nodo-domotica.nl

Nodo als data leverancier voor Domoticz/Domotiga/PiLight

Hier kun je discussieren over hoe je je Nodo inzet voor taken in en rondom je woning of waar dan ook. Leuke tips, deel ze dan hier.

Re: Nodo als data leverancier voor Domoticz/Domotiga/PiLight

Berichtdoor h143 » 12 dec 2014, 21:37

Voyager schreef:
tim schreef:Bedankt voor je reactie. Kan dit niet als plugin dan? Anders hebben we straks toch meerdere Nodo versies in omloop? Is dat wel handig?

Nee, er moet het e.e.a. in de Nodo code worden aangepast wil het werken.
Zo mag Nodo al niet eens een welkom bericht sturen want communicatie via serieel (USB) loopt niet meer via ASCII maar is binair.

Status op dit moment:
Kaku werkt volledig (2 richtingen).
NewKaku werkt volledig (2 richtingen).
Div. temperatuur/weer sensoren werken en geven de juiste data.
Home Easy werkt deels op dit moment heeft nog een kleine aanpassing in de bit volgorde nodig.
Volgende fase: testen met een Domotiga image op de Raspberry Pi.

Overigens, NewKaku plugin_002 kent On, Off, een getal als dimlevel, groep commando's AllOn, AllOff maar zo te zien geen support voor een dim level voor een groep. Klopt dat?
Het protocol heeft deze mogelijkheid zo te zien wel.

UPDATE:
Getest met Domoticz: standaard Pi image gedownload van de Domoticz site, op SD gezet, Pi gestart, met putty ingelogt en een persistent USB naar serieel device aangemaakt. Daarna verbinden met de web interface en onder hardware RFXCOM selecteren met de seriele poort. Daarna onder devices, je apparaten toevoegen.
Alles werkt naar behoren en ziet er keurig uit. (Uiteraard voor zover nu nog ondersteund)
Proof Of Concept in iedergeval geslaagd.

Volgende stap: Nog wat extra plugins geschikt maken. De standaard plugins zijn in principe goed maar deze moeten anders gaan communiceren vandaar de aanpassingen.
Daarna een public test versie..

William

ik kan niet wachten :D
Arduino Mega 2560
Arduino Ethernet shield
Arduino uno
Nodo 1.0
h143

Berichtdoor mvdbro » 13 dec 2014, 08:33

Voyager schreef:
tim schreef:Bedankt voor je reactie. Kan dit niet als plugin dan? Anders hebben we straks toch meerdere Nodo versies in omloop? Is dat wel handig?

Nee, er moet het e.e.a. in de Nodo code worden aangepast wil het werken.
Zo mag Nodo al niet eens een welkom bericht sturen want communicatie via serieel (USB) loopt niet meer via ASCII maar is binair.

William

Hallo William,

Is het misschien haalbaar om hier een gateway voor te maken i.p.v. de Nodo Core te verbouwen?

Alle communicatie binnen de Nodo gaat in principe via Nodo Events, een 14 bytes struct met een vast formaat. Je kunt die events simpel via I2C uitwisselen met een Nodo. Of een plugin die de interne plugin messages Event-In en Event-Out onderschept en eventueel via een eigen protocol over I2C met een gateway communiceert.

De gateway (Arduino 328 platform?) communiceert dan via I2C met de Nodo en hardware serial met de RPI.

Martinus
mvdbro

Berichtdoor Voyager » 13 dec 2014, 20:40

mvdbro schreef:Is het misschien haalbaar om hier een gateway voor te maken i.p.v. de Nodo Core te verbouwen?

Als je naast een nodo nog een gateway wilt gebruiken, wat zet je op de gateway voor software dan? Iets compleet nieuws maken klinkt als het wiel opnieuw uitvinden..
Verder heb je dan een nodo draaien die er eigenlijk een beetje nutteloos bij hangt.. want het hart van je domotica systeem is waarschijnlijk iets anders.

De core was zo aangepast en het geheel werkt prima. Nodo hangt dus als client aan een Pi, Nas, Vera of andere domotica controller. Daarnaast is het zo dat het plugin systeem in tact blijft waardoor deze (met kleine aanpassingen) geschikt zijn voor zowel mensen die Nodo als controller willen gebruiken als mensen die Nodo als client willen gebruiken.

Dit kan als volledig los staand project, andere naam, andere website en eigen support forum of als zijtak van Nodo, support doe ik sowieso..
Overigens, Nodo als client aan een Pi met Domoticz geeft wel een heel mooi resultaat. Lost webapp problemen direct op en zorgt vast voor een flinke impuls mbt populariteit van Nodo
De bedoeling is overigens in overleg met de kerstman om een versie public te hebben met de kerst (als het mee zit :D).
Dus mocht het Nodo team input willen geven dan weten ze me te vinden.. maar wacht niet te lang ;)

~William
Laatst bijgewerkt door Voyager op 17 jan 2015, 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Voyager

Berichtdoor mvdbro » 13 dec 2014, 21:37

Op zich heb je een prima constructie als de Nodo zelf de gateway is. Je moet alleen bezien wat je doet bij nieuwere Nodo versies. Verbouw je die opnieuw, neem je selectief de wijzigingen over, of verwacht je helemaal geen nieuwe Nodo versie meer nodig te hebben?

Als je zover bent ga ik een "NodoTRX" in mijn omgeving opnemen. Volgens mij kan alles naast elkaar bestaan en hoef je niet direct keuzes te maken die iets uitsluiten. Maar daar ga ik dan vanzelf achter komen. Ik heb nog enkele RPI's en Mega's liggen die niks hebben te doen op dit moment, dus...

Als je dan ook nog kunt praten met je domotica zoals Richard voor elkaar heeft, dan wordt het echt leuk!

groeten en succes!
Martinus
mvdbro

Berichtdoor rwijbenga » 13 dec 2014, 22:17

Lijkt me slim dat we gaan kijken om er inderdaad apart stukje forum voor in te richten, maar daar zijn we op de achtergrond nog over aan het brainstormen. Maar dit project lijkt me zeker een goeie starter. :P
rwijbenga

Berichtdoor Voyager » 13 dec 2014, 23:18

mvdbro schreef:Op zich heb je een prima constructie als de Nodo zelf de gateway is. Je moet alleen bezien wat je doet bij nieuwere Nodo versies. Verbouw je die opnieuw, neem je selectief de wijzigingen over, of verwacht je helemaal geen nieuwe Nodo versie meer nodig te hebben?

Als je zover bent ga ik een "NodoTRX" in mijn omgeving opnemen. Volgens mij kan alles naast elkaar bestaan en hoef je niet direct keuzes te maken die iets uitsluiten.

Helemaal mee eens. Ik denk dat het een goede aanvulling is.
Wat nieuwe versies betreft kwa code is het niet heel schokkend dus aangepast is het zo.

rwijbenga schreef:Lijkt me slim dat we gaan kijken om er inderdaad apart stukje forum voor in te richten, maar daar zijn we op de achtergrond nog over aan het brainstormen. Maar dit project lijkt me zeker een goeie starter. :P

Mooi :)

~william
Laatst bijgewerkt door Voyager op 17 jan 2015, 10:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Voyager

Berichtdoor tim » 14 dec 2014, 08:41

Voyager schreef:UPDATE:
Getest met Domoticz: standaard Pi image gedownload van de Domoticz site, op SD gezet, Pi gestart, met putty ingelogt en een persistent USB naar serieel device aangemaakt. Daarna verbinden met de web interface en onder hardware RFXCOM selecteren met de seriele poort. Daarna onder devices, je apparaten toevoegen.
Alles werkt naar behoren en ziet er keurig uit. (Uiteraard voor zover nu nog ondersteund)
Proof Of Concept in iedergeval geslaagd.

Volgende stap: Nog wat extra plugins geschikt maken. De standaard plugins zijn in principe goed maar deze moeten anders gaan communiceren vandaar de aanpassingen.
Daarna een public test versie..

William

Hallo William,

Gaaf project! Ik heb al even gekeken op de Domoticz site en een RPI image gedownload. Zag ook de windows versie en die heb ik meteen ook maar geinstalleerd. Dat ging erg simpel. Kan ik een Mega met jouw NodoTRX ook op windows aansluiten met Domoticz? Dat is voorlopig wel even handiger om te testen en zo.

Ik ben er klaar voor, laat maar komen die software! Mogen we niet al een sneak preview ontvangen?
tim

Berichtdoor Voyager » 14 dec 2014, 08:48

tim schreef:Kan ik een Mega met jouw NodoTRX ook op windows aansluiten met Domoticz? Dat is voorlopig wel even handiger om te testen en zo.

Ja, het werkt uiteraard ook op Windows.

tim schreef:Mogen we niet al een sneak preview ontvangen?

Nog even geduld :)
Voyager

Berichtdoor tim » 14 dec 2014, 09:32

Heb mn RPI aangesloten, image erop en gestart. Wat denk je? Werkt in 1 keer!
Dat is toch mooi plug and play! Het branden van de image op de sd card duurt nog het langst daarna binnen 5 minuten toegang tot domoticz. Cool!

Nu wachten op de sneak preview. "Nog even geduld.." Ja laat ik dat nu net niet meer zoveel hebben na het tevergeefs wachten op een Nodo webapp RPI image :lol: :lol:

Ik heb een Mega met een Nodo Shield. Er zit ook een Ethernet Shield op. Heb ik die nog nodig? De RPI heeft al ethernet dus niet lijkt me. Ik heb er ook nog een NRF module aan geknutseld. Wordt die ook al ondersteund in jouw software? Het is nog een beta plugin.

Heb nu mn eerste meting in het dashboard, de CPU van de RPI. Grafieken zien er mooi uit!
tim

Berichtdoor Voyager » 14 dec 2014, 11:28

tim schreef:Heb mn RPI aangesloten, image erop en gestart. Wat denk je? Werkt in 1 keer!
Dat is toch mooi plug and play! Het branden van de image op de sd card duurt nog het langst daarna binnen 5 minuten toegang tot domoticz. Cool!
Heb nu mn eerste meting in het dashboard, de CPU van de RPI. Grafieken zien er mooi uit!

Klopt, allemaal heel soepeltjes en inderdaad die grafieken geven er wel een nette smoel aan..

tim schreef:Ik heb een Mega met een Nodo Shield. Er zit ook een Ethernet Shield op. Heb ik die nog nodig? De RPI heeft al ethernet dus niet lijkt me. Ik heb er ook nog een NRF module aan geknutseld. Wordt die ook al ondersteund in jouw software? Het is nog een beta plugin.

Er zijn verschillende mogelijkheden/oplossingen waar ik op dit moment nog niet van weet welke kant we op gaan. Daar zal de eerste versie hopelijk duidelijkheid over gaan geven.
De Pi met bv. Domoticz kan prima overweg met ethernet. Ethernet heb je dan ook niet nodig op de nodo en dat is in de huidige versie dan ook uitgeschakeld.

De Pi kan ook prima overweg met one-wire, maar daar wil je wellicht wel nodo voor (blijven) gebruiken dus daar kijken we wel naar. De NRF zie ik ook als een stukje Nodo functionaliteit dus ook dat moet kunnen.

In mijn optiek heb je een domotica controller als hart van je systeem. Een oplossing als domoticz is daar op zich perfect voor zolang je binnen de lijnen blijft. Wil je zaken die niet standaard gesupport worden dan houd het eigenlijk op. Ik zie Nodo als iets dat wel de mogelijkheid bied om die extra's te kunnen doen zeker ook door de plugins. Maar dat maakt ook wel weer dat Nodo een flinke drempel heeft voor beginners/standaard gebruikers.
De combinatie geeft voor beginners een simpele instap en ook de mogelijkheid om onbegrenst uit te breiden..

Btw, de eerste release heeft maar een aantal plugins die zullen werken. Voor een deel vanwege tijd maar ook omdat ik niet alle plugins doorzie.. De rest komt vanzelf. Kaku, newkaku, Homeeasy en Weer sensoren werken al voor het grootste deel..

~W.
Voyager

VorigeVolgende

Keer terug naar Nodo toepassingen