nodo-domotica.nl

Draadloze temperatuur zender

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Re: Draadloze temperatuur zender

Berichtdoor Paul » 08 dec 2012, 21:53

dylantje schreef:Tsja..
Wat je op je oude dag allemaal nog kunt leren.
Bijna hele project gelezen, bizar...
Nu lijkt het me wel om mijn eigen weerstation te hebben, wat op meerdere plekken uit te lezen is.
Wat ik voor ogen heb.
Een Weerstation dkw-2012 - Alecto wat dat uplod naar naar een website [ pvoutput.org ]
Deze site monitort mijn zonnepanelen, maar de weer data is bagger.
Dan lijkt het me wel wat om een schermpje in huis te hebben waarop deze data af te lezen is.
Wat ik ook wil maken is een zonnepaneeltje bij de sensoren, zodat ik niet meer hoef te klimmen voor de batterijen.

Is er iemand die me een hardware/software lijstje kan geven om dit project een succes te laten worden. [ evt een volledige how to . ]
Het weerstation,dkw-2012 - Alecto lijkt me dan de goedkoopste basis.
Ik heb nog wel wat temperatuur ontvangers liggen die ik evt ergens anders kan plaatsen, voor een tweede meeting.

helemaal te vinden in de wiki.
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor mvdbro » 09 dec 2012, 09:51

dylantje schreef:Als ik het goed begrijp..
Kan ik met mijn arduino ook meerdere dingen tegeljjk doen..
Nodo , server voor webapp,en de solarmeter, met het weerstation?
Een mega voor alles...?

Je kan inderdaad meerdere dingen tegelijk doen met een Nodo. De Nodo Webapp draait echter niet de de Mega, daar is de Aruino Mega te beperkt voor. De Nodo Webapp wordt als hosted dienst aangeboden door het Nodo Team en mogelijk komt deze ook beschikbaar als download zodat je die eventueel op je eigen server / NAS kunt draaien.
mvdbro

Berichtdoor rvhoutem » 31 dec 2012, 09:12

Van de kerstman heb ik een alecto ws-3500 gekregen en wil deze graag koppelen met mijn nodo.
Het bereik van dit weerstation valt me vies tegen. Zelfs de binnen unit werkt niet verder dan 10m van de sensoren. Misschien een extra antenne erop zetten?

Maar mijn grote probleem is dat hij alleen de temperatuur en luchtvochtigheid kan uitlezen met de plugin. Enkele dagen geleleden kwam heel af en toe de wind gust door. Nu helemaal niet.

De binnenunit pikt deze waardes wel gewoon op.

Heeft iemand enig idee waar ik het kan zoeken. Ik heb alles zo gedaan zoals in de wiki. Als test heb ik zelfs de defines voor v2 enabled. Maar helaas :(
rvhoutem

Berichtdoor proza » 31 dec 2012, 09:42

Dit is alles wat je nodig heb en kan instellen in de UserPlugin_Base_0_13_4.ino, bij mij werkt dit goed voor de ws-3500

Code: Selecteer alles
//*********************************************************************************************/
// Defines for conditinal compilation:
//*********************************************************************************************/

#define USE_RAWSIGNAL_2_USERPLUGIN // Some weather systems (like WS3500, WS1200) need this setting ENABLED

//   Custom SW        Custom HW
    #define WEATHER_SENSOR    //     N                 N
//#define OREGON_V2               //     N                 N
    #define ALECTO_V1               //     N                 N

En in UserPlugin__WS_0_13_4.ino het volgende. Zelf gebruik ik de wind varianten niet daar deze niet goed zijn te displayen in de webapp.

Code: Selecteer alles
#define ALECTO_V1_TEMPERATURE_VAR   10
#define ALECTO_V1_HUMIDITY_VAR      11
#define ALECTO_V1_RAIN_VAR          12
#define ALECTO_V1_WIND_VAR          13
#define ALECTO_V1_WINDGUST_VAR      14
#define ALECTO_V1_WINDDIRECTION_VAR 15
Mijn Nodo's - Jura Impressa F50 and a Starbucks MUG makes my day complete
Gebruikers-avatar
proza

Berichtdoor BasPost » 31 dec 2012, 09:48

rvhoutem schreef:Van de kerstman heb ik een alecto ws-3500 gekregen en wil deze graag koppelen met mijn nodo.
Het bereik van dit weerstation valt me vies tegen. Zelfs de binnen unit werkt niet verder dan 10m van de sensoren. Misschien een extra antenne erop zetten?

Maar mijn grote probleem is dat hij alleen de temperatuur en luchtvochtigheid kan uitlezen met de plugin. Enkele dagen geleleden kwam heel af en toe de wind gust door. Nu helemaal niet.

De binnenunit pikt deze waardes wel gewoon op.

Heeft iemand enig idee waar ik het kan zoeken. Ik heb alles zo gedaan zoals in de wiki. Als test heb ik zelfs de defines voor v2 enabled. Maar helaas :(

Dit is stom toevallig!!! Ik heb exact, maar dan ook echt exact hetzelfde probleem!!!
Ik ben zelfs bezig om een UNO in te zetten als een "Small" maar loop dan weer tegen het probleem dat de sketch te groot is met de WS plugin :(
BasPost

Berichtdoor rvhoutem » 31 dec 2012, 09:54

BasPost schreef:Ik ben zelfs bezig om een UNO in te zetten als een "Small" maar loop dan weer tegen het probleem dat de sketch te groot is met de WS plugin :(

Daar liep ik ook al tegenaan met mijn Due :(
rvhoutem

Berichtdoor proza » 31 dec 2012, 10:24

Nog een Mega inzetten dan :P
Mijn Nodo's - Jura Impressa F50 and a Starbucks MUG makes my day complete
Gebruikers-avatar
proza

Berichtdoor mvdbro » 31 dec 2012, 13:01

BasPost schreef:Ik ben zelfs bezig om een UNO in te zetten als een "Small" maar loop dan weer tegen het probleem dat de sketch te groot is met de WS plugin :(

rvhoutem schreef:Daar liep ik ook al tegenaan met mijn Due :(

Als jullie een slave willen maken die dedicated als weerstation slave moet gaan werken, dan zijn er wel truukjes om de code size flink te verkleinen van de Small. Ik gebruik zelf deze twee files om de clock en kaku te disablen. Deze bestanden bevatten stub functies voor de clock en kaku:
https://dl.dropbox.com/u/58896491/Nodo%20Small%20Stub%20Function%20Files.zip
Maak een aparte folder aan voor deze small en vervang dan de clock en kaku ino files door de versies in de zipfile. Op deze Small heb je dan natuurlijk geen clock events meer en ook geen kaku events en commando's. Timers doen het wel, die werken n.l. niet met de clock.

gr
Martinus
mvdbro

Berichtdoor rvhoutem » 31 dec 2012, 13:06

Tnx gaan we straks eens proberen.

Maar heb je geen idee, waarom op de Mega alleen de temp en hum binnenkomen en niet de wind metingen? In de afgelopen dagen zijn deze events maar 1 keer binnen gekomen. Wind gust en Wind snelheid?
rvhoutem

Berichtdoor mvdbro » 31 dec 2012, 13:08

Heb je deze setting goed staan?
#define USE_RAWSIGNAL_2_USERPLUGIN // Some weather systems (like WS3500, WS1200) need this setting ENABLED

Dus geen // ervoor.
mvdbro

VorigeVolgende

Keer terug naar Nodo Hardware