nodo-domotica.nl

Arduino Pro Mini atmega328 5V + sleep loopt vast

Hier alles over de hardware kant van de Nodo

Arduino Pro Mini atmega328 5V + sleep loopt vast

Berichtdoor Anton » 11 dec 2014, 22:31

Hallo,

Ik heb een Pro Mini atmega328, gevoed door 3 penlight batterijen, geconfigureerd met de sleep functie.
Eens in de 10 minuten wordt hij wakker en stuurt dan de waardes van een DHT22 naar de Nodo Mega.
Dit werkt naar wens. De afgenomen stroom is naar verwachting laag genoeg om het lang uit te houden.
Echter, na ongeveer een week krijg ik geen data meer binnen van deze small, de node lijkt vastgelopen
De batterijen eruit en erin laat hem weer een weekje draaien.
Mijn idee was om middels een timer de nodo een reboot te geven, maar via sendto kan ik geen reboot in de eventlist krijgen. ( zie :https://code.google.com/p/arduino-nodo/issues/detail?id=837 )

Vanuit de mega kan ik hem niet rebooten omdat ik er geen ontvanger op heb en de small bovendien tijdens sleep geen commando's accepteert.
De nodo heeft geen SDcard zodat file-execute ook geen optie is.

Vraag: zijn er meer mensen die bij gebruik van de sleep functie last hebben van vastlopers?
Is er nog een mogelijkheid om de reboot in de eventlist te krijgen?


groet,
Anton
Anton
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 01 jan 2014, 18:43

Re: Arduino Pro Mini atmega328 5V + sleep loopt vast

Berichtdoor Voyager » 12 dec 2014, 00:00

Hoi,
Geen idee over je vast loper maar wat is, buiten het feit dat het kan en een leuk experiment is, het nut van zo'n setup t.o.v. bijvoorbeeld een cresta sensor?
Pro mini 2,50 euro, zender 2 euro, DHT22 2,50 euro.. ca. 7 euro ?
De Cresta kost ca. 10-12 euro, beproefd concept en doet minstens iedere minuut data doorsturen op 2 penlites en loopt daar 1 a 2 jaar op, heeft een lcd schermpje..
Bovendien.. een Cresta sensor heeft een redelijke wife acceptance factor ;)

Btw, kunnen we de Pro Mini code niet aanpassen zodat ie een counter heeft waardoor ie bij de zoveelste wake-up altijd een reset doet? Wellicht zowieso niet een heel slecht idee voor remote devices waar je weinig controle over hebt..
Voyager
 
Berichten: 180
Geregistreerd: 23 okt 2014, 14:26

Re: Arduino Pro Mini atmega328 5V + sleep loopt vast

Berichtdoor Anton » 13 dec 2014, 23:14

Hoi Voyager, bedankt voor je reactie.
Het is gewoon leuk om dit zelf in elkaar te knutselen, en er inderdaad mee te experimenteren.
Voordeel van deze setup is ook dat je er andere sensoren zoals een DS18B20 aan kunt hangen om bvb de temp. van vloeistoffen te meten.
De cresta plugin was me nog niet opgevallen. Ik denk dat ik ook maar eens een keertje langs de kijkshop loop :D Een nadeel is wel dat het je variabelen van de mega kost, dit kan ook wel een issue worden.
Zo'n reset optie die je noemt zou inderaad wel een oplossing kunnen zijn.
Een mogelijkheid om de evenlist in een small via usb er in te krijgen zou mooi zijn.
Nu ben ik genoodzaakt om ook een rf ontvanger er al dan niet tijdelijk aan de knopen bij een wijziging aan de eventlist .

Ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die last van vastlopers hebben icm de sleep functie.
Anton
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 01 jan 2014, 18:43

Re: Arduino Pro Mini atmega328 5V + sleep loopt vast

Berichtdoor mvdbro » 14 dec 2014, 00:02

Ik kan helaas nog niets zeggen over de huidige sleep functie. Ik heb een Nodo Compatible Tiny die al 2 jaar nonstop zijn gang gaat. En een Nodo R596 (3.6) met een userplugin voor de sleep taak. Die draait ook al een jaar nonstop. Beide met een dallas sensor.

Ik heb echter geen R744 (3.7) in gebruik genomen, wel kort getest en de nieuwe sleep functie leek goed te werken. De interne sleep functie is wel iets gewijzigd t.o.v. de originele plugin. Maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Ik heb in het testlab wel een R744 met sleep draaien maar het testlab gaat elke week wel een paar keer volledig in de reset (soms onbedoeld, sluiting met een van de vele draadjes...). Dus geen goede duurtest :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk niet dat er veel gebruikers zijn die de sleep functie toepassen, maar ik laat me graag verrassen...
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06


Keer terug naar Nodo Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron