nodo-domotica.nl

NewKaku Macro

Alles over de Klik aan Klik Uit spullen.

NewKaku Macro

Berichtdoor mvdbro » 26 okt 2011, 12:57

Hallo allemaal,

Ben bezig met de net aangeschafte KAKU zender die aan de muur zou moeten komen. Als ik daar op klik, dan krijg ik onderstaand event binnen:

Direction=Input, Source=RF, Event=(NewKAKU 0x7B9D68A,On)

In de macro sectie van de nodo beheertool ga ik vervolgens naar 'gebeurtenis' en dan selecteer ik 'newkaku'. Ik kan hier echter niet 0x7B9D68A als adres invullen, blijkbaar alleen 0-255.
(in de toelichting staat overigens ook dit: "Nog niet functioneel in Nodo Due".

Wil ik iets wat nog nu nog niet kan? Ik las op internet dat de nieuwe KAKU's een 26-bit code gebruiken voor het adres, de Nodo gebruikt er zo te zien maar 8 bits. Ik zie op de algemene site niet zo veel informatie hierover. Wel een voorbeeld in par 6.2:
Line=1, Event=(0x4B554CC), Action=(SendKAKU A1,On)
Maar hoe geef ik dan 0x4B554CC als adres op in de beheertool bij macro gebeurtenis (gaat tot 255?)

En weet iemand hoe de 26 bit code door de Nodo wordt gebruikt? Ik lees alleen dat er o.a. de unit code in wordt gebruikt. Zou het niet handig zijn als de Nodo ook codes kan verzenden die gelijk zijn aan een bestaande zender?
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor JeeGee » 26 okt 2011, 19:04

Je loopt tegen hetzelfde op als ik. Nodo werkt net iets anders.

Zet je apparaat in learnmode.
Stuur dan met de nodo (klik aan klik uit tab) een ON signaal op 1 van de 255 kanalen (newkaku).
Als het goed is reageert de ontvanger nu.

Het signaal dat je vervolgens moet gebruiken om het betreffende apparaat te schakelen is:

SendNewKAKU 1, On

1 is het eerder gekozen signaal. Onder water wordt een langere coder verstuurt, bv incl het unitnr van de nodo (wel zo handig met meerdere nodo's). Op deze manier kun je dus met 1 nodo max 255 ontvangers schakelen. Meer dan genoeg toch.....
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor maxtrash » 26 okt 2011, 20:23

duidelijk verhaal, ik had exact dezelfde vraag! staat het eigenlijk ergens in de documentatie?
maxtrash
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 sep 2011, 11:40

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor JeeGee » 26 okt 2011, 20:28

Helaas niet, blijkbaar lopen meer mensen hier tegen aan. Ik was ook eerst aan het stoeien met het verzenden van de unieke hexcode.
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor mvdbro » 27 okt 2011, 08:14

Oke, het verzenden lukt dus wel door de Nodo code aan te leren aan het ontvangende apparaat.
Maar het is mij nog niet duidelijk hoe ik de lange hexcode van een ontvanger kan instellen als event bij de macro sectie in de beheertool. Ik kan alleen 0-255 invoeren.

Ik wil graag dat de een (new)KAKU zender naar de Nodo zend, de Nodo beslist wat er moet gebeuren op basis van macro's en dan op zijn beurt diverse acties aanstuurt, zoals o.a. het aansturen van KAKU ontvangers. Lijkt mij dat dit moet kunnen, alleen snap ik nog niet hoe...
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor JeeGee » 27 okt 2011, 08:32

Weer dezelfde onwetendheid als ik :roll:

Ik ga later op de dag in de tips en tricks dit plaatsen, ben er sinds gisteravond uit hoe dit precies zit.
Dus zonder tegenslag kun je vanavond aan de slag......

How To's zijn klaar......
JeeGee
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 19 sep 2011, 12:58

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor HansV » 27 okt 2011, 15:46

Liep ook tegen het probleem dat in de beheertool geen hexcode van de kaku zenders uit de A serie opgenomen kunnen worden. Heb dat op de volgende ietwat omslachtige manier opgelost.
Maak de macro met daarin: NewKAKU 1,On.
Sla deze macro op.
Open het .mac bestand met kladblok.
Wijzig daar de regel in: NewKAKU 0x1234567,On (de hexcode van de zender).
Sla dat bestand weer op.
Open nu de macro weer in de beheertool.

Hoop dat in een volgende update van de beheertool dat probleem is opgelost.
HansV
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 sep 2011, 15:18

Re: NewKaku Macro

Berichtdoor Paul » 27 okt 2011, 16:38

Ik merk dat de documentatie op dit punt niet volledig is. Even daarom in het kort:

De HEX codes die je ontvangt van een KAKU (hand) zender kun je gebruikn als een event waarmee je in de eventlist van alles mee kan laten plaatsvinden. Voor het versturen van een code MOET je gebruik maken van SendNewKAKU <adres 1..255>,<On,Off,Dimniveau 1..15>.

Je kunt dus NIET rechtstreeks de hexcode van een ontvanger verzenden via de Nodo (behalve met RawSignalSend). De filosofie is immers dat iedere KAKU zender uniek is. Per Nodo kun je dan 255 lampen sturen. Verschillende Nodo's hebben een uniek adres als deze Nodo's ook een uniek unitnummer hebben. In theorie kun je dus 15*256 lampen schakelen.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33


Keer terug naar Klik-Aan-Klik-Uit

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron