nodo-domotica.nl

The return of the NRF24L01 ...

Hier kan gediscussieerd worden over sensoren, electronica problemen, componenten, etc.

Re: The return of the NRF24L01 ...

Berichtdoor manjh » 16 aug 2014, 17:37

tim schreef:Hoi,

Ik had die dingen ook al besteld toen ik ze een tijd terug zag staan op de experimentele site ergens halverwege de home page. Gezocht via eBay en de prijs was 6,62 euro. Ik dacht eerst per stuk en dat was al redelijk dacht ik maar ging blijkbaar om 10 stuks. Dus dan kosten ze per stuk 66 eurocent! en geen verzendkosten! Dat klonk eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Maar vandaag zijn ze toch echt :o binnengekomen wel pas na ongeveer 3 weken!

Nu nog even kijken of ik ze werkend ga krijgen. En als de experimentele plugin niet gaat werken dan is de schade van 6 euro wel te overzien :lol: :lol: :lol:

Dus 0,66 euro voor de transceiver! De Pro Mini heb ik gekocht voor $2,50 per stuk. Betekent dat je een complete pro mini met rf transceiver hebt voor 2,50 euro! De voeding kost meer....
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 16 aug 2014, 18:08

manjh schreef:Laatste nieuws: de twee Mega's verstaan elkaar via 2.4GHz!
Het enige dat ik heb gewijzigd, is dat ik de twee condensatoren over de voeding heb gezet. Dat had ik niet gedaan omdat ik dacht dat het alleen voor verbetering van het bereik was, en de twee units liggen naast elkaar. Dussss....

Maar kennelijk zijn ze toch belangrijker dan ik dacht.

Hoe dan ook, ik heb nu twee Mega's die met elkaar communiceren. Volgende stap is een Pro Mini. Maar dat wordt nu veel makkelijker, omdat ik een "bewezen werkende" basis heb....

Voor nu: tijd voor een goed glas... :)

Net terug van vakantie en dus pas sinds nu in staat om je te helpen. Maar blijkt inmiddels dus niet meer nodig. Die condensatoren zijn inderdaad belangrijk hoewel ik in mijn situatie alleen ben tegengekomen dat ze soms niets ontvangen zonder condensatoren en dus niet dat de Nodo hangt.
Maar goed, daar zijn nu juist meer praktijktesten voor nodig!

Overigens kan de draadlengte ook van invloed zijn, dus let op met erg lange jumpwires...
Ik gebruik nu jumpwires van 10 cm.
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 16 aug 2014, 18:14

manjh schreef:
tim schreef:Hoi,

Ik had die dingen ook al besteld toen ik ze een tijd terug zag staan op de experimentele site ergens halverwege de home page. Gezocht via eBay en de prijs was 6,62 euro. Ik dacht eerst per stuk en dat was al redelijk dacht ik maar ging blijkbaar om 10 stuks. Dus dan kosten ze per stuk 66 eurocent! en geen verzendkosten! Dat klonk eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Maar vandaag zijn ze toch echt :o binnengekomen wel pas na ongeveer 3 weken!

Nu nog even kijken of ik ze werkend ga krijgen. En als de experimentele plugin niet gaat werken dan is de schade van 6 euro wel te overzien :lol: :lol: :lol:

Dus 0,66 euro voor de transceiver! De Pro Mini heb ik gekocht voor $2,50 per stuk. Betekent dat je een complete pro mini met rf transceiver hebt voor 2,50 euro! De voeding kost meer....

Vlak voor mijn vakantie het nodige in china besteld, lag nu mooi op de deurmat. o.a. 10 stuks Pro Mini voor 1,80 euro/stuk en 10 stuks NRF voor 0,64 euro/stuk. Vooropgesteld dat ze het ook daadwerkelijk doen, ben je dan samen 2,44 euro kwijt. Plus nog een dubbeltje voor een condensator en 30 cent voor een 3V3 regelaar kom ik in totaal op 2,74 euro. Inderdaad, de voeding maakt het geheel duur en groot ;)
mvdbro

Berichtdoor manjh » 17 aug 2014, 10:05

Nu dus op zoek naar heet heel goedkope voeding... zou mooi zijn als het hele pakketje voor 5 euro te doen is.

Overigens: goeie vakantie gehad?
Hans
manjh

Berichtdoor manjh » 20 aug 2014, 14:43

Eigenaardig. Ik heb nu twee Mega's die prima werken, maar kreeg de Pro Mini maar niet aan de praat. Uiteindelijk een subprintje gemaakt met korte jumpwires zodat ik makkelijk naar andere aansluitingen kan.
Aangesloten op A0-A1-A2-A3: werkt niet.
Maar: aangesloten op pennen 7-8-9-10: prima!

Moet er iets ingesteld worden om A0-A3 hiervoor te gebruiken?
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 20 aug 2014, 15:28

manjh schreef:Eigenaardig. Ik heb nu twee Mega's die prima werken, maar kreeg de Pro Mini maar niet aan de praat. Uiteindelijk een subprintje gemaakt met korte jumpwires zodat ik makkelijk naar andere aansluitingen kan.
Aangesloten op A0-A1-A2-A3: werkt niet.
Maar: aangesloten op pennen 7-8-9-10: prima!

Moet er iets ingesteld worden om A0-A3 hiervoor te gebruiken?

Bij mijn weten niet. Ik gebruik zelf in het testlab ook A0-A3, hoewel ik Arduino Nano's gebruik zou dat toch niets uit moeten maken.
Ik gebruik deze config op de Nano:
Code: Selecteer alles
#define UNIT_NODO    17
#define CLOCK        false
#define SLEEP        false
#define I2C          true
#define WIRED        true
#define NODO_MEGA    false

#define PLUGIN_099
#define PLUGIN_099_CORE

#define PLUGIN_093
#define PLUGIN_093_CORE
#define NRF_ADDRESS      2,3,4,5
#define NRF_CHANNEL      72
#define NRF_CSN_PIN      A0
#define NRF_MOSI_PIN     A1
#define NRF_MISO_PIN     A2
#define NRF_SCK_PIN      A3
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 20 aug 2014, 15:57

Je kunt overigens vanaf een mega een andere radio pingen met het commando:

nrf status,<unit nr target nodo>

voorbeeld:
TX: nrf status,2
RX: 4:50:28 PM >nrf status,2
RX: 4:50:28 PM Input=Serial; Unit=4; Event=NRF Status,2
RX: 4:50:28 PM status 46
RX: 4:50:28 PM roundtrip 3
RX: 4:50:28 PM retries 0

Als het goed gaat krijg je status 46 terug, anders meestal status 30 met 15 retries...

Met de Nodotool en plugin 99 kun je ook vanaf een Small testen, dat kan erg handig zijn. Ik gebruik deze zelf altijd. Bovendien zie je events voorbijkomen en dat kan helpen met troubleshooten. Het commando via de Nodotool is nrf093 status,<unitnr> (omdat nrf al in gebruik was voor plugin 100)
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 20 aug 2014, 16:34

Bij nader inzien heb ik het toch ook draaien met pinnen A0,A1,A2,A3 op een Mini Pro, n.l. de batterij versie van de NRF. Deze gebruikt wel een aangepaste plugin, maar daar zitten volgens mij geen relevante verschillen in als het gaat om IO pinnen.
De plugin voor batterij gebruik is aangepast omdat deze tijdens boot nog niet actief kan worden. De NRF wordt immers (via een 3v3 regulator) gevoed uit pin 8 en die is tijdens boot nog niet actief.
Om te voorkomen dat de Nodo hangt, wordt de NRF via de eventlist aan en uitgezet.

De plugin fix was een beetje quick/dirty, maar hij staat nu op de experimentele site
http://code.google.com/p/atmel/
Wellicht is het handig als we voor de zekerheid dezelfde plugin gebruiken tijdens testen. De laatste versie is zowel voor normaal als batterij gebruik toepasbaar. Voor normaal gebruik zijn geen wijzigingen nodig, voor batterij voeg je deze regel toe in je config:

#define NRF_BATTERY_MODE true

Het gaat dus om svn R66.

Op de Mini Pro batterij Nodo met NRF module gebruik ik dan de volgende config:

#define UNIT_NODO    19
#define CLOCK        false
#define SLEEP        true
#define I2C          true
#define WIRED        true
#define NODO_MEGA    false

#define PLUGIN_005
#define PLUGIN_005_CORE

#define PLUGIN_099
#define PLUGIN_099_CORE

#define PLUGIN_093
#define PLUGIN_093_CORE
#define NRF_BATTERY_MODE true
#define NRF_ADDRESS      2,3,4,5
#define NRF_CHANNEL      72
#define NRF_CSN_PIN      A0
#define NRF_MOSI_PIN     A1
#define NRF_MISO_PIN     A2
#define NRF_SCK_PIN      A3

Heb nog geen schema, wel een foto:
Afbeelding
en de volgende eventlist

eventlisterase;
eventlistwrite; boot 19; timerset 1,30;
eventlistwrite; boot 19; wiredout 2,on;
eventlistwrite; boot 19; nrf093 0,On;
eventlistwrite; timer 1; timerset 1,250;
eventlistwrite; timer 1; wiredout 2,on;
eventlistwrite; timer 1; delay 1;
eventlistwrite; timer 1; nrf093 0,On;
eventlistwrite; timer 1; tempread 1,1;
eventlistwrite; timer 1; variablesend 1,rf;
eventlistwrite; timer 1; nrf093 0,Off;
eventlistwrite; timer 1; wiredout 2,off;
eventlistwrite; timer 1; sleep;
eventlistshow;
mvdbro

Berichtdoor softwareregi » 21 aug 2014, 23:19

Goed bezig heren.......

Voor de NES, de NSM, Arduino pro mini en de Nodo mini hebben we inmiddels een paar koppelproefprinten gemaakt. Die voor de NES en de NSM kunnen op de 26 polige connector worden gezet, die van de mini's kunnen op de printen worden gesoldeerd of met headers geplaatst.

Op de koppel printen zit de NRF module, een 3V3 spanningsregelaar en wat condensatoren.

Wordt vervolgd....
Gr. John
softwareregi

Berichtdoor manjh » 23 aug 2014, 13:37

softwareregi schreef:Goed bezig heren.......

Voor de NES, de NSM, Arduino pro mini en de Nodo mini hebben we inmiddels een paar koppelproefprinten gemaakt. Die voor de NES en de NSM kunnen op de 26 polige connector worden gezet, die van de mini's kunnen op de printen worden gesoldeerd of met headers geplaatst.

Op de koppel printen zit de NRF module, een 3V3 spanningsregelaar en wat condensatoren.

Wordt vervolgd....

Mooi, maar hoe configureer je ze? Je kunt de NRF aansluiten op pennen 7-8-9-10 of A1-A1-A2-A3, of combinaties daarvan.
Als je bijvoorbeeld 9-10-A2-A3 neemt, dan heb je nog twee analoge en twee digitale poorten over voor het aansluiten van sensoren.
Zijn de koppelprints voorzien van jumpers of zo, of gewoon vast geconfigureerd?
Hans
manjh

VorigeVolgende

Keer terug naar De electronica hoek