nodo-domotica.nl

The return of the NRF24L01 ...

Hier kan gediscussieerd worden over sensoren, electronica problemen, componenten, etc.

Re: The return of the NRF24L01 ...

Berichtdoor manjh » 23 aug 2014, 13:42

Ik heb de nieuwste plugin 93 gedownload, en kan bevestigen dat hij goed werkt.
Heb de volgende poorten geprobeerd:
* 7-8-9-10
* A0-A1-A2-A3
* 9-10-A2-A3

Getest op :
* een Pro Mini, met RF en I2C naar een Mega
* een Mega, met RF en I2C naar de Pro Mini
* een Mega, met alleen RF

Vanaf beide Mega's kon ik UserEvents naar de Pro Mini sturen, die dan vanuit de EventList reageerde met een aantal variabelen. Werkt uitstekend, alhoewel ik het bereik nog niet heb kunnen testen.

Nu alleen nog support voor de SendTo, en we hebben een serieuze uitbreiding voor de Nodo te pakken. Hier moeten we een formele plugin van maken!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 23 aug 2014, 18:46

softwareregi schreef:Goed bezig heren.......

Voor de NES, de NSM, Arduino pro mini en de Nodo mini hebben we inmiddels een paar koppelproefprinten gemaakt. Die voor de NES en de NSM kunnen op de 26 polige connector worden gezet, die van de mini's kunnen op de printen worden gesoldeerd of met headers geplaatst.

Op de koppel printen zit de NRF module, een 3V3 spanningsregelaar en wat condensatoren.

Wordt vervolgd....

Hallo John,

Worden die printjes ook geschikt voor de zwaardere versie van de NRF? Die kan handig zijn als het bereik van de standaard versie te kort schiet. Ik heb er nog een paar besteld voor 4 euro per stuk, inclusief SMA antenne. De connector van de zwaardere versie is geheel identiek. De module is wel wat langer en het stroomverbruik is hoger. De 3V3 regelaar en condensator zal daar op moeten zijn afgestemd. Volgens de techspecs is het verbruik bij zenden op max power ong 110 mA.
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 23 aug 2014, 19:21

manjh schreef:... werkt uitstekend, alhoewel ik het bereik nog niet heb kunnen testen.

Het lijkt me goed om daar ook eens naar te kijken. Mijn huis is prima geschikt gebleken voor de NRF, maar ik ben benieuwd naar ervaringen in andere situaties. Het gekozen RF kanaal kan overigens van zeer grote invloed zijn. Ik heb in het begin zitten testen op het default kanaal 1 en dat was nogal matig tot slecht. Het kanaal staat in de plugin nu standaard op 72 (komt overeen met de centrumfrequentie van Wifi kanaal 13).

Je kunt het kanaal live wijzigen met commando "NRF RF,<channel>". Met deze plugin moet je dat nog wel op alle units handmatig doen. Je zou ook op je PC eerst kunnen checken met een tool als netstumbler welk Wifi kanaal rustig is je eigen buurt. Sommige routers geven dat ook heel mooi weer via de webgui.

Ik heb een test gedaan met een "scanner" functie via de NRF, maar die is te basaal om er echt iets zinvols mee te doen. Via plugin 100 ben ik al wel aan het testen met een functie om centraal vanaf de mega het kanaal te wijzigen, waarna alle clients dit moeten volgen. Het nieuwe kanaal word dan via een broadcast adres uitgezonden op alle 125 kanalen (nog wel binnen je eigen ingestelde 4 byte 'mac' adres van de NRF)
mvdbro

Berichtdoor softwareregi » 23 aug 2014, 19:31

Standaard wordt er een spanningsregelaar van 120 mA en een tantaal 10uF/16V gebruikt.

De printjes die we nu hebben ontworpen worden zelf geetst en dan getest.
Gr. John
softwareregi

Berichtdoor manjh » 24 aug 2014, 08:51

softwareregi schreef:Standaard wordt er een spanningsregelaar van 120 mA en een tantaal 10uF/16V gebruikt.

En de configuratie op de poorten? Vast?
Hans
manjh

Berichtdoor manjh » 24 aug 2014, 08:53

Als ik het goed begrijp zou die plugin 100 alleen op de centrale mega hoeven te zitten. Lijkt me erg nuttig.
Er zijn zat tooltjes om de kanalen zichtbaar te maken, zo heb ik ook mijn wifi routers een rustig kanaal toebedeeld. Je moet het alleen wel af en toe checken, er verandert nogal eens wat.
Hans
manjh

Berichtdoor softwareregi » 24 aug 2014, 09:58

manjh schreef:
softwareregi schreef:Standaard wordt er een spanningsregelaar van 120 mA en een tantaal 10uF/16V gebruikt.

Vooralsnog wel, maar daar kunnen we later misschien nog wel wat op verzinnen.
Gr. John
softwareregi

Berichtdoor manjh » 24 aug 2014, 11:20

softwareregi schreef:
manjh schreef:

Vooralsnog wel, maar daar kunnen we later misschien nog wel wat op verzinnen.

Ok. En op welke poorten? 9-10-A2-A3 lijkt me een goeie keuze...
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 06 sep 2014, 10:37

Als je voor een vaste config zou kiezen is D7,D8,A2,A3 misschien beter. Dan kun je D9,D10,D11 nog gebruiken voor PWM aansturing van een RGB dimmer.
mvdbro

Berichtdoor manjh » 06 sep 2014, 19:22

Ok.
Hoe ver ben je nu met de plugin? Wordt sendto ondersteund? Zo ja, dan zou ik willen voorstellem om de plugin te formaliseren, en er een nummer voor te reserveren...
Hans
manjh

VorigeVolgende

Keer terug naar De electronica hoek