nodo-domotica.nl

Nodo van dodge

Laat hier anderen je eigen gemaakte Nodo projecten zien.

Nodo van dodge

Berichtdoor dodge » 08 jan 2013, 21:21

Hallo Allemaal,

Mijn Naam is Maurice en ben ook begonnen aan het nodo project.
Ik heb nog geen foto’s van mijn Nodo maar het leek me wel wat om eens een topic te starten over mijn hele Nodo project. Ik heb toch al wat dingen meegemaakt waar andere wellicht ook wat aan hebben als ze met de Nodo aan de slag gaan. De gezegdes “vallen en opstaan” en “van fouten leer je het meeste” kwamen erg van Pas.

Als eerste kreeg ik mijn Mega binnen met Ethernet shield. Zonder een daadwerkelijke nodo te bouwen toch de software maar alvast eens de software op de mega gezet en deze aangezet. Alles leek goed te werken. Dus maar eens Proberen de Nodo aan te verbinden met de Webapp.
Hier kreeg ik de eerste foutmelding… Geen Sd-card. Ok geen probleem gewoon wachten op de sd kaart (want ik had er geen vrij liggen). Deze kwam samen met andere onderdelen voor de nodo binnen van Conrad. Hier heb de de RF onderdelen vanaf gehaald en een passend printplaatje voor tussen de mega en de ethernet shield.

Na de Sd kaart erin gestopt te hebben weer opnieuw verbinden. Dit ging goed. Toch bleef de webapp maar laden. Eerst dacht ik nog dat dit toeval was maar later bleek dat ik geen toegang meer heb tot de webapp en forum. Het is me nog steeds een raadsel waar dit door komt.

Ondertussen toch maar aan de nodo begonnen. Buiten een klein denk foutje alles aangesloten. Had een extra lijntje als ground gemaakt en deze was ik vergeten aan te sluiten aan de ground. Daarna maar weer verder proberen te verbinden met de webapp. Geen succes. Tot op heden heb ik dit nog niet opgelost. Hulde aan internet via smartphone.
Dus overgegaan naar plan B. Ik heb de gehele webapp gedownload van de google code site en deze op mijn webserver gezet. Database toegevoegd en draaien maar. Met een kleine aanpassen waarin stond wat de host was van de webapp werkt dit nu perfect. Helemaal blij gaan spelen met webapp en nodo.
Hieruit bleek dat het solderen nog niet 100% was. Na stuk of 5x meten en testen en weer kijken alle foutjes gevonden. Tip meten of er daadwerkelijk verbinding is, is veel beter dan kijken of er verbinding is.

Kaku delen werken goed. Zonder veel problemen werken alle kaku’s. Wel moet ik nog even wennen dat ik geen “als dit dan dit” kan gebruiken in de eventlist. Maar daar heb ik al aardig omheen weten te werken. Koste wel even wat denk werk. Dus verder met de volgende uitdaging.

Mijn weerstation:
Mijn WS3000 had ik natuurlijk er graag aan de nodo verbonden. Na veel testwerk bleek het te komen aan de plek waar mijn Nodo lag in de woonkamer. Er was maar 1 plek waar ik nog een netwerk kabel vrij had in de woonkamer maar dit was bij de TV Radio en nog een berg andere apparaten die schijnbaar met zijn alle toch voor teveel storing zorgen. Toen ik om te testen de Nodo verplaatste werkte het direct.

Toekomst:
Nu wil ik nog verder gaan om ook met thermostaat te vervangen door de nodo. Dit wil ik gaan doen icm de eventlist en webapp maar hoe precies ben ik nog niet uit. Als eerste uitdaging is mijn openhaard. Dit is een DRU haard met een Mertik maxitrek afstandsbediening. Ook 433Mhz. Deze zou ik ook graag willen bedienen met mijn Nodo om de thermostaat compleet te maken. Deze heeft nogal veel invloed in de temperatuur van de kamer als hij aanstaat.
Om meteen maar een vraag te stellen is er een manier om alle 433 code te zien. Om te zien of deze met een rolling code werkt of een vaste. Als ik nu met rawsignal deze probeer te proggen dan zie ik helemaal niks. Ook als ik debug op on zet zie ik helemaal niks verschijnen. Is er nog een manier wat ik aan kan zetten om al het verkeer voorbij te zien komen. Nu zie ik niks en dat maakt het onderzoek nogal lastig.

Vraag 2: Zit er nog verschil in verbinden met serial monitor en verbinden met telnet?
Binnenkort foto’s..
dodge
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 dec 2012, 13:32

Re: Nodo van dodge

Berichtdoor manjh » 08 jan 2013, 23:00

Als je haard signalen niet langs ziet komen op de serial monitor (of telnet), dan is de haard niet zonder aanpassingen te besturen.
Technisch is het ongetwijfeld mogelijk, maar dan zul je de code eerst moeten analyseren met een logic analyzer, en daarna een speciale plugin schrijven...
Hans
manjh
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 29 aug 2011, 14:39

Re: Nodo van dodge

Berichtdoor dodge » 04 maart 2013, 22:06

Naar aanleiding van mijn topic over thermostaat ga ik hier maar even verder omdat het niet echt past in het script gedeelte.

Ik heb gisteren een benut om me te verdiepen in opentherm.
Heel mooi systeem en ik hoop dat dit in de toekomst ook in de nodo verwerkt gaat worden.
maar tot op heden kan en de nodo en mijn cv ketel dit nog niet.

Dus toen nog maar even verder op het aan uit systeem.
Ik ben wat verder uit gaan zoeken hoe ik dit alles kan gaan schakelen.
Grotendeels wil ik dit via een extra pagina in de webapp gaan doen.
Maar voor als de webapp wegvalt. Door bv geen internet moet ik nodo toch de thermostaat blijven sturen.

Hiervoor wil ik kleine code gebruiken. liefst in een userplugin maar ik ben ook aan het kijken of dit toch kan via een script.

tips hiervoor zijn welkom natuurlijk.

om te bekijken of mijn berekeningen in de buurt gaan komen van het huidige wou ik mijn huidige thermostaat signaal gaan meten met de nodo. Nu heb ik net gemeten met mijn meter. Ik kan op dit signaal geen echte spanning vinden. alleen een weerstand die wijzigt. Iemand een idee hoe ik deze zou kunnen meten?
dodge
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 dec 2012, 13:32


Keer terug naar Show je Nodo

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron