nodo-domotica.nl

Antennes

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Antennes

Berichtdoor Jubaard » 06 sep 2011, 19:57

Kunnen jullie aangeven wat voor antennes jullie gebruiken? Is het bijvoorbeeld de moeite om kant en klare 433mhz antenne te bestellen bij conrad of is het verschil niet te merken.

Momenteel ligt mijn Nodo "blood" (zonder behuizing) met een standaard rechte draad antenne. Ik heb getest met een koperdraad (geïsoleerd) opgerold maar dat maakte geen verschil. Binnenkort ga ik er een opgerolde antenne van een oude 433 module op proberen omdat deze lekker compact is.

Is er iemand die ervaring heeft met het inbouwen van de Nodo inc opgerolde antenne in een plastic behuizing?
Jubaard
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 02 sep 2011, 16:04

Re: Antennes

Berichtdoor softwareregi » 06 sep 2011, 20:53

Antennes hebben het meeste effect als ze vrij kunnen afstralen, opgerold in een behuizing zal zeker een negatieve invloed hebben op de ontvangst en het zenden. Hoeveel ???? Dat is sterk afhankelijk van hoe je hem precies inbouwd.
Voor antenne tips wil ik verwijzen naar de handleidingen van de Nodo-shield en Nodo-Arduino.

gr.
softwareregi
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:05

Re: Antennes

Berichtdoor rvhoutem » 13 sep 2011, 11:58

Ik heb mij nodo in de meterkast hangen. Niet de beste plaatst. Maar met de originele aurel antenne haal ik het tot achter in mijn tuin met gemak (ongeveer 35 meter). Ook het hele huis heeft 'dekking'.

(overigens woon ik gewoon in een tweekapper. Dus geen garantie dat het in een villa ook werkt. ;) )
rvhoutem
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 13 sep 2011, 11:53

Re: Antennes

Berichtdoor Jubaard » 16 sep 2011, 17:35

Bedankt voor de informatie. Als ik de 2e nodo binnen heb zal ik de antennes vergelijken en hier een update plaatsen.
Jubaard
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 02 sep 2011, 16:04

Re: Antennes

Berichtdoor JeeGee » 23 okt 2011, 15:48

Ik heb geen ervaring met een echt antenne. Wel heb ik vorige week op kantoor getest met een koperen draad. 16,7 cm zwart schakeldraad, plastic eraf gestript. En rechtop gesoldeerd.

Met de orginele kaku ab haalden we 2 kamers verder. Met de nodo een flink aantal kamers verder.
Ik schat zo'n 30 meter. Verder hebbben we niet getest, maar dit ging met gemak.
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: Antennes

Berichtdoor Jubaard » 05 nov 2011, 19:40

Ik heb getest met een aantal verschillende antennes en eigenlijk lijkt een stuk draad het beste te werken. Zowel een rechte draad die uit de plastic behuizing steekt als een opgerolde draad (om een potlood) in de behuizing ontvangen beter dan een "echte" 433mhz antenne van conrad... Voor nu laat ik de echte antenne er wel op zitten omdat het er wel netjes uit ziet, maar inderdaad doet het verder weinig meer.
Jubaard
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 02 sep 2011, 16:04


Keer terug naar Nodo Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron