nodo-domotica.nl

Voorstellen: Ik ben Martinus

Vertel iets over jezelf, je achtergrond en wat voor doel je voor ogen hebt met de Nodo.

Voorstellen: Ik ben Martinus

Berichtdoor mvdbro » 16 nov 2011, 11:53

Ik ben Martinus en ben al vele jaren af en toe bezig met 'domotica' projectjes.
Tot voor kort draaide er 7x24 een PC, waar via de seriele poort een 8032 microcomputebordje was aangesloten met I2C chips (PCF8574, PCF8591 en LM75)
Dit was dan weer verbonden met een infrarood sensor, licht en temperatuursensoren. Dit geheel stuurde ik aan met de PC. Ik wilde echter een oplossing die zelfstandig kan werken, dus zonder PC voor het primaire werk.

Ik kan o.a. programmeren in 8032 en Z80 machinetaal, maar dit kost eenvoudig teveel tijd voor een mooie en goed onderhoudbare oplossing. Via Google kwam ik in eerste instantie uit bij de Atmel chips waar een C-compiler voor beschikbaar is en even later bij Arduino. Een dag later vond ik ook het Nodo project en dat leek mij een goed moment om de overstap te maken. Waarom zelf een heel wiel uitvinden als het al grotendeels klaar ligt...

Ik heb inmiddels een Nodo Arduino 1.6 module werkend en ben bezig met het 'macro' gedeelte. ook heb ik enkele KAKU spullen aangeschaft, omdat de dimmers beter werken en ik wilde natuurlijk kunnen testen met het RF gedeelte. Later heb ik besloten om zelf de Nodo software een beetje aan te passen, zodat ik nu ook Home Easy kan ontvangen en zenden. Alles vervangen door KAKU vond ik n.l. toch een behoorlijke investering.

Het is goed om te lezen dat het Nodo project 'open source' is gebleven. Ook eventghost is een mooie tool met veel mogelijkheden. Ik wil me echter eerst concentreren op een zelfstandige Nodo, die dus zoveel mogelijk zonder PC kan doen. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen van de Nodo Ethernet versie die ik dan waarschijnlijk als een soort 'master' nodo ga inzetten.

Mijn domotica project bestaat nu tijdens de 'migratie' uit het volgende

Home Easy spullen (soort kloon/broertje van KAKU):

4 x dubbele wandschakelaar
4 x afstandbediening
2 x bewegingssensor
2 x raamsensor
1 x schemersensor
4 x dimmer inbouw ontvanger
3 x aan-uit inbouw ontvanger
12 x aan-uit ontvanger
1 x USB RF interface

KAKU Spullen:

1 x dubbele wandschakelaar
1 x afstandbediening
2 x dimmer inbouw ontvanger

Overige:

1 x PC (Laptop type Acer Netbook)
1 x 8032 Microcomputer
1 x Nodo Arduino 1.6
2 x Android Tablet als touchscreen interface voor de website, hangen vast aan de muur
1 x iPhone voor besturing via internet

Het zou mooi zijn als de zwaardere ethernet Nodo in de toekomst de resterende taken van de huidige PC zou kunnen overnemen, zoals:

Website presenteren voor de Android tablets/iPhone
Verzenden van status emails en alarmberichten naar de iPhone
Loggen van historische meetgegevens, zoals temperatuur en tonen in grafiek in de website.

Ik vrees alleen dat dit een beetje teveel wordt voor de Atmel 16 MHz chip...
Een Android app zou wellicht ook een oplossing zijn, er hangen toch al twee tablets aan de muur en die zijn altijd aan...
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Voorstellen: Ik ben Martinus

Berichtdoor Paul » 16 nov 2011, 11:58

Welkom. Ik zou zeggen doe mee aan de discussie over de vervolgrelease.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron