nodo-domotica.nl

Elektronicahobbyist … even voorstellen …

Vertel iets over jezelf, je achtergrond en wat voor doel je voor ogen hebt met de Nodo.

Elektronicahobbyist … even voorstellen …

Berichtdoor Elektronicahobbyist » 20 dec 2013, 21:27

Hallo,

Ik heb in de brede zin van het woord een elektronica achtergrond (bachelor Microprocessor –en Teletechnieken) en als student speelde ik met Z80 en 6502 processoren … . Sinds ’83 ben ik gelicentieerd radio- amateur en beroepsmatig zit ik in de telecom sector.

Ik wil nog wel eens wat gaan doen op het ‘Microprocessor’ vlak. Enkele van mijn collega’s bezitten een Arduino en vertelden mij van hun projectjes. Het lijkt mij een prachtig iets. Zoekend naar een toepassing kwam ik al snel bij ‘Domotica’ terecht. Ik kwam ‘node-domotica.nl’ en ‘http://members.chello.nl/p.tonkes8/’ tegen en mijn interesse was helemaal gewekt.

Eind de jaren 90 gebouwen en toen heb ik mijn elektriciteitskast voorzien van een 25-tal impuls relais voor de verlichting en 12 relais (6 up / 6 down) voor mijn rolluiken. Ik had toen reeds in het achterhoofd nog wel eens wat te willen gaan doen met domotica. Ik heb tevens op alle buitendeuren en ramen magneetcontacten zitten die verbonden zijn met mijn inmiddels 15 jaar oude Elro alarmsysteem.

Mijn ideeën …
Die 25 impulsrelais hebben jammer genoeg slechts één contact dat wordt gebruikt om de 230VAC enkelpolig te schakelen. Het ligt in mijn bedoeling op elke uitgang van zo’n impulsrelais een schakeling met een opto coupler te hangen met intern 2 anti parallel leds (SFH620A-3X )waarmee ik elke nuldoorgang detecteer. Die detectie verbruikt slechts een 0.23W per geactiveerde impulsrelais. Ik zou tevens 1 opto coupler continu voorzien van een in faze zijnde 230VAC signaal dat als referentie dient. De nuldoorgangen worden met deze continu gedetecteerd, vervolgens een beetje vertraagd tot in het midden van elke positieve en negatieve alternantie. Met dit signaal klok ik 2x een 74HCT574 waar aan de ingangen 16 opto couplers hangen, die op hun beurt aan de impulsrelais hangen. Op die manier krijg ik 2x 8 bits info die de toestand van mijn impulsrelais weergeeft. De uitgangen van die 74HCT574 latchen, hang wil ik aan een I2C 16 bit I/O expander PCA9555D hangen. Omdat ik niet direct iets commercieel vind wat aan het bovenstaande voldoet, bouw ik dat dan maar zelf. Tot zover de detectie van de brandende verlichting … .
Anderzijds wil ik dan ook diezelfde impulsrelais aansturen. Dit zou ik met in de handel verkrijgbare relaisbordjes (8 relais/bord met optocoupler ingang en led indicatie) willen doen. Per 2 borden wil ik een PCA9555D I2C 16 bit I/O expander zetten. De relaiscontacten wil ik parallel met mijn bestaande drukknoppen aansluiten op de ingangen van de impulsrelais. Voor de rolluiken en het alarmsysteem zou ik iets in de zelfde trend kunnen bedenken.
Het zou mooi zijn dat alles via I2C zou kunnen werken.

Nu denk ik toch wel wat suggesties te kunnen gebruiken. Na al één en ander gelezen te hebben op dit forum, denk ik dat dit I/O gebeuren best los staat van de master nodo en dat dit misschien best een slave( nodo) wordt. Eigenlijk vind ik hier nog niet zoveel concreets over of vergis ik mij ? Ik weet niet of er mensen zijn die mij advies of suggesties kunnen geven ?

Groet, Patrick
Laatst bijgewerkt door Elektronicahobbyist op 10 apr 2014, 13:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Elektronicahobbyist
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 20 dec 2013, 21:24
Woonplaats: Rijkevorsel - België

Re: Elektronicahobbyist … even voorstellen …

Berichtdoor Paul » 20 dec 2013, 22:49

Hoi,

De 74HCT574 aansturen en de I2C 16 bit I/O expander PCA9555D zijn mogelijk. Zoals je aangeeft bieden veel commerciele producten deze mogelijkheden niet omdat deze vooral propriety oplossingen bieden. Wij streven maar maximale connectivity tegen een minimale prijs. Geef op het forum maar aan war je exact wilt en kijk vooral rond op het forum en de wiki.

Veel plezier met de Hobby!
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron