nodo-domotica.nl

Nodo Lite

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Nodo Lite

Berichtdoor Bram » 03 apr 2012, 08:59

Hallo,

Allereerst bedankt voor het delen van deze mooie domotica oplossing.

Ik heb een domotica omgeving werkende met daarin ook de mogelijkheid om Kaku te zenden en ontvangen. Nu heb ik een apparaat met 5 relais erin dat ik wil intergreren in mijn bestaande domotica omgeving en deze bedienen door er KaKu commando's naar toe te sturen. Het plan is om dit met een Nodo op te vangen, verwerken en de relais te bedienen. In het kort dus heb ik een Nodo nodig met alleen een RF ontvanger. Verder niets.

Nu zat ik te denken aan een kleinere arduino uitvoering, de nano of mini (ruimte gebrek in kast) met daarop een uitgekleedde versie van de software. Helaas weer ik niet wat de vereisten zijn van de hoeveelheid benodigde ram voor een uitgekleedde versie van Nodo. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bedankt
Bram
Bram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 apr 2012, 08:40

Re: Nodo Lite

Berichtdoor PieterS » 03 apr 2012, 11:26

H Bram,
Keuze van de hardware is afhankelijk van je behoefte of je device wil besturen met Webapp. De Nano ondersteunt geen Webapp.
Of je moet ergens centraal een Mega inzetten en die dan het device met daarin de Uno laten besturen. (slave)
Releasetermijn van die software is me niet bekend.

@Paul, correct me if I am wrong.
Ik wil beschreven oplossing op termijn gaan realiseren.. Ik wacht "rustig" op verschijningsdatum. :D

Gr.
Pieter
PieterS
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 21 dec 2011, 22:11

Re: Nodo Lite

Berichtdoor Jubaard » 03 apr 2012, 12:29

Volgens mij heeft bram het over een extra "slave nodo", deze communiceert dan met de "moeder nodo" via bijv 433mhz.
Zelf zie ik het ook wel zitten, ook de omgekeerde versie; dus een mini nodo welke alleen een rf zender heeft en bijvoorbeeld 6 sensor/schakelaar ingangen. Deze kan dan dienst doen om de met magneet contacten deuren te monitoren en gelijk de temperatuur etc meten en doorgeven aan de netwerk nodo.
Deze nodo kan dan misschien een uitgeklede arduino zijn, dus alleen de atmega en zijn kristal, voeding en de rf unit.
Dan zijn er natuurlijk wel 3 soorten nodo wat het wel ingewikkeld maakt...
Jubaard
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 02 sep 2011, 16:04

Re: Nodo Lite

Berichtdoor Bram » 03 apr 2012, 15:03

Het is nog een stukje verder 'uitgekleed'. Ik gebruik helemaal geen Nodo maar HomeSeer (software) en RFXcom (hardware) als huisbesturing. RFXcom kan ook KaKu aansturen.

Ik heb een antieke status monitor die dmv 5 relais verschillende statussen aan kan geven. Dit wil ik opnemen in mijn domotica systeem. Nodo kan Kaku ontvangen en verwerken tot een signaal naar een relais. Dus eigenlijk heb ik alleen een Arduino en een RF ontvanger nodig. De rest is al aanwezig en werkt. Vanwege de spaarzame ruimte die ik in de antieke status monitor heb, het stroom verbruik en de kosten denk ik daarom aan een Mini of Nano.

Ik weet dat dit ver af is van waar Nodo voor staat, maar het zou me wel helpen bij het maken van nog meer goedkope domotica oplossingen zoals kleppen aansturen voor tuinberegening of een Koi voeder automaat die afhankelijk is van temperatuur en weer.

Groet,
Bram
Bram
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 03 apr 2012, 08:40


Keer terug naar Nodo Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron