[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4765: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
Toon onderwerp - AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp? • nodo-domotica.nl

nodo-domotica.nl

AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Alles over de Klik aan Klik Uit spullen.

AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor mvdbro » 25 okt 2011, 18:52

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een klik aan klik uit mini dimmer ontvanger aangeschaft ter vervanging van een home easy dimmer ontvanger (ik krijg de aansturing van home easy ontvangers zonder eventghost en rawsignalput niet werkend, dus een zelfstandige NODO zit er dan niet in ...)

Ik gebruikte tot op heden met de home easy dimmer een 25 watt LED spaarlamp (dimbare versie natuurlijk) en dimmen ging perfect. Met de Klik aan Klik Uit dimmer van het type AWMR-210 gaat dit helaas helemaal niet. De lamp gaat ofwel helemaal aan, ofwel enorm flikkeren, maar van enig bruikbaar dimeffect helaas geen sprake. Ik heb helaas dus nog geen werkende oplossing voor mijn eerste domotica projectje.

Heeft iemand positieve ervaringen met het gebruik van KAKU dimmers in combinatie met moderne dimbare LED spaarlampen? Misschien dat er bepaalde merken/types lampen zijn die wel goed werken?
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor Paul » 25 okt 2011, 19:00

Dimmers en Led lampen zijn nog geen vrienden van elkaar. Als het goed werkt is het veelal eerder toeval dan wat anders. Probleem Het komt doordat vrijwel alle dimmers een redelijke ohmse belasting moeten hebben om goed de fasen van de wisselstroom aan te kunnen snijden en dus mooi dimmen. Wat je kunt proberen is om niet alle lampen afzonderlijk te voorzien van een dimmer maar een groep lampen op één dimmer aansluiten. Wat vrijwel altijd goed gaat is de (dimbare!) led-lamp combineren met één kleine gloeilamp van 15 of 25 watt.
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor HansV » 26 okt 2011, 10:09

Zowel de ACD300 stekkerdoosdimmer als de ACM300 inbouwdimmer werken bij mij perfect met een Philips dimbare ledlamp.
HansV
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 03 sep 2011, 15:18

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor mvdbro » 27 okt 2011, 08:25

Ik gebruikte een LED Spaarlamp van de Hema (niet lachen...). Volgens mij is dit 'onderwater' ook gewoon een philips lamp, maar wie weet. Gisteren maar weer even naar de Gamma geweest om een ACM-300 aan te schaffen. Getest, dimmen lukt met deze dimmer wel, maar helaas maakt de lamp een nogal storend zoemend geluid (echt hard, niet te negeren...). Deze combinatie is dus ook geen aanrader.

Misschien ga ik vandaag dan toch maar eens een echte Philips Led lamp kopen, misschien werkt dat toch beter.

Vraag aan de forum-beheerder:
Is het misschien niet handig om voor de KAKU spullen op de site een lijst aan te leggen van combinaties van ontvangers en type lampen (merk, type, wattage, typenummer) die door leden succesvol zijn getest. Ik zie hiervoor bij de website van KAKU ook wel een advies staan, maar daar kan ik niks bruikbaars terug vinden. (of kijk ik verkeerd?)
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor Paul » 27 okt 2011, 16:27

Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor mvdbro » 31 okt 2011, 13:04

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Ik heb nog e.e.a aangeschaft en getest en het volgende bevonden:

1) Philips lamp is veel stiller dan Hema, aanrader, geluid is alleen hoorbaar als je er zeer dicht op zit.

2) Pharox LED lamp is helemaal 100% stil (te koop bij Gamma). Deze gaat echter niet goed aan als hij voor het laatst op een zeer lage dimstand is uitgeschakeld. Dat is wel weer jammer...

3) AWMR-210 werkt niet met LED lampen, tenzij je er ook een gewone 25 watt lamp parallel op aansluit (Advies van Paul klopt dus helemaal). Deze ontvanger wordt in serie met de lamp geplaatst en heeft geen nul aansluiting nodig.

4) ACM-300 werkt WEL goed met LED lampen, althans die ik heb getest. Deze ontvanger heeft wel een nul aansluiting nodig. (blauwe installatiedraad) en kan blijkbaar ook lage belasting dimmen.
Deze is echter wel een stuk groter dan de AWMR-210, dus ik weet niet of ik hem wel in de plafonddoos ga krijgen... (ik heb geen nul draad in de wanddoos)
mvdbro
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 21 okt 2011, 12:06

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor pim1987 » 21 maart 2012, 09:05

Is er ook iemand die heeft geprobeerd na een transformator (Bv bij inbouwspots) te dimmen?

Ik heb een chineese goedkoop led dimmer en goedkope ledjes gu 5.3 nu kan deze dimmer in het 12v draad dus na de transformator geplaatst worden. Dit werkt perfect alleen 1 probleem.
Ik wil de dimmer (die ook draadloos te bedienen is) ook laten werken met de nodo.
de afstandsbediening word niet herkend in eventghost. Dus ik dacht dat hij op een andere Mhz zou werken. De dimmer opengeschroeft zit er wel gewoon een 433 Mhz ontvanger in? Iemand een idee?

oplossing zou kunnen zijn om een KaKu dimmer te kopen maar welke?

