nodo-domotica.nl

The return of the NRF24L01 ...

Hier kan gediscussieerd worden over sensoren, electronica problemen, componenten, etc.

Re: The return of the NRF24L01 ...

Berichtdoor mvdbro » 26 jul 2014, 16:45

manjh schreef:"behalve op de Pro Mini"... :roll:
En dat is nou net bij uitstek het bordje dat je hiervoor wilt gebruiken, vanwege het formaat.

Is er een manier om hem toch daarmee te gebruiken?

Een arduino Mini Pro kan op zich prima, maar dan moet je zelf even de 3V3 voorziening maken.
Zie voorbeeld van mijn kleinste slave:
Afbeelding
Afbeelding
Ik gebruik een LDO (Low Dropout) 3V3 regulator van het type TS2950C-3.3. Is o.a. hier te bestellen: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1590

Deze regulator kun je ook gebruiken als je een zwaardere NRF wilt aansluiten zoals deze:
Afbeelding
Die gebruikt n.l. ong 115 mA bij zenden en een Arduino bordje kan die stroom op de 3V3 pin niet leveren. De TS2950C kan 150 mA leveren.
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 26 jul 2014, 16:53

manjh schreef:... Ik heb een aantal van die dingen gekocht bij een Chinese grappenmaker die alleen Chinese tekens op de print heeft gezet... :twisted:

Google translate? :lol:
Maar dan heb je nog mazzel, bij alle units die ik heb staat helemaal nada niks op de de print. Maar die informatie is makkelijk op internet te vinden. Ik zag dat Tim al een link heeft gepost die heel duidelijk is.
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 26 jul 2014, 16:58

tim schreef: ... en als de experimentele plugin niet gaat werken dan is de schade van 6 euro wel te overzien :lol: :lol: :lol:

En als 6 euro teveel is (toch een heel BigMac menu...), kun je ook starten met twee units:
http://www.ebay.nl/itm/2PCS-NEW-NRF24L0 ... 0729184907
Dan is je risico maar 1,47 euro...
mvdbro

Berichtdoor DMeekelenkamp » 27 jul 2014, 10:56

dat is goed nieuws. Ben al een tijdje opzoek naar een andere frequentie ivm drukte op de ether. Is al bekend wat het bereik is van deze modules? En als de eventlist te versturen is zou helemaal ideaal zijn.

Gr Dennis
DMeekelenkamp

Berichtdoor manjh » 28 jul 2014, 14:05

mvdbro schreef:
manjh schreef:... Ik heb een aantal van die dingen gekocht bij een Chinese grappenmaker die alleen Chinese tekens op de print heeft gezet... :twisted:

Google translate? :lol:
Maar dan heb je nog mazzel, bij alle units die ik heb staat helemaal nada niks op de de print. Maar die informatie is makkelijk op internet te vinden. Ik zag dat Tim al een link heeft gepost die heel duidelijk is.

Was inderdaad makkelijk te vinden. Voor de volledigheid:

http://web.uvic.ca/~andpol/images/project5/radiopins.png
Hans
manjh

Berichtdoor mvdbro » 31 jul 2014, 16:32

DMeekelenkamp schreef:... Is al bekend wat het bereik is van deze modules?

Ik heb in mijn gehele huis (3 woonlagen) bereik met de standaard module, maar ik heb geen landhuis, dus dat gaat om ong 10 meter + (houten) verdiepingsvloer. Centrale Nodo staat op 1e verdieping.

Maar ik ben net even voor je gaan testen (met de laptop buiten gaan wandelen). Ik test dan de connectie met de centrale unit (die heeft wel een echte antenne). Dit zijn de gebruikte units:
Afbeelding
Met de linker unit ong 20 meter (+binnenmuur + buitenmuur)
Met de rechter unit ong 70 meter (+binnenmuur + buitenmuur)

Zoals meestal met RF kan het in andere situaties (o.a. afhankelijk van obstakels zoals gewapend beton en ook de drukte op de Wifi band) best minder zijn. Vandaar ook mijn verzoek aan anderen om te testen.

DMeekelenkamp schreef:...En als de eventlist te versturen is zou helemaal ideaal zijn.

Dat kan op dit moment alleen met maatwerk Nodo code en experimentele plugin 100. Niet met plugin 093.
mvdbro

Berichtdoor manjh » 13 aug 2014, 14:40

Heb eindelijk weer eens wat tijd (en zin! :oops: ) om wat aan de Nodo hobby te doen, en die 2.4GHz draad leek me wel nuttig om snel mijn 433MHz verkeer te verminderen.

Ben begonnen met een mega, met daaraan alleen Ethernet, een LCD scherm, en een 2.4GHz transceiver.
Verrassend om te zien dat de 3.3V aan CE moet worden verbonden, terwijl die 2.4GHz unit zelf ook een VCC pen kent. Wat is de diepere gedachte hiervoor?

Maar goed, aangesloten volgens de beschrijving.
Plugin 93 gedownload, en als volgt geconfigureerd:
Code: Selecteer alles
// 2.4GHz transceiver
#define PLUGIN_093
#define PLUGIN_093_CORE
#define NRF_CSN_PIN  A12
#define NRF_MOSI_PIN A13
#define NRF_MISO_PIN A14
#define NRF_SCK_PIN  A15

Hij compileert OK en is geladen.
De Mega start opnieuw, en dan zie ik:

!******************************************************************************!
Nodo Domotica controller (c) Copyright 2014 P.K.Tonkes.
Licensed under GNU General Public License.
Nodo-Mega V3.7, Product=SWACNC-MEGA-R744, Home=1, ThisUnit=12
IP=192.168.1.112, PortOutput=80, PortInput=6636
!******************************************************************************!
Output=I2C; Unit=0; Event=Boot 12
Output=RF; Unit=0; Event=Boot 12
Input=System; Unit=12; Event=Boot 12
Input=Eventlist(1.1); Unit=12; Event=TimerSet 1,5
Input=Eventlist(1.2); Unit=12; Event=TimerSet 8,30

Ready. Nodo is waiting for serial input...

Hier houdt het verhaal op. Hij wordt niet meer wakker, hoe vaak ik ook op enter druk.

Vervolgens de RF module losgekoppeld en de mega herstart. Nu komt hij wel terug, alhoewel ik wel allerlei vreemde dingen zie binnenkomen via de (niet gekoppelde) RF unit...

Herken je dit?

==================================

edit: Ik denk dat ik hem al heb. Als een "echte" tester ben ik heel precies volgens de beschrijving aan de slag gegaan, en heb de 3.3V alleen aan CE gehangen. Ground had ik al wel bedacht.

Ik vermoed dat de bedrading als volgt moet:
A12 ---> CSN
A13 ---> MOSI
A14 ---> MISO
A15 ---> SCK
Gnd ---> Gnd
3.3V ---> VCC
3.3V ---> CE

Nu is hij een stuk levendiger.
Sterker nog, hij blijft melden dat WiredIn 7 aan/uit flipflopt... Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Edit: WiredThresholds moeten op 0, dan is dit opgelost.

Nu nog even de Nano opzetten en kijken of hij iets ontvangt.
Hans
manjh

Berichtdoor manjh » 14 aug 2014, 22:15

Ik heb een mega en een Pro mini met een rf transceiver uitgerust, en heb die twee ook via I2C gekoppeld.
In de Small staat nu deze eventlist:
1: UserEvent 1,1; VariableSend 1,RF
2: UserEvent 1,1; Delay 1
3: UserEvent 1,1; VariableSend 2,RF
4: UserEvent 1,1; Delay 1
5: UserEvent 1,1; VariableSend 3,I2C
6: UserEvent 1,1; Delay 1
7: UserEvent 1,1; VariableSend 4,All

Wiredthreshold staat op 0, met een SettingsSave opgeslagen.
Als ik een UserEventSend 1,1 doe vanuit de mega, dan zie ik via I2C var3 en var 4 binnenkomen.
Via RF is er geen verbinding.

Probleem is nu: hoe kan ik dit debuggen? Doet de transceiver op de mega het niet, of op de small? Of beide?
Ik heb ook al beide transceivers met een nieuwe geswapped zonder resultaat.
Verder heb ik de voedingsspanning op de transceiver gemeten: keurig 3.3 volt.

Wat kan ik doen?
Hans
manjh

Berichtdoor manjh » 16 aug 2014, 14:12

Ik was het zat om in het donker te tasten met die small, dus heb nu twee Mega's naast elkaar liggen, met alleen plugin93 erin. Beide voorzien van eenNRF module, identiek aangesloten.

Je voelt hem al aankomen: de ene mega moppert nergens over, is (na de WiredThresholds op nul te zetten) ook stil.
De andere Mega start wel op, meldt dat hij "waiting for serial input" is, en geeft daarna helemaal geen sjoege meer.
Ik heb geprobeerd om eens te compileren zonder plugin93, en dan start hij zonder problemen.

Heb ook al geprobeerd om de twee RF units te swappen: ze zitten samen op een breadboard dus dat was een kwestie van jumpwires wisselen, maar het probleem bleef hetzelfde.
Ook andere RF modules geprobeerd, zonder resultaat.

Wat is er fout?
Hans
manjh

Berichtdoor manjh » 16 aug 2014, 17:13

Laatste nieuws: de twee Mega's verstaan elkaar via 2.4GHz!
Het enige dat ik heb gewijzigd, is dat ik de twee condensatoren over de voeding heb gezet. Dat had ik niet gedaan omdat ik dacht dat het alleen voor verbetering van het bereik was, en de twee units liggen naast elkaar. Dussss....

Maar kennelijk zijn ze toch belangrijker dan ik dacht.

Hoe dan ook, ik heb nu twee Mega's die met elkaar communiceren. Volgende stap is een Pro Mini. Maar dat wordt nu veel makkelijker, omdat ik een "bewezen werkende" basis heb....

Voor nu: tijd voor een goed glas... :)
Hans
manjh

VorigeVolgende

Keer terug naar De electronica hoek