nodo-domotica.nl

Arduino Due

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Arduino Due

Berichtdoor mvdbro » 03 nov 2012, 16:14

Info van Sparkfun website over de nieuwe Arduino Due met ARM 32 bit CPU:
Because of the limitations of system voltage imposed by the Atmel SAM3X8E, Arduino shields that are based on the 5v models won't work properly. All the shields that fully implement the Arduino R3 layout are compatible straight away (like the Arduino WiFi shield and Ethernet Shield) but other shields might not be compatible. Be careful when you're plugging stuff in!

Note: Unlike other Arduino boards, the Arduino Due board runs at 3.3V. The maximum voltage that the I/O pins can tolerate is 3.3V. Providing higher voltages, like 5V to an I/O pin could damage the board.

Het plaatsen van een Nodo Shield op dit bord lijkt mechanisch geen probleem, maar het zal waarschijnlijk niet gaan werken. Het bord levert wel 5 volt via de headers, dus als het shield deze pin gebruikt voor de eigen VCC aansluiting, zal ook 5 volt worden gebruikt voor IO. Dan vrees ik het ergste voor de chip...
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Arduino Due

Berichtdoor rhannink » 04 nov 2012, 16:28

Volgens mij zijn er twee oplossingen:

- Een 3v3 shield speciaal voor de Due maken
- Een generiek Nodo shield die zelf switched tussen 3v3 en 5v op basis vd R3 IOREF pin.

De IOREF pin is speciaal in het leven geroepen om aan de shield te vertellen op welke spanning the Arduino werkt. Op basis van deze spanning zou het Nodo shield wel of niet moeten converteren tussen 3v3 en 5v

Van 5v naar 3v3 kan eenvoudig met een spanningsdeler
Van 3v3 naar 5v is een transistor/versterker voor nodig. Er zijn volgens mij speciale circuits die dit bidirectioneel regelen (bijvoorbeeld HD74LVCC3245A).

Misschien is het slim om het nieuwe Nodo ethernetshield direct geschikt te maken voor 3v3 en 5v.

Gr. Remco
Arduino Mega - NES
Nodo small SWACNC-SMALL-R596 mini met meterkast sensor
Nodo Mega - zelfbouw Nodo shield met RFid lezer - SWACNC-MEGA-R596
Nodo mini - met slimme meter plug-in
2xVentus W044 temp/hum sensor
rhannink
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 23 apr 2012, 06:29

Re: Arduino Due

Berichtdoor rhannink » 10 dec 2012, 11:37

Hallo,

Het idee van een Arduino Due laat mij nog niet los en ben me er in gaan verdiepen.

- Due board kan 5V voeding leveren, echter de i/o poorten werken op 3v3
- Arduino ethernet shield is compatible met Arduin Due
- De RTC 1307 chip is compatible met de Due.
- Er is een RX-4M30RR01SF 3v3 AM receiver beschikbaar van Aurel
- Er is een TX-SAW MID 3V transmitter beschikbaar van Aurel
- TSOP 1738 kan via een serieweerstand aangesloten worden
- BS170 kan ook met 3v3 gevoed worden.

Hardwarematig is er dus uit te komen. Ik denk dat een dedicated Due shield mijn voorkeur heeft boven een dual voltage shield welke compatibel is met zowel de Mega als de Due.Heeft iemand al wel eens geprobeerd de software op een Arduino Due te draaien? Zijn hier veel problemen te verwachten?

Ik ga maar eens een Due bestellen en er mee aan het experimenteren.

Gr. Remco
Arduino Mega - NES
Nodo small SWACNC-SMALL-R596 mini met meterkast sensor
Nodo Mega - zelfbouw Nodo shield met RFid lezer - SWACNC-MEGA-R596
Nodo mini - met slimme meter plug-in
2xVentus W044 temp/hum sensor
rhannink
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 23 apr 2012, 06:29

Re: Arduino Due

Berichtdoor rhannink » 11 dec 2012, 08:28

Hallo,

Gisteravond gestart met porten van de Mega naar Due.

Eerste grote probleem, de Due kent geen EEPROM geheugen en dus ook geen EEPROM library.
De Due heeft wel flash geheugen. Alles wat naar EEPROM geschreven wordt, en dat is nogal wat, moet dus naar flash geheugen geschreven worden.

Ik ga hierin duiken en hoop dat de EEPROM functies eenvoudig naar flash omgeschreven kunnen worden.

Gr. Remco
Arduino Mega - NES
Nodo small SWACNC-SMALL-R596 mini met meterkast sensor
Nodo Mega - zelfbouw Nodo shield met RFid lezer - SWACNC-MEGA-R596
Nodo mini - met slimme meter plug-in
2xVentus W044 temp/hum sensor
rhannink
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 23 apr 2012, 06:29


Keer terug naar Nodo Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron