nodo-domotica.nl

Universele Draadloze Nodo Slave

Laat hier anderen je eigen gemaakte Nodo projecten zien.

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor manjh » 30 jul 2012, 12:48

Als je er geen ontvanger op hebt zitten, loop je met de nieuwe Nodo software release toch tegen een probleem aan. Althans, als je geen Mega chip als basis gebruikt.

Want??? Alleen de Mega met zijn grotere geheugen heeft nog een user interface over serieel. De Duemilanove, Uno, enzovoort, hebben geen MMI meer. Dat betekent dat je de eventlist uitsluitend via RF kunt programmeren.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor mvdbro » 30 jul 2012, 14:14

Hallo Hans,

Ik was bij het bouwen van mijn slaves geinspireerd door deze uitspraak van Paul in een andere thread:

door Paul » 25 jan 2012, 13:14
Het idee is dat je in de bestaande Nodo software eigen plugins kunt maken voor dergelijke taken. Je pakt dan een Duemillanove, Lillypad, Nano
die voorzie je uitsluitend van een RF zender en de sensor die je nodig hebt, maar dan geintegreerd in het nodo platform. Vervolgens beschik je over een goedkope draadloze sensor die alles keurig naar een centrale Nodo stuurt.

Ik begrijp dat door het beperke flashgeheugen van de Atmel382 wel wat functies gaan komen te vervallen. Als serial daar het slachtoffer van wordt, zou dat wel jammer zijn. Voor debugging is het een zeer handig instrument.

Maar op zich nog niet zo''n probleem. Ik heb ook een losse RF ontvanger die ik simpel kan inpluggen via de 3.5 mm jack aansluiting. Hoef ik alleen de interne jumpwire even op D2 te prikken. De eventlists van de slaves zijn sinds de bouw overigens niet meer gewijzigd, dus dat zal ook wel meevallen in de toekomst. Elke slave doet in feite maar 1 simpel dingetje. Gemiddelde eventlist is 3 regels (timer instellen, variabele doorzenden, timer opnieuw instellen...)

Waar heb je overigens die info over de nieuwe versie vandaan? Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe code voor mijn Nodo Arduino 1.6/1.7 bordjes. Zou de userplugin voor de Mega versie zonder wijzigingen werken voor de Due versie?

gr
Martinus
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor manjh » 30 jul 2012, 17:21

Serieel is nog wel aanwezig, maar zonder MMI. De info die je ziet is puur voor debugging.
Betekent dat je geen eventlist writes kunt doen.
Maar jouw oplossing is prima, zels als je een speciale externe jack zou maken speciaal voor die ontvanger, dan is dat voldoende denk ik. Zo vaak verandert die lijst inderdaad niet.
Ik vind een inplugbare RF ontvanger eigenlijk wel een charmant idee...

Hoe ik aan die informatie kom??? :D

Binnen het Nodo ontwikkelteam hebben we de taken redelijk verdeeld.
Remco en John voor de hardware, Martin doet de WebApp, Paul programmeert de Nodo, ik verzorg de QA (testen, dus). Design van de Nodo doen we in een soort denktank samen.

Over die uitlating van Paul: toen was nog niet bekend wat we allemaal moesten slopen om de Nodo Tre software passend te maken voor de Uno et cetera. Dat was een hele lastige exercitie, die we uiteindelijk alleen voor elkaar kregen door de MMI eruit te halen....
Laatst bijgewerkt door manjh op 30 jul 2012, 17:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor manjh » 30 jul 2012, 17:27

Vergat ik nog te vermelden: User plugin.
Het principe is simpel, op een apart tabje kun je je eigen code kwijt.
Er zijn vier routines (interfaces):
1. voor de init, wordt eenmalig aangeroepen bij starten van Nodo
2. commando: kun je zelf aanroepen via UsePlugin par1,par2
3. na ontvangst van een signaal
4. periodiek, wordt eenmaal aangeroepen per seconde

Dit principe zal ook wel in Nodo Due kunnen, kwestie van een tabje maken met de routines, en de hooks in de Nodo code aanbrengen.
Maar de charme van het concept is nou juist dat je bij een nieuwe release alleen je code hoeft in te pluggen op de goeie plek.
De Due code wordt niet verder ontwikkeld, dus het zal allemaal wel meevallen denk ik.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor mvdbro » 30 jul 2012, 20:18

Hans,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Helder verhaal. Ik gebruik op de sensor slaves op dit moment een gestripte versie van de Nodo V1.2.1. Alle RF/IR ontvangst, clock, sound e.d zitten hier niet meer in omdat een sensor unit dit allemaal niet nodig heeft. Dit compileert bij mij in 19606 bytes. Daarmee hou ik dus nog zo'n 12 K over voor nieuwe zaken. Als de nieuwe code voor de Nodo small beschikbaar is, ga ik denk ik dezelfde excersitie weer uitvoeren. Wellicht kan ik er dan zelf de serial MMI weer inplakken vanuit de Mega code.

Maar misschien ook een idee voor de officiele versies:
Nodo Mega - Full version
Nodo Small - Mini versie, zo compleet mogelijk met clock, sound, RF send en receive etc
Nodo Sensor - Ultra mini, zonder clock en RF/IR receive, maar met Serial MMI

gr
Martinus
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: Universele Draadloze Nodo Slave

Berichtdoor manjh » 31 jul 2012, 11:42

we zijn nog flink aan het testen, en deze SW versie is zeker nog niet gereed voor dit soort zaken.
Maar: de mini versie compileert nu in 27.758 bytes.
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Vorige

Keer terug naar Show je Nodo

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron