nodo-domotica.nl

Binnenkort: Nodo 3.8 release

Alles over het besturen van je Nodo met behulp van je Android, IPhone of IPad

Binnenkort: Nodo 3.8 release

Berichtdoor Paul » 07 maart 2015, 01:23

Medio maart 2015 Komt er een nieuwe release van de Nodo uit. Het betreft een release waarin enkele belangrijke bugfixes zijn verwerkt maar ook enkele uitbreidingen.

We gaan voor de Nodo-naar-Nodo communicatie gebruik maken van een zeer goed verkrijgbare en goedkope zender/ontvanger module, de NRF24L01. De 3.8 release kan ik combinatie met de bijbehorende plugin al gebruik maken van deze module. In de volgende major release zal de plugin worden geïntegreerd in de Nodo software. Doel is om het bereik en de betrouwbaarheid van de communicatie tussen Nodo's te verbeteren en veiliger te maken.

Dan worden er nog een paar extra's aan de Nodo toegevoegd zoals een commando VariablePut om direct op een andere Nodo een variabele aan te passen en enkele commando's om vlaggen te gebruiken. Deze 'vlaggen' zijn variabelen die een status kunnen weergeven zoals: aanwezig, deur open, alarm aan, etc. Deze vlaggen worden automatisch bijgehouden op alle Nodo's en kunnen worden gebruikt in scripts en de eventlist.

Tevens zijn aan de klok events en alarmen de opties voor werkdagen en weekend dagen toegevoegd.

De release is volledig hardware en script compatibel met alle eerder uitgebrachte hardware versies.

Na deze release zal worden gewerkt aan een major release waarin we een aantal onderwerpen stevig beet gaan pakken. Eén daarvan is al genoemd, de Nodo-2-Nodo communicatie. Ook wordt de communcatie met de WebApp stevig onderhanden genomen door de Nodo aan zodank met de nieuwe WebApp te laten communiceren dat er geen poorten meer op de router opengezet hoeven te worden en de interactie tussen Nodo en WebApp vele malen sneller verloopt.

Maar eerst de 3.8 release!

Wordt vervolgd...
Groeten Paul
Paul

Proefkonijnen gezocht voor Beta Nodo 3.8 release

Berichtdoor Paul » 27 apr 2015, 23:44

We zijn een flink eind gevorderd met de nieuwe Nodo release. Wat we nu nog nodig hebben zijn mensen die de builds uit Github halen en deze gaan testen. we hebben nu een aantal "proefkonijnen" nodig die ons willen helpen om de komende versie stabiel te krijgen. Als je bereid bent om ons hierbij te helpen, haal dan de laatste versie van Github:

https://github.com/Nodo-Domotica/Nodo-Core

Maak even een issues aan als je tegen problemen of vragen aan loopt. Die zullen er zeker zijn, maar met jullie feedback zal de uiteindelijke release van betere kwaliteit/stabiliteit zijn.

Er zal nog een releaseletter worden gemaakt, maar een beknopte samenvatting van de wijzigingen per build kun je lezen in:

https://raw.githubusercontent.com/Nodo-Domotica/Nodo-Core/master/Nodo/Development/Releasenotes.txt

