nodo-domotica.nl

Nodo mega en hardwareplugin in behuizing

Laat hier anderen je eigen gemaakte Nodo projecten zien.

Nodo mega en hardwareplugin in behuizing

Berichtdoor Markie » 26 feb 2013, 16:08

Beste Nodo Vrienden

zie hier een nette behuizing voor mijn nodo Mega en hardwareplugin voor het meten van mijn weer data uit de achtertuin .
de relais die rechts te zien zijn dienen voor status meldingen te maken op de nodo en komen uit mijn Aritech alarm paneel zoals aan of afwezig of brand of geen brand en alarm of geen alarm

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Mark
Laatst bijgewerkt door Markie op 17 maart 2013, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Arduino Ethernet W5100-netwerk shield
Arduino Mega 2560 ATmega2560-16AU
Nodo Ethernetshield
Software Nodo Mega SWACNC-MEGA-R739
4 x Slave Small SWACNC-SMALL-R739
Lichtslave,Weerstationslave,Meterkastslave,ketelslave.
Gebruikers-avatar
Markie

Re: Nodo mega en hardwareplugin in behuizing

Berichtdoor domogijs » 26 feb 2013, 20:48

Nice, zo te zien doe je niets met IR.
domogijs

Berichtdoor Markie » 26 feb 2013, 22:23

domogijs schreef:Nice, zo te zien doe je niets met IR.

nee klopt heb ik niet nodig en zo wel dan kan dat met een tweede slave er bij he dit hangt lekker in de meterkast en doet gewoon zijn werk waar het ook voor bedoeld is

mvg Mark
Nodo Ethernetshield
Gebruikers-avatar
Markie

Berichtdoor Markie » 27 feb 2013, 23:16

dylantje schreef:Drup drup drup.... :roll: :roll:

Ik wil ook zo'n values scherm.....
Maar ben nog een nobody.....

Vraagje sla je je weer data op een eigen server op?

nee gaat gewoon naar de webapp en daar kan je instellen hoelang je de graffiek zichtbaar wilt hebben .
Nodo Ethernetshield
Gebruikers-avatar
Markie

Berichtdoor Markie » 27 feb 2013, 23:18

en er moet nog meer bij Elektra water en gas moeten er nog dan nog de luchtdruk met een bmp085 en dan nog de binnen temperatuur en luchtvochtigheid .

zat te doen dus nog .

mvg Mark
Nodo Ethernetshield
Gebruikers-avatar
Markie

Berichtdoor PieterS » 01 maart 2013, 20:09

Markie schreef:Beste Nodo Vrienden

zie hier een nette behuizing voor mijn nodo Mega en hardwareplugin voor het meten van mijn weer data uit de achtertuin .
de relais die rechts te zien zijn dienen voor status meldingen te maken op de nodo en komen uit mijn Aritech alarm paneel zoals aan of afwezig of brand of geen brand en alarm of geen alarm

Me dank aan Martinus voor het werkend krijgen van mijn hardware plugin.

Groetjes Mark

Dag Mark,

Veel respect! Ik zie dat je een extensionshield hebt met I2C. Andere versie dan mijn versie 1.2...

Dit project staat bij mij ook op mijn todo-list:
Zou je je kennis eens willen delen en de hardware-plugin (eventueel na overleg met Martinus) eens willen publiceren? Want hier hangt ook een Aritech met CD3401 als moederbord en CD3004-uitbreiding in de meterkast.
Met veel belangstelling.
Pieter
PieterS

Berichtdoor Markie » 01 maart 2013, 21:18

PieterS schreef:
Markie schreef:Beste Nodo Vrienden

Me dank aan Martinus voor het werkend krijgen van mijn hardware plugin.

Groetjes Mark

Dag Mark,

Veel respect! Ik zie dat je een extensionshield hebt met I2C. Andere versie dan mijn versie 1.2...

Dit project staat bij mij ook op mijn todo-list:
Zou je je kennis eens willen delen en de hardware-plugin (eventueel na overleg met Martinus) eens willen publiceren? Want hier hangt ook een Aritech met CD3401 als moederbord en CD3004-uitbreiding in de meterkast.
Met veel belangstelling.
Pieter

Pieter

wat betreft de hardware plugin is niet zo moeilijk das gewoon een uno met R491 er op en userplugin 0.19 met de stub files kaku en clock anders past het niet meer in de uno .
houd wel rekening kaku en clock werken dus niet op deze slave maar goed heb je ook niet nodig voor een weerstation.
hierna dien je in het tapje base even wat defines te activeren of te deactiveren .
hierna moet je de software compileren en uploaden naar je Small of Uno .
dan kan je met de nodotool gemaakt door Martinus een eventlist in de uno zetten met de bij behorende regels er in .

Code: Selecteer alles
eventlisterase;
eventlistwrite; boot 15; userplugin 1,87; ' id van DKW2012
eventlistwrite; boot 15; userplugin 7,2; ' get rainbase from eeprom
eventlistwrite; boot 15; userplugin 6,3; ' set sendmode to I2C
eventlistwrite; boot 15; userplugin 8,1; ' set target I2C device to nodo unit 1
eventlistwrite; userevent 255,1; userplugin 7,1; 'on userevent 255,1 reset rainbase value
eventlistshow;

wat betreft de statusmeldingen uit je Aritech kijk even in de programmering en als het niet lukt kan ik het hier wel na kijken ( ben immers safety en securty technicus ) of je twee uitgangen vrij hebt

uitgang 1 geef je dan de optie mee inbraak zodat deze geschakelt wordt bij een inbraakalarm en hang je aan een wiredin van je nodo kan je je lampen dus allemaal aan zetten .

uitgang 2 geef je de optie ingeschakeld mee en hang je ook aan een wiredin ingang van de nodo
nu kan je met deze een status creeeren aanwezig / afwezig en kan je zelfs zo heb ik het ook gemaakt zorgen dat als je je alarmpaneel op scherp zet en dus de deur uit gaat alle lampen rolluiken enz enz uitgaan /omlaag gaan.

bij thuis komst zal het omgekeerde gebeuren de lampen die je aan wilt hebben zullen aan gaan dit moet je alleen wel weer via een variable laten lopen met een ldr zo dat je een licht donker status hebt anders gaan als je overdag thuis komt ook je lampen aan das weer niet de bedoeling .

je ziet alles is mogelijk ik heb er zelf ook nog een brand status op omdat ik ook nog van die aritech rookmelders heb hangen hier daar doe ik nu nog even niks mee maar je kan bijvoorbeeld zeggen stuur de rolluiken omhoog zonweringen omhoog enz enz .

even een aanvulling je hebt in je cd3401 4 uitgangen tot je beschikking mits deze niet gebruikt worden kan je deze gebruiken let wel op deze uitgangen mogen max maar 1Ampere schakelen dus even een relais er tussen met de juiste spoel en dat relais laat je dan je 5 volt naar je wiredin schakelen van je nodo en je hebt een status in je nodo.

als je vragen hebt over hoe en wat wat betreft Aritech vraag maar raak ik weet daar alles van .

mvg Mark
Nodo Ethernetshield
Gebruikers-avatar
Markie

Berichtdoor PieterS » 01 maart 2013, 22:40

H Mark,

Bedankt voor je uitvoerige reactie. Sorry dat ik mijn vraag niet specifiek genoeg was.

Mijn belangstelling gaat met name uit naar het stukje code en de methode waarmee je je alarm uitleest. En dan vooral hoe je de status van alarm detecteert.
Ik heb zelf in het verleden (voordat ik met Nodo aan de slag ging) een relais gehangen op één van de digi-uitgangen van de Aritech.
Bij verandering van de status schakelt het relais en wordt door KAKU-zender een code verstuurd naar KAKU-schakelaar. Die stuurt vervolgens bewegingssensor van de buitenverlichting aan als het alarm ingeschakeld is.
Bijkomend probleempje is alleen dat er verbruiker in circuit van Kaku-zender moet hangen. Reden om dit eens aan te pakken en te laten verzorgen door Nodo!

uitgang 2 geef je de optie ingeschakeld mee en hang je ook aan een wiredin ingang van de nodo
nu kan je met deze een status creeeren aanwezig / afwezig en kan je zelfs zo heb ik het ook gemaakt zorgen dat als je je alarmpaneel op scherp zet en dus de deur uit gaat alle lampen rolluiken enz enz uitgaan /omlaag gaan.

Alle 10 de zones zijn in gebruik.
Met uitgang 2 doel je dus op DIGI-uitgang / ofwel poort 32? Die methode is bij mij bekend.

Ik was dus benieuwd of je daar een Userplugin voor hebt.
En waar je die plugin vandaan gehaald hebt.
En of je dat gedeelte in de master of in de slave hebt gezet.

Dus met name de koppeling tussen Aritech en Nodo is me nog niet helemaal helder:
Koppel je alles via analoge poorten of juist digitale poorten? Je hebt een ander extensionshield dan ik. Ik heb versie 1.1 zonder I2C-voorziening. Is I2C een voorwaarde?

Plugin voor weerstation (WS-3500) heb ik gewoon draaien op mijn Mega/master.. Dat gaat goed.
Branddetectie laat ik even buiten beschouwing.

Ik ben benieuwd naar reactie.

Gr.
Pieter
PieterS

Berichtdoor Markie » 01 maart 2013, 23:18

ik heb gewoon twee potencieel vrije contacten uit mijn alarm centrale gepakt die schakelen ieder een eigen relais .
in jouw geval pak je de digi poorten van je cd3401 maakt niks uit werking is het zelfde.

dan laat je de relais gewoon met een maak contact 5 volt of ground kan beiden schakelen naar de wiredin 1 en 2 van je nodo er zitten er 4 op de nodo en zijn er nog 4 over op de mega via de koppelprint
a8 a9 a10 a11 zitten op de nodo a12 a13 14 a15 zitten op de mega en kan je vrij gebruiken .

je stelt met wiredthresholt je schakel punt in en je ingang schakelt naar hoog of laag
bij een schakeling krijg je dus een event wiredin 1,on of wiredin 1,off
en met deze twee events kan je weer verder.
i
k gebruik geen hier geen userplugin voor ik doe dit allemaal vanuit de eventlist op mijn centrale mega

ik doe het volgende .
Code: Selecteer alles

EventListWrite;WiredIn 3,Off; UserEvent 11                 ! Inbraakalarm
EventListWrite;WiredIn 3,Off; UserEvent 12                 ! Inbraakalarm

!InbraakAlarm***Schakelt alle verlichtin aan en weer uit***

EventListWrite;UserEvent 11,1; BreakOnVarEqu 4,0.00
EventListWrite;UserEvent 11,2; UserEvent 1
EventListWrite;UserEvent 11,3; SendNewKAKU 6,On
EventListWrite;UserEvent 11,4; SendNewKAKU 7,On 
EventListWrite;UserEvent 11,5; TimerSetMin 6,15

EventListWrite;UserEvent 12,1; BreakOnVarLess 7,2.00
EventListWrite;UserEvent 12,2; SendNewKAKU 11,On
EventListWrite;UserEvent 12,3; SendNewKAKU 12,On
EventListWrite;UserEvent 12,4; SendNewKAKU 15,On
EventListWrite;UserEvent 12,5; SendKAKU B2,On
EventListWrite;UserEvent 12,6; TimerSetMin 4,15

EventListWrite;UserEvent 13,1; SendNewKAKU 11,Off
EventListWrite;UserEvent 13,2; SendNewKAKU 12,Off
EventListWrite;UserEvent 13,3; SendNewKAKU 15,Off
EventListWrite;UserEvent 13,4; SendKAKU B2,Off

EventListWrite;Timer 4; UserEvent 13                      ! Einde Inbraakalarm

EventListWrite;ClockDaylight 2,0; VariableSet 4,0.00
EventListWrite;ClockDaylight 4,0; VariableSet 4,1.00
EventListWrite;ClockDaylight 4,0; BreakOnVarEqu 5,1.00

EventListWrite;WiredIn 1,On; VariableSet 5,0.00         ! zet var 5 op nul status aanwezig
EventListWrite;WiredIn 1,On; BreakOnVarEqu 4,0.00   ! Als het donker is wordt de binnenverlichting aangestuurd
EventListWrite;WiredIn 1,On; UserEvent 1                   ! Schakelt woonkamerverlichting aan
EventListWrite;WiredIn 1,Off; VariableSet 5,1.00        ! zet var 5 op 1 status afwezig
EventListWrite;WiredIn 1,Off; UserEvent 2                  ! Schakelt de binnenverlichting uit
EventListWrite;WiredIn 1,Off; SendNewKAKU 6,Off      ! Schakelt de gangverlichting uit

kijk maar even of je er uit kan komen tis eigenlijk vrij simpel te creeeren

kortom hier werkt het zo:

als ik thuis ben is mijn alarm niet ingeschakelt logisch wordt het dan buiten donker gaat mijn tuinverlichting voor en achter branden en in huis worden diversen lampen aangeschakelt.

ga ik nu van huis schakel ik mijn alarmpaneel in en direct worden alle lampen in huis uitgeschakeld
mijn zonweringen lopen allemaal omhoog.
mijn tuinverlichting blijft gewoon branden.

komt er nu een inbraakmelding dan schakelt er op diversen plekken in huis verlichting aan en gaat er een timer lopen zodat deze ook weer vanzelf uit gaat .
maar dit gebeurd wel op een voorwaarde dat het buiten donker is dat doe ik met een variable waar hij dus eerst naar kijkt anders breekt hij de sessie af.

mijn tuinverlichting was al aan is hij niet aan gaat ook deze mee aan.
zo staat heel mijn huis dik in het licht bij een inbraak poging.

dan hebben we nog een situatie thuis komst terwijl het donker is mijn tuinverlichting is dan al ingeschakeld maar de lampen in huis gaan niet eerder aan als dat mijn alarm weer uitgeschakeld is want dan ben ik immers thuis dit doe ik dus ook met een variable zo kan je dus voorwaarden creeeren. dus bij thuis komst in het donker schakel ik het alarm af en gaat mijn binnen verlichting branden.

zo werkt het hier heb er veel plezier van kijk moet hier en daar nog wel wat dingentjes bij schaven maar het begint er aardig op te lijken en je kan eigenlijk nooit bij vertrek vergeten lichten uit te doen dit doet de nodo dan wel voor je.

mvg Mark
Nodo Ethernetshield
Gebruikers-avatar
Markie

Berichtdoor PieterS » 02 maart 2013, 13:10

H Mark,

Bedankt voor toelichting. Verhaal is helder. Je hebt de boel aardig onder controle. Ik heb nog een uitdaging en kan aan de slag.
Ik meen 4 relais te zien en kan dan even niet verklaren waarom je die nodig zou hebben.
Status van alarm in/uit, brandmelder. Waar zijn overige dan voor?

Gr.
Pieter
PieterS

Volgende

Keer terug naar Show je Nodo