nodo-domotica.nl

Nodo Compatible Sensor

Hier kan gediscussieerd worden over sensoren, electronica problemen, componenten, etc.

Re: Nodo Compatible Sensor

Berichtdoor Nottje » 08 nov 2013, 17:24

Paul bedankt voor je pdf.
Alleen snap ik er niet veel van.
En is er een sketch voor ?
Nottje

Berichtdoor Paul » 08 nov 2013, 17:25

mvdbro schreef:
Paul schreef:Hierbij. Vijf onderdelen.

Het kan ook nog met twee onderdelen. Fuse de atmel op interne clock en drop het kristal en de twee c'tjes. Dan kan je de voedingspanning ook nog verlagen naar b.v. 3.6 volt (3 x 1.2 volt AAA oplaadbare cel).

Helaas doet de dallas plugin het dan niet meer. Een Dallas testsketch doet het echter wel. Reden? Duister... Er moet een verschil zijn tussen de onewire lib en de plugin code...

Ja zo kan het ook, maar dan gaat de fuse er bij de gemiddelde hobbyist ook uit.
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor rtenklooster » 08 nov 2013, 21:35

mvdbro schreef:

Het kan ook nog met twee onderdelen. Fuse de atmel op interne clock en drop het kristal en de twee c'tjes. Dan kan je de voedingspanning ook nog verlagen naar b.v. 3.6 volt (3 x 1.2 volt AAA oplaadbare cel).

Helaas doet de dallas plugin het dan niet meer. Een Dallas testsketch doet het echter wel. Reden? Duister... Er moet een verschil zijn tussen de onewire lib en de plugin code...

Heb het nog niet getest, maar als je de 328 op de interne clock zet, werkt het verzenden dan nog wel? Kan me voorstellen dat er qua timing een en ander mis gaat, of houd de arduino ide hier rekening mee? Las elders dat je had gemeten dat de 328 op 8 mhz. vrijwel zelfde power consumption heeft als de 85?
rtenklooster

Berichtdoor Paul » 08 nov 2013, 21:58

rtenklooster schreef:
mvdbro schreef:

Heb het nog niet getest, maar als je de 328 op de interne clock zet, werkt het verzenden dan nog wel? Kan me voorstellen dat er qua timing een en ander mis gaat, of houd de arduino ide hier rekening mee? Las elders dat je had gemeten dat de 328 op 8 mhz. vrijwel zelfde power consumption heeft als de 85?

Ik denk dat het power consumption niet zo relevant is als we de ATMega328 in de sleep mode kunnen krijgen. Dan moet er wel een andere bootloader is zover ik weet.
Groeten Paul
Paul

Berichtdoor mvdbro » 08 nov 2013, 22:35

rtenklooster schreef:Heb het nog niet getest, maar als je de 328 op de interne clock zet, werkt het verzenden dan nog wel? Kan me voorstellen dat er qua timing een en ander mis gaat, of houd de arduino ide hier rekening mee? Las elders dat je had gemeten dat de 328 op 8 mhz. vrijwel zelfde power consumption heeft als de 85?

De arduino IDE lost de timing issues op door rekening te houden met de delays versus de clockfrequentie. Je moet wel boards.txt aanpassen voor een 8Mhz barebone met aanpassing van brownout:
Code: Selecteer alles
##############################################################

atmega328i.name=ATmega328i (8 MHz internal clock, 3 volt)

atmega328i.upload.protocol=stk500
atmega328i.upload.maximum_size=30720
atmega328i.upload.speed=57600

atmega328i.bootloader.low_fuses=0xE2
atmega328i.bootloader.high_fuses=0xDA
atmega328i.bootloader.extended_fuses=0x06
atmega328i.bootloader.path=arduino:atmega
atmega328i.bootloader.file=ATmegaBOOT_168_atmega328_pro_8MHz.hex
atmega328i.bootloader.unlock_bits=0x3F
atmega328i.bootloader.lock_bits=0x0F

atmega328i.build.mcu=atmega328p
atmega328i.build.f_cpu=8000000L
atmega328i.build.core=arduino
atmega328i.build.variant=standard

Je hoeft met deze sectie alleen maar de bootloader te branden met de Arduino IDE. Volgens mij is daar zelfs een Nodo Wiki pagina aan gewijd door Hans. Je krijgt dan
1) Een geschikte bootloader voor 8 Mhz gebruik van de Atmel
2) De juiste fuse settings voor interne clock en verlaging van het brownout voltage, zodat flexibele batterijvoeding mogelijk is.

De meeste chinese zenders werken al vanaf 3 volt.

De oude userplugin bevatte al een prima sleep command. Het is allemaal al een tijdje geleden maar volgens mij was het sleepmode gebruik 5uA, gelijk aan dat van de Tiny85. Die draait inmiddels 11 maanden op dezelfde batterij. Ik had eigenlijk geen behoefte om een duurtest te doen met de 328, maar ik zou verwachten dat dit vergelijkbare resultaten geeft.

Als er behoefte is kan ik de userplugin wel omzetten naar de huidge plugin structuur. Stuur anders maar een PM, dan komen we daar samen wel uit.
mvdbro

Berichtdoor mvdbro » 09 nov 2013, 14:56

rtenklooster schreef:Las elders dat je had gemeten dat de 328 op 8 mhz. vrijwel zelfde power consumption heeft als de 85?

Heb vandaag de oude userplugin omgezet en plugin_005 aangepast. De 328 werkt nu weer met dallas support in R596 met sleep mode. Het verbruik blijkt inderdaad 5uA te zijn, dus gelijk aan de 5uA van de Tiny. Hij draait nu in test op 3.3 volt.
De gehele sensor bestaat nu uit 4 onderdelen:
- Atmel328p
- 433MHz zender
- Weerstand 4k7
- DS18B20
De dallas sensor krijgt zijn voeding uit wiredout pin 2.

En dat met standaard Nodo Small software. Dus nu geen Nodo Compatible meer, maar een echte Nodo Sensor.
mvdbro

Berichtdoor rtenklooster » 09 nov 2013, 16:56

Mooi werk Martinus. Ik pm je wel eventjes :-)
Merk dat het bereik van de Chinese zenders bij 3.3v iets minder is, nu heb ik step up converters besteld, net binnen vandaag. Deze schijnen een hoog rendement te hebben, al is de atmega nu op 3v gezet met bovenstaande fuse settings.

Een leuke toevoeging voor onze nodo familie.
rtenklooster

Berichtdoor mvdbro » 10 nov 2013, 10:36

rtenklooster schreef:Merk dat het bereik van de Chinese zenders bij 3.3v iets minder is, nu heb ik step up converters besteld, net binnen vandaag. Deze schijnen een hoog rendement te hebben...

Rendement is vaak goed bij normaal stroomverbruik, bij zeer laag verbruik zal het rendement minder zijn. Het gaat denk ik vooral om "standby current". Wat gebruikt de converter zonder load?

Ik vraag me ook af wat de "settle" tijd van die dingen is. Je zou de converter ook tussen pin D4 en VCC van de zender kunnen zetten. Dan is de vraag wanneer de VCC stabiel is.

rtenklooster schreef:.. al is de atmega nu op 3v gezet met bovenstaande fuse settings.

Het is niet zo dat de fuse settings de VCC bepalen. Deze ligt volgens spec sheet tussen 1,8 en 5,5 volt. Ik heb alleen voor de zekerheid middels de fuses de Brown-Out detectie op 1,8 volt gezet, zodat deze niet te snel inschakelt. Verder zijn de fuses gewijzigd ivm andere bootloader size en gebruik van de interne RC oscillator.

Je kan ook b.v. 4 x AAAA oplaadbaar gebruiken (4.8 volt) of 3 x AAA (4.5 volt). Dan geeft je zender wat meer vermogen.

Zou mooi zijn als we een compacte behuizing met een 4 x AAAA batterijvak...

gr
Martinus
mvdbro

Berichtdoor Nottje » 15 nov 2013, 09:20

Is er misschien een complete zip beschikbaar..
ik krijg steeds compileer foutjes
Dus ik denk dat eea fout doe.. :oops: :oops:
Nottje

Berichtdoor tim » 15 nov 2013, 13:14

Het verhaal hier is me toch niet helemaal duidelijk. Het begint met een 85 en de laatste berichten gaan over een 328. Op de nodo wiki gezocht, maar ik kan maar 1 pagina vinden waar de term Arduino AT Tiny 85 voorkomt. En dat gaat over bootloaders.

Ik heb het gevoel dat ik ergens de boot mis Heeft iemand misschien een link?
tim

VorigeVolgende

Keer terug naar De electronica hoek