Anders wordt het als je dit veilig wilt doen, dus een mooi gescheiden kastje met relais. En dan natuurlijk meteen vier. En hoe sluit je de stroomafnemers aan? Vastschroeven op het relais?
Ik wilde het eens netjes doen. Mijn Nodo is ingebouwd in een klein zwart kastje, en staat in het zicht naast de TV. Wat ik wilde schakelen zit in het kastje eronder.
Dus koos ik voor een klein standaard montagedoosje, te koop bij de bouwmarkt voor minder dan 2 euro.
Voor de relais kocht ik een standaard viervoudig printje bij de Chinees. Zelf bouwen kan ook, maar dit is goedkoper. Ik geloof dat ik er vijf Euro voor kwijt was, inclusief verzenden.
Voor het aansluiten van de stroomafnemers kocht ik twee dubbele opbouw kontaktdozen, per stuk ongeveer 2 Euro. Het leuke van dit model is dat ze inwendig apart bedraad zijn.
Klein stukje multiplex van 10 bij 20, en de hele handel past er netjes op.
Volgende vraag is natuurlijk: hoe verbind je nou die Nodo met dat relaiskastje? Je hebt aarde en +5V nodig, en vier stuursignalen. Zes draden dus. En dan ook nog liefst met stekkerverbinding.
De oplossing was eenvoudig: een gewone netwerk kabel. Ik kocht wat RJ45 chassisdelen (alweer bij de Chinees), en na enige huisvlijt lukte het me om er zes draadjes aan te solderen. Eigenlijk acht, twee voor "future use".
Ik verbind de Nodo met het relaiskastje met een standaard netwerk kabeltje. Wel even oppassen: niet verwisselen met de gewone netwerk aansluiting, en oppassen met cross cables.
Kortom, afgezien van de Nodo kostte dit projectje:
Attema montagedoosje: 1,85
relaisbordje: 5,00
stopcontacten: 4,30
RJ45 chassisdelen: 1,00 Euro (geschat)
Netwerk kabel, stukje hout, schroefjes en een paar uur knutselen reken ik even niet mee...