Dan zijn er nog een aantal ontwikkelingen:
  • De OpenTherm verbinding met de Nodo is nu werkend. Hiervoor is plugin_011 ontwikkeld. (mede met inzet van Martinus van den Broek). We maken gebruik van een OpenTherm Gateway OpenSource project: http://otgw.tclcode.com/. Je kunt de Nodo aan deze Gateway verbinden, echter er zal binnenkort in de Nodo WebShop een print worden aangeboden waar alles (incl. Nodo) op zit om je CV-Ketel met je Nodo / WebApp te bedienen en belangrijke waarden uit te lezen.
  • Je kunt voor de Nodo-2-Nodo communicatie gebruik maken van de zeer goedkope 2.4 Ghz tranceiver. In de WebShop is een printje beschikbaar die het mogelijk maakt om zo'n module op je 26P-connector te plaatsen van je NES. Overigens zal het voor veel Nodo's een eenvoudige aanpassing zijn om deze module met je Nodo te verbinden. Info volgt, maar voor wie niet kan wachten: neem een kijkje in files in de directory ../Nodo/Hardware..
  • Er wordt eveneens gewerkt aan een nieuwe alles-in-één Nodo print, met daarop een ATMega2560, Wiznet Ethernet chip W5100 en alle overige hardware die het geheel een Nodo maken. We hebben hiervoor een 2e generatie penbezetting uitgewerkt waarmee het voor de toekomst mogelijk is om makkelijker hardware en software uitbreidingen te integreren. We streven naar maximaal behoud van inzet van de allereerste Nodo's.
  • Voor degenen die het nog niet hebben opgemerkt, er is weer een aanpassing op GitHub geplaatst van de WebApp en de API die op de server draait.Deze kun je naar behoefte installeren op een rPi, NAS of andere Linux machine. Interessant voor degenen die de Nodo niet met internet willen verbinden. Overigens is de API zo opgezet dat het eenvoudig is op naast de WebApp ook andere front-end / client applicaties te koppelen of zelfs je eigen Java/HTML5/.Net oplossing te maken.
  • Zodra de 3.8 stabiel is (met jullie bijdrage) gaan we direct aan de slag met het maken van een WebSocket verbinding tussen de Nodo en de WebServer. Het grote voordeel hiervan is dat we de verbinding nog veiliger en vele (!) malen sneller kunnen maken.
  • In de 3.8 versie zit een voorziening waarmee het mogelijk is om niet alleen de waarden van variabelen uit te wisselen tussen Nodo's onderling en met de WebApp, maar dat er ook aanvullende informatie wordt toegevoegd over wat er wordt verzonden. Dit wordt de 'payload' van een waarde genoemd. Het bevat een identificatie van de grootheid (b.v. temperatuur) en de eenheden (b.v. graden celcius). Dit ter voorbereiding op het makkelijker automatisch kunnen definiëren van knoppen, indicators en grafieken. Deze voorziening willen we nu al in de 3.8 release meenemen zodat we niet later afhankelijk zijn van de uitrol van een nieuwe Nodo release.
  • Tot slot is de Nodo release 3.8 geschikt gemaakt voor de nieuwste Arduino compiler. Wijzigingen in de release en in de compiler maken dat er nogal wat werk zit aan de plugins. Enkele zijn al onderhanden genomen, maar mocht je hier nog tegen problemen aan lopen, dan vernemen wij dit graag.

Laat even weten als je aan de slag gaat met de 3.8 versie.

Groeten en dank namens het Nodo-team.
Groeten Paul
Paul

Re: Binnenkort: Nodo 3.8 release

Berichtdoor Mrrikkie » 15 mei 2015, 21:24

Hallo,
Ik lees in bovenstaand bericht het volgende :
Er wordt eveneens gewerkt aan een nieuwe alles-in-één Nodo print.....

Nu sta ik op het punt om mijn eerste Nodo hardware aan te schaffen en vroeg ik me af hoe het met deze nieuwe versie staat het zou nl. jammer zijn om nu een "oude" versie aan te schaffen als er binnen afzienbare tijd een nieuwe versie uitkomt.

Is hierover al iets meer bekend wanneer deze nieuwe versie beschikbaar komt ?
Mrrikkie

Berichtdoor manjh » 16 mei 2015, 08:15

Mrrikkie schreef:Hallo,
Ik lees in bovenstaand bericht het volgende :
Er wordt eveneens gewerkt aan een nieuwe alles-in-één Nodo print.....

Nu sta ik op het punt om mijn eerste Nodo hardware aan te schaffen en vroeg ik me af hoe het met deze nieuwe versie staat het zou nl. jammer zijn om nu een "oude" versie aan te schaffen als er binnen afzienbare tijd een nieuwe versie uitkomt.

Is hierover al iets meer bekend wanneer deze nieuwe versie beschikbaar komt ?

Ik zie in een andere post dat je al een Arduino Mega hebt... dan zou ik zelf een NES kopen, dan heb je je eerste Nodo werkend. De nieuwe alles-in-een print zal geen Mega nodig hebben.
Hans
manjh

Berichtdoor dannydekoning » 31 mei 2015, 16:04

Hallo, ik ben wat aan het stoeien met R881.

Ziet er allemaal goed uit, mooie nieuwe functies! Top!

Maar zoals het hoort bij beta's een paar dingen waar ik tegenaan loop:

Ik gebruik een arduino compiler op een MAC, de SKETCH_PATH ziet er zo uit:
#define SKETCH_PATH /Users/danny/Documents/Arduino/nodo881/Nodo

tijdens de compilatie kan hij de mappen hardware en config niet vinden om deze reden:
#define CONFIGFILE2(a, b) stringify(a/Config/b)
#define HARDWAREFILE2(a, b) stringify(a/Hardware/HW-b.h)
Ik heb de \ veranderd in /

Bij plugin 21 wordt gebruik gemaakt van EthernetNodo, dit klopt niet meer, Ethernet.h wordt gebruikt in plaats van Ethernetnodo.h

Ik mis plugin 37, PLUGIN_37_COMPATIBILITY, hierdoor kan ik mijn alecto plugin nog niet gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Danny
dannydekoning

Berichtdoor dannydekoning » 31 mei 2015, 16:21

Ik heb deze regel aangepast:

#define PLUGIN_37_COMPATIBILITY true

Ik was stuk gelopen op deze tekst:
// LET OP: Deze plugin moet nog worden aangepast voor het gebruik van globale variabelen en variabelenummers
// hoger dan 15. Zolang deze plugin nog niet is aangepast moeten de onderstaande reges in het confif.xx.c bestand
// worden opgenomen

#define PLUGIN_37_COMPATIBILITY

Die klopt niet helemaal :)

En deze regel aangepast in plugin.no:
#if PLUGIN_37_COMPATIBILITY

#if defined(PLUGIN_37_COMPATIBILITY)
dannydekoning

Berichtdoor Paul » 01 jun 2015, 06:36

Kun je deze info even opnemen on GitHub?
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor dannydekoning » 01 jun 2015, 10:27

Done :)

Deze week probeer ik deze versie live te krijgen op een testbank nodo.
dannydekoning

Berichtdoor mselten » 03 jun 2015, 12:14

Hallo,

Ik heb de 37 compatibiliteit werkend gekregen door in Plugin_008.c een "true"
toe te voegen aan de "#define PLUGIN_37_COMPATIBILITY" regel en
deze regel (met true definitie dus) ook aan de Config_01.c file toe te voegen.

Groet, Marco
mselten

Berichtdoor PieterS » 12 jul 2015, 16:36

Laat even weten als je aan de slag gaat met de 3.8 versie.

Groeten en dank namens het Nodo-team.

Van Github de "laatste" versie R817 opgehaald. Maar daarmee vervalt naar mijn idee veel oude functionaliteit waar ik toch graag gebruik van wil maken:
    Alecto V1 voor de WS3500
    Oregon-sensoren
Als ik plugin 8 (Alecto V1) meecompileer volgt foutmelding:
C:\Arduino\Nodo/Plugins/Plugin_008.c:223:11: error: 'UserVar' was not declared in this scope

Als ik plugin 48 (Oregon-sensors) meecompileer volgt foutmelding:
C:\Arduino\Nodo/Plugins/Plugin_048.c: In function 'boolean Plugin_048(byte, NodoEventStruct*, char*)':
C:\Arduino\Nodo/Plugins/Plugin_048.c:809:7: error: 'UserVar' was not declared in this scope
UserVar[basevar-1] = (float)temp/10,1; // temperature

Een nieuwe plugin 48 voor de Oregon heb ik niet kunnen vinden: ook niet op de site van Voyager.

Ik zie dat ook versie 881 beschikbaar is waarin mogelijk e.e.a. is verholpen.
Kan iemand een statusupdate of oplossing geven?
Alvast bedankt.
Pieter
PieterS

Volgende

Keer terug naar Android & iOS