Alvast bedankt!
pim1987
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 feb 2012, 16:03

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor Dave » 20 apr 2012, 11:17

Om flink wat te gaan besparen op mijn energiekosten ben ik aan het rondkijken naar vervangende LEDlampen voor de vele gloeilampen (18 stuks) een eis hiervoor is dat deze dimbaar zijn met een dimmer die werkt met fase-aansnijding. (In mijn geval de Klik aan Klik Uit ACD-300 dimmers)
En de kleurtemperatuur van het licht moet zo rond de 2900 graden Kelvin liggen (iets lager mag, hoger zeker niet omdat het licht dan te wit is en erg ongezellig overkomt) Het is tenslotte voornamelijk voor sfeerverlichting.

Omdat de prijzen erg variëren en ik vaak berichten hoor over gerenommeerde merken die erg brommen met dergelijke dimmers ben ik gaan kijken naar een goedkoop alternatief om eens wat te gaan testen en proberen. Gistermiddag kwam ik bij toeval dimbare ledlampen tegen bij het Kruidvat. Deze kosten 7,99 per stuk. Eerst maar eens 2 stuks meegenomen één met een E27 fitting en één met een E14 fitting. Thuis aangekomen gelijk de lampen geplaatst i.p.v. 25 Watt heldere gloeilampen naast de overige 5 25Watt gloeilampen.

Wat het dimmen betreft werken ze echt prima, geen brom te horen en het dimmen is vergelijkbaar met normale gloeilampen echter zijn leds veel sneller dan de gloeidraden in een gloeilamp. hierdoor is vooral bij een sterk gedimde lamp de frequentie zichtbaar (50 Hertz) Niet vreselijk storend maar wel waarneembaar. De lichtopbrengst is zichtbaar aanzienlijk hoger dan bij de 25 Watt gloeilampen, echter is het licht wel aanzienlijk witter van kleur en zal deze natuurlijk ook niet warmer van kleur worden bij het dimmen. Iets wat bij gloeilampen wel gebeurd.

Het enige probleem waar ik nog tegenaan loop is dat bij gebruik van 2 ledlampen per dimmer zonder extra gloeilampen de dimmer niet uitgaat (lekstroom van de triac) en het dimverloop dan ook niet goed is, lamp geeft lang niet de volledige lichtsterkte bij 100% aan. Dit is wellicht op te lossen door meer Ledlampen te combineren achter een dimmer, wat voor mij niet echt een probleem hoeft te zijn omdat er 7 gloeilampen per dimmer zijn aangesloten. Helaas kan ik niet testen hoeveel LEDlampen er nodig zijn (omdat ik er momenteel nog maar 2 heb) om voldoende vermogen te hebben zodat dit probleem zich niet meer voordoet.

Wat ik graag nog zou willen bekijken/testen is het werkelijke energieverbruik i.c.m. de diverse dimstanden, echter ben ik nog niet in bezit van een geschikte tester en/of meter om dergelijk lage verbruikers goed te kunnen meten. Tevens wil ik graag weten hoeveel lampen er echter de dimmer geplaatst moeten worden om voldoende belasting te krijgen voor de dimmer.


De specificaties van de gebruikte dimbare LEDlampen van het kruidvat zijn:

Fitting : E27, E14
Verbruik volgens de verpakking : 4 Watt
Lichtsterkte : 200 Lumen
Vervanger voor volgens verpakking : Gloeilampen van 21 Watt
Dave
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 18 sep 2011, 12:20

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor Paul » 20 apr 2012, 17:23

Ik herken je probleem en heb het als volgt opgelost: daar waar in de praktijk lampen toch altijd bij elkaar aan/uit geschakeld worden plaats ik ze op één dimmer. Als ik dan nog geen goed resultaat bereik neem ik voor één van de lampen een hele kleine conventionele gloeilamp van 15watt.

Dan de kleur van de led-lampen: omdat deze vrijwel niet warm worden heb ik enkele behandeld met een spuitbus beige verf. Dit werkt uitstekend en levert een mooi warm "flame" gekleurd licht.
:D
Groeten Paul
Paul
 
Berichten: 1152
Geregistreerd: 31 aug 2011, 20:33

Re: AWMR-210 inbouwdimmer en LED spaarlamp?

Berichtdoor Dave » 20 apr 2012, 22:28

Ik hoop dat met 7 ledlampen de belasting hoog genoeg is voor een juiste werking, mocht dit niet zo zijn verstop ik wel ergens een klein gloeilampje. Dit laat ik nog wel even weten hier, wellicht handig voor overige Nodo'ers die ook over willen gaan naar LED.

Het idee betreft het verven van de lampen is wel goed, echter werk ik in de Audio en Video en kan ik gemakkelijk aan aanpassingsfilters komen (veel gebruikt in de videowereld) nadeel is natuurlijk dat dit wel ten koste gaat van de lichtopbrengst.
Dave
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 18 sep 2011, 12:20

Volgende

Keer terug naar Klik-Aan-Klik-Uit

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron