nodo-domotica.nl

Wens voor toevoegen Energie monitor

We zitten zoals bekend in de ontwikkelfase. Van diverse gebruikers heb ik al goede suggesties gekregen. Hier discussiëren we over de functionaliteiten van de nieuwe release.

Re: Wens voor toevoegen Energie monitor

Berichtdoor rtenklooster » 05 okt 2012, 16:07

Hoi,
Had je hier nog een hardware schema voor?
Kan dit prima gebruiken voor mijn meterkast logging, we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden immers.

Voor je pulsein, gebruik je daarvoor een hardware schmitt trigger? Dit heb ik nu voor mijn meterkast logger wel:
een LDR -> schmitt trigger -> uno.

voor mijn gas kreeg ik dit nog niet werkend, dus dit doe ik momenteel software matig.
rtenklooster

Berichtdoor mvdbro » 05 okt 2012, 16:17

rtenklooster schreef:Hoi,
Had je hier nog een hardware schema voor?
...
Voor je pulsein, gebruik je daarvoor een hardware schmitt trigger?
...

Schema stelt weinig voor:
Afbeelding
Ik heb de LDR direct aan de digital pin hangen met een extra pullup weerstand. Bij de lichtpuls wordt deze voldoende laag om een interrupt te geven.
Voor de gasmeter gebruik ik wel een analoge ingang met een CNY70
mvdbro

Berichtdoor rtenklooster » 05 okt 2012, 20:15

Check.. Ga ik binnenkort even testen. Je reset hem toch softwarematig door poort 12 aan de reset te verbinden? Althans dit maak ik uit de source code op?
En je hebt het over een 20k resistor? Daar doelde ik met name op.. I.i.g bedankt voor zover.

Heb je er een bepaalde reden voor om de zender permanent te voorzien van vcc? Ipv. Via digitale poort?
rtenklooster

Berichtdoor mvdbro » 06 okt 2012, 08:07

rtenklooster schreef:Je reset hem toch softwarematig door poort 12 aan de reset te verbinden?
En je hebt het over een 20k resistor?
Heb je er een bepaalde reden voor om de zender permanent te voorzien van vcc? Ipv. Via digitale poort?

De reset zit bij mij nu op D6 (oorspronkelijk sound). Dit is inderdaad een truukje om te kunnen programmeren met alleen RX/TX aansluiting via een stereo jackplug, in combi met een Baudrate van 57600. De Nodo herkent dan de initfase van de Arduino uploadfunctie en reset zichzelf hardwarematig zodat de bootloader start. Dit zou mogelijk ook via een software call kunnen, maar dan moet je het adres van de bootloader weten. Ik weet niet of dat goed gaat werken.

De weerstand is bij mij dacht ik 10K. De LDR is in 'rust' niet hoogohmig genoeg om een voldoende hoog signaal te bereiken, dus een extra pullup is nodig. De waarde zal sterk afhangen van de gebruikte LDR. Er zullen LDR's zijn die dit niet nodig hebben.

Ik heb geen bijzondere reden om de transmitter permanent te voeden, schakelen is echter niet nodig omdat de antenne met niets wordt gedeeld. Als je ook een ontvanger wil gebruiken, dan moet je dit natuurlijk aanpassen in het schema.

Voor de toekomstige ontwikkelingen kan het handig zijn om de slaves uit te rusten met een ontvanger, zodat je de eventlist remote kan instellen. Mijn eventlists op de slaves zijn echter al maandenlang niet gewijzigd, dus niet echt een issue. De huidige Mini versie biedt echter weinig ruimte voor eigen code en variabelen. Er komt mogelijk wel een versie die geschikt zal zijn voor custom code op de Atmel 328. Tot die tijd gebruik ik mijn custom 1.2.1 versie. Dat is dus een tijdelijke oplossing.

gr
Martinus
mvdbro

Berichtdoor h143 » 09 okt 2012, 20:50

ik zie dat de link naar de nodo mini/uno verdwenen is is deze nog ergens te downloaden?
Arduino Mega 2560
Arduino Ethernet shield
Arduino uno
Nodo 1.0
h143

Berichtdoor Paul » 09 okt 2012, 21:30

h143 schreef:ik zie dat de link naar de nodo mini/uno verdwenen is is deze nog ergens te downloaden?

Hoi h143.

De Beta 436 is zowel voor de Mini/Uno te gebruiken als voor de Mega. Je kunt met een simpel schakelingetje een Nodo op basis van een ATMega328 bijvoorbeeld pulsen tellen voor electra verbruik. Deze kleine Nodo zendt dan de resultaten naar de Nodo-Mega. In de WebApp kun je vervolgens het verbruik zien.

Je moet een klein scriptje vanuit de Mega naar de Small sturen:

Code: Selecteer alles
! Script voor programmeren unit-3 in de Meterkast.
! Variabele-1 bevat energieverbruik in KWh.
! Variabele-2 bevat het aantal pulsen t.b.v. cumulatief verbruik per etmaal

sendto 3; WaitFreeRF On ! Zorg er voor dat de Nodo niet door andere signalen heen gaat zenden
sendto 3; EventlistErase
sendto 3; EventlistWrite; Boot 3; Sound 7
sendto 3; EventlistWrite; Wildcard Variables,All; SendEvent RF; ! Ieder variabele event versturen naar RF

! Periodiek het tijd tussen in variabele-1 plaatsen en deze verzenden
sendto 3; EventlistWrite; Boot 3; TimerSetSec 1,120 ! Help het proces eerste keer na een boot op gang
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; VariablePulse 1,1
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; VariablePulse 2,4
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; TimerSetSec 1,120
Bijlagen
Screenshot_2012-10-09-22-25-37.jpg
Electra
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor h143 » 09 okt 2012, 21:56

Paul schreef:
h143 schreef:ik zie dat de link naar de nodo mini/uno verdwenen is is deze nog ergens te downloaden?

Hoi h143.

De Beta 436 is zowel voor de Mini/Uno te gebruiken als voor de Mega. Je kunt met een simpel schakelingetje een Nodo op basis van een ATMega328 bijvoorbeeld pulsen tellen voor electra verbruik. Deze kleine Nodo zendt dan de resultaten naar de Nodo-Mega. In de WebApp kun je vervolgens het verbruik zien.

Je moet een klein scriptje vanuit de Mega naar de Small sturen:

Code: Selecteer alles
! Script voor programmeren unit-3 in de Meterkast.
! Variabele-1 bevat energieverbruik in KWh.
! Variabele-2 bevat het aantal pulsen t.b.v. cumulatief verbruik per etmaal

sendto 3; WaitFreeRF On ! Zorg er voor dat de Nodo niet door andere signalen heen gaat zenden
sendto 3; EventlistErase
sendto 3; EventlistWrite; Boot 3; Sound 7
sendto 3; EventlistWrite; Wildcard Variables,All; SendEvent RF; ! Ieder variabele event versturen naar RF

! Periodiek het tijd tussen in variabele-1 plaatsen en deze verzenden
sendto 3; EventlistWrite; Boot 3; TimerSetSec 1,120 ! Help het proces eerste keer na een boot op gang
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; VariablePulse 1,1
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; VariablePulse 2,4
sendto 3; EventlistWrite; Timer 1; TimerSetSec 1,120

Bedankt paul voor je uitleg.

Mijn meter draait 600x voor 1 kw ik moet dan invullen variablepulse 1,2?
En de sensor wordt aan d3 aangesloten?
Arduino Mega 2560
Arduino Ethernet shield
Arduino uno
Nodo 1.0
h143

Berichtdoor Paul » 09 okt 2012, 22:03

Nee, sensor moet in plaats van de IR-ontvanger. VariablePulse 1,2 lijkt goed, maar die heb ik zelf niet getest.
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor h143 » 10 okt 2012, 22:44

Paul schreef:Nee, sensor moet in plaats van de IR-ontvanger. VariablePulse 1,2 lijkt goed, maar die heb ik zelf niet getest.

Ik heb het aangesloten en ingesteld zoals je hierboven beschrijft.
Ik krijg ook een waarde terug alleen deze blijft elke keer gelijk.
Als ik de wasmachine aanzet gaat de schijf sneller draaien en de sensor ziet ze ook alleen de waarde in de webapp wijzigt niet.

Als ik de sensor op een analoge poort aansluit geeft hij netjes bij elke omwenteling een wiredanalog 1; on af.
Hiermee kan ik welk mijn totale verbruik monitoren maar niet het huidige

Ik ben al een half jaar er mee aan het vogelen maar krijg het niet voor elkaar om het goed te krijgen.
Ik gebruik de volgende sensor

https://www.google.nl/search?q=line+tracking+sensor&hl=nl&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ZOt1UKPoKuec0AXmoIHwCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672#biv=i|26;d|sKuWEbOYfmvqSM:

Met het potmetertje heb ik hem zo afgesteld dat
Het ledje constant brand en zodra het zwarte vlakje verschijnt gaat het ledje even uit.

Ik heb het ook geprobeerd op de mega maar heb hier het zelde probleem
Zodra ik een reboot uitvoer krijg ik vaak een andere waarde maar deze blijft ook constant gelijk
Arduino Mega 2560
Arduino Ethernet shield
Arduino uno
Nodo 1.0
h143

Berichtdoor Paul » 10 okt 2012, 23:52

Kun je wat specifieke info geven zoals:

• Met wat voor een Nodo wil je pulsen tellen (Nodo variant)?
  • Welke Nodo software versie + build gebruik je?
  • Post even de eventlist;
  • Welke instellingen heb je in de WebApp gemaakt?
Groeten Paul
Paul

VorigeVolgende

Keer terug naar De nieuwe release