nodo-domotica.nl

temperatuurmeting - hoe exact eigenlijk?

Hier kun je discussieren over hoe je je Nodo inzet voor taken in en rondom je woning of waar dan ook. Leuke tips, deel ze dan hier.

temperatuurmeting - hoe exact eigenlijk?

Berichtdoor manjh » 29 jun 2014, 16:10

Onlangs kreeg ik het idee om eens een speciale weer-Nodo te maken. Al snel had ik een BMP085 en een DHT22 in de onderdelendoos gevonden. Een LDR erbij en ik had temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid en lichtsterkte te pakken op mijn breadboard.

Temperatuur zelfs twee keer: zowel de BMP085 als de DHT22 geven die. Toen viel het me op dat de metingen nogal verschillend waren, terwijl ze toch echt naast elkaar op het breadboard zitten en er geen externe invloeden zijn.

Wat doe je dan: je zoekt een derde meting erbij. Of meerdere.
Voor ik het wist had ik vier DS18B20's netjes in gelid op het breadboard erbij. Nu had ik liefst zes metingen, en alle zes hebben ze de reputatie van "zeer nauwkeurig". :)

Nou, dat viel een beetje tegen...
Dit zijn de gemeten waardes:
BMP085: 27,688
DHT22: 28,300
DS18B20 #1: 27,813
DS18B20 #2: 27,938
DS18B20 #3: 27,813
DS18B20 #4: 27,688

Verschil tussen de hoogste en laagste meting is maar liefst 0,612 graad Celsius! :(
Verschil tussen de hoogste en laagste ds18b20 is minder, maar nog steeds 0,25 graad C.

Niks om van wakker te liggen, met dit soort nauwkeurigheid zullen wij in onze huis-tuin-keuken toepassingen prima uit de voeten kunnen.
Maar wel goed om even te weten, zeker door de suggestie van nauwkeurigheid als je de temperatuur uitleest in drie cijfers achter de komma....
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: temperatuurmeting - hoe exact eigenlijk?

Berichtdoor jack » 30 jun 2014, 09:38

Hoi Hans,

Jouw bevindingen verbazen mij niet.
In de datasheet van de DS18B20 staat:
It has an operating temperature range of -55°C to +125°C and is accurate to ±0.5°C

En in de datasheet van de DHT22:
Accuracy temperature <+-0.5Celsius

Drie cijfers achter de komma uitlezen slaat nergens op.
één cijfer achter de komma is realistisch.

Jack
jack
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 31 jul 2012, 13:02

Re: temperatuurmeting - hoe exact eigenlijk?

Berichtdoor mvdbro » 30 jun 2014, 11:03

Je kunt nog wel onderscheid maken tussen de juistheid en precisie van de meting. De dallas kan best een verschil van 0.1 graad stijging of daling detecteren, dat zie je ook goed in de webapp grafieken. Maar het kan dus best 0,5 graden afwijken van de werkelijke temperatuur.

Een grafiek van wikipedia over dit onderwerp:
Afbeelding

Als het gaat om de betrouwbaarheid van de absolute temperatuur, dan zou je eigenlijk moeten afronden op hele graden of eventueel op 0,5 graden. Wil je toch sneller zien of de temperatuur aan het stijgen of dalen is, dan zou ik afronden op 0.1 graden.
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06


Keer terug naar Nodo toepassingen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron