreven, wel zeer bruikbaar, werkte lekker overzichtelijk;
Je leest de eventlist uit, pikt cv setpoints eruit, laat ze weergeven in html input fields time / setpoint. Gewoon 20 onder elkaar. Opslaan = eventlist updaten. (alleen gewijzigde / nieuwe regels wegschrijven)

Als het schrijven van setpoints werkt, kan je terugkoppeling gaan geven, je wilt uiteindelijk het setpoint, room temperature en warmwater / heating en branderstatus weer kunnen geven.
Kan ook simpel middels variables worden doorgeven aan de webapp.
Leuk in ieder geval.
rtenklooster

Berichtdoor rwijbenga » 19 jan 2015, 22:41

Voor wat betreft de Aan/Uit ketels.
Je kan natuurlijk wel altijd een Nodo Mini pakken met een LCD scherm en paar knoppen of draai-schakelaar. Dan maak je daarvan je thermostaat aan de muur. En die communiceert dan draadloos met webapp. Maar dat is iets waar we nog naar gaan kijken.

De opentherm oplossing zoals Martinus aangeeft is volgens mij ook de beste manier, zo laat je moduleren over aan de bestaande thermostaat. En het schakelen gaat mooi via de Nodo, mocht die uitvallen zit er een failsafe in de openthermgateway zelf. Ook qua plug-in programeer werk valt het dan erg mee... ( zegt de niet programmerende man.. :D )
rwijbenga

Berichtdoor manjh » 20 jan 2015, 22:42

rwijbenga schreef:Voor wat betreft de Aan/Uit ketels.
Je kan natuurlijk wel altijd een Nodo Mini pakken met een LCD scherm en paar knoppen of draai-schakelaar. Dan maak je daarvan je thermostaat aan de muur. En die communiceert dan draadloos met webapp. Maar dat is iets waar we nog naar gaan kijken.

De opentherm oplossing zoals Martinus aangeeft is volgens mij ook de beste manier, zo laat je moduleren over aan de bestaande thermostaat. En het schakelen gaat mooi via de Nodo, mocht die uitvallen zit er een failsafe in de openthermgateway zelf. Ook qua plug-in programeer werk valt het dan erg mee... ( zegt de niet programmerende man.. :D )

Ik kan haast niet wachten, ik wil testen!!!
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 03 feb 2015, 08:36

rwijbenga schreef:Het protoype werkt! :lol:
We kunnen nu de plugin verder gaan uitwerken...

CV opentherm experiment met nieuwe webapp en testplugin
=======================================================
Doel is om te testen of een setpoint via de nieuwe webapp richting thermostaat wordt verwerkt
Om te debuggen via hw serial, sluiten we tijdens ontwikkeling de otgw aan via A0/A1 pinnen van de Mini Pro
(later kunnen we switchen naar hw serial maar dan moet er ook nog wat worden aangepast aan de Nodo Core,
n.l. de mogelijkheid om de bootmelding uit te zetten, anders raakt de otgw mogelijk in de war...)

Testplugin:
=========
De otgw plugin is op dit moment alleen een simpele interface tussen Nodo variabele en software serieel commando "TC=<value>". Maar daarmee kunnen we in elk geval de keten van Webapp tot thermostaat testen. Ik heb de nieuwe webapp gebruikt en zie het commando voorbijkomen in de debug output van de Small. Verder kan ik zelf niet testen.
http://www.nodo-domotica.nl/Download/Experimenteel/Plugins/Plugin_090.c

Configs op de Nodo's
====================
Mega config
Code: Selecteer alles
   #define UNIT_NODO    1
   #define PLUGIN_090

Small config
   #define UNIT_NODO    16
   #define PLUGIN_090
   #define PLUGIN_090_CORE
   #define PLUGIN_090_DEBUG          true
   #define PLUGIN_090_SERIAL_RX_PIN  A0
   #define PLUGIN_090_SERIAL_TX_PIN  A1

Webapp config:
==============
Setup
My Objects
Add
Custom
description CV
Icon Thermometer
Save
Add/Edit object items
Add
Spinbox
text Setpoint
minimum value 7
maximum value 25
step 0.5
command to nodo sendto 16; variableset 1,[spinbox]
save

eventlist programmeren in de small:
===================================
geef dit commando via de Mega:

sendto 16; eventlistwrite 1; wildcard system,variable,0; otgw variableset,1

Testen
======
Selecteer CV en klik op de + - buttons

Alles alles meezit, zie je op de small via serial de melding "TC=<value>" voorbijkomen en zal de thermostaat zich aanpassen.... (dat laatste kan alleen Remco controleren...)

Dan beschik je in elk geval vast middels de Nodo over een "override" optie van het lopende thermostaat programma.
(komt eerder thuis dan verwacht of gaat weg en vergeten cv lager te zetten, je kent het wel...)

OPENHR20 aansturen vanuit de webapp
==================================
Op dezelfde wijze kun je de waarde voor de openhr20 sturen. Alleen moet je dan een variabele op de Mega gebruiken.

dus niet
sendto 16; variableset 1,[spinbox]

maar
variableset 1,[spinbox]
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 08 feb 2015, 14:44

Plugin update, Nodo variabelen worden nu ingesteld zodat ze kunnen worden verwerkt richting webapp:

http://www.nodo-domotica.nl/Download/Experimenteel/Plugins/Plugin_090.c

Var 1 = Temperature Setpoint instellen (override)
Var 2 = monitoring van Thermostate Room Temperature
Var 3 = monitoring van Boiler Water Temperature
Var 4 = monitoring van Boiler Modulation
Var 5 = monitoring van Boiler Water Pressure

in afwachting van testresultaten...
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 17 feb 2015, 15:56

Na een gezellig avondje heen en weer bellen en een "aha erlebnis" bij John lijkt de gehele keten:

Nodo Webapp -> Nodo Mega(NES) -> Nodo Small(MiniPro) -> OTGW -> CV ketel/thermostaat

nu te werken. De diverse meetwaarden van de ketel en thermostaat komen ook binnen als variabelen op de Nodo.

Proof of Concept geslaagd... :P :P (toch ?)
mvdbro

Berichtdoor manjh » 17 feb 2015, 22:16

mvdbro schreef:Na een gezellig avondje heen en weer bellen en een "aha erlebnis" bij John lijkt de gehele keten:

Nodo Webapp -> Nodo Mega(NES) -> Nodo Small(MiniPro) -> OTGW -> CV ketel/thermostaat

nu te werken. De diverse meetwaarden van de ketel en thermostaat komen ook binnen als variabelen op de Nodo.

Proof of Concept geslaagd... :P :P (toch ?)

Wanneer kunnen we testen? :)
Hans
manjh

Berichtdoor softwareregi » 18 feb 2015, 00:09

Het werkt inderdaad goed, evenals het sturen van de temp.instelling!
Het was niet alleen een "aha erlebnis", maar ook OHO, veel peinzen, losse draadjes, gekruisde draadjes en....wat stom!
Nu alles nog naar de webapp sturen....
Wordt vervolgd...
Gr. John
softwareregi

VorigeVolgende

Keer terug naar Plug-